Proměny kraje
11/06/2020 Jaroslav Baďura

Veřejnou autobusovou dopravu na Hlučínsku zajistí na deset let ČSAD Havířov

​Veřejnou autobusovou dopravu na Hlučínsku bude následujících deset let zajišťovat společnost ČSAD Havířov.

Autobusy nového dopravce, kterého krajští radní vybrali ve výběrovém řízení, vyjedou 14. června. O každou dopravní oblast regionu se tak bude starat dopravce vzešlý z veřejné soutěže.

Cestující bude přepravovat nízkopodlažními ekologickými autobusy, v nichž jsou samozřejmostí klimatizace, wifi, možnost platit kartou a další služby.

Moravskoslezský kraj je jedním z prvních v Česku, který má autobusovou dopravu na deset let dopředu zajištěnu na základě tendrů. Díky nim patří moravskoslezská veřejná doprava k nejekologičtějším v zemi. Vybírat ve veřejných soutěžích autobusové dopravce začal Moravskoslezský kraj před šesti lety.

„Postupně jsme vysoutěžili dopravní oblasti tak, aby všude byla zajištěna autobusová doprava na základě nových kritérií. Mimo jiné jsme požadovali ekologický provoz a využití moderních technologií. Pokud jde o cenu, soutěž ušetřila tolik peněz, o kolik narostly mzdy řidičů. Takže celkové náklady na autobusovou dopravu v kraji jsou po soutěžích zhruba stejné. Ale řidiči mají výrazně vyšší platy, všechny autobusy jsou nové, ekologické, klimatizované, nízkopodlažní, s LCD panely a ‚teenagers friendly‘ – s USB nabíječkami, WiFi a dalšími smart vychytávkami. Shrnuto podtrženo: Díky tendrům dosáhl kraj za srovnatelnou cenu vyšší komfort a kvalitu pro cestující veřejnost,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka.

Moravskoslezský kraj má zájem na tom, aby autobusy jezdilo co nejvíce cestujících. Proto financuje a podporuje projekty, které přinesou „chytřejší“ a kvalitnější služby ve veřejné dopravě, zrychlí a zpříjemní cestovaní. To vše s ohledem na životní prostředí. „Krajský“ vozový park má 561 autobusů, z toho 373 jezdí na CNG.

„To je skoro 67 procent autobusů na CNG. Znamená to snížení emisí o 145 tun ročně, než kdyby všechny jezdily na naftu,“ řekl náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Budoucnost krajské dopravy vidí ve vodíkové mobilitě. „Vodík je velkým tématem po celém světě, protože dokáže velmi účinně a bezemisně vyrábět elektrickou energii bez drátů nebo baterek. Proto je ideální pro pohon automobilů nebo autobusů. Bezemisní doprava je pro náš kraj, který trápí časté smogové situace, primární. Nejen proto, že vodíkový pohon je čistý - z výfuku kape pouze voda, ale i samotná výroba tohoto paliva může být naprosto čistá. A zároveň vytvoříme nové, inovativní průmyslové odvětví, kde najde práci spousta lidí a které pomůže kraji v budoucnu fungovat bez energetického spalování uhlí,“ vysvětlil Jakub Unucka. Zavedení vodíkové veřejné dopravy očekává v horizontu 3 let. „Vodíkové autobusy začnou v první fázi jezdit na lince Ostrava – Havířov,“ upřesnil náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Výsledky tendru pro dopravní oblast Hlučínsko

- Zahájení provozu: 14. 6. 2020 na dobu 10 let

- Vítěz tendru: ČSAD Havířov a. s.

- Do výběrového řízení byly doručeny 3 nabídky: TQM-holding s.r.o., ARRIVA MORAVA a.s. a ČSAD Havířov a. s.

- Vítězný dopravce nabídl více než 20 % vozidel na CNG v prvním roce, ve druhém a každém dalším dopravním roce 100 % vozidel na CNG 100 % nízkopodlažních vozidel již od prvního roku provozu, ve druhém a každém dalším dopravním roce 100 % Wi-Fi ve vozidlech a 100 % vozidel s klimatizací. Celkem 32 vozidel pro zajištění plnění veřejné zakázky.

- Rozsah poskytované služby je 2 259 055 Vozokm za dopravní rok zajišťovaný 10 linkami veřejné linkové osobní dopravy. Součástí oblasti je i linka zajišťující spojení mezi Bohumínem a Ostravou, jde o linku 555 Bohumín – Ostrava.

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama