Společnost
13/12/2021 Petr Broulík

Ve vozech Dopravního podniku Ostrava mluví po dvaceti letech nový hlas

Z reproduktorů v tramvajích, autobusech či trolejbusech ostravského dopravního podniku se po více než dvaceti letech ozývá jiný hlas.

A tak dnes už „zabydlené“ hlášení „Děkujeme, že respektujete povinnost zakrývat si nos a ústa,“ zní možná někomu jemněji, možná i naléhavěji.

Někdejší dlouhodobou hlasatelku těchto hlášení a oznamování zastávek Yvettu Dadamovou totiž vystřídala rozhlasová moderátorka Marika Tošková.

Tato usměvavá a sympatická žena je také učitelkou prvňáků a druháků ze základní školy ve Vítkovicích a musela tuto změnu připravovat několik měsíců. Technici s ní nahráli přes třináct set souborů po jednom slově či krátkých slovních útvarech, které potom spojili do plynulých vět a od uplynulého pátku nahráli do 520 vozů.

Svůj hlas bude slýchat, když poveze syna na plavání

Mezi nejkratší nahrané zvuky patří a, přes, linka nebo zastávky Duha, Dubí nebo Beta. Mezi nejdelší pak Vratimov, Horní Datyně nebo Společenský dům. Nejdelší plynulá nahrávka trvá přes třiadvacet sekund a jedná se o uvítání pasažérů na Dni otevřených dveří v dílnách DPO v Martinově.

A právě tam se dnes „nový hlas“ Dopravního podniku Ostravy Marika Tošková, která přes dvacet let pracuje i jako rozhlasová moderátorka a někdy namlouvá reklamy, představila.

„Doufám, že se můj hlas bude cestujícím líbit. Byla to pro mne úplně nová zkušenost. Nic takového jsem ještě nedělala,“ řekla Marika Tošková, která se přiznala, že svůj hlas bude slýchat v tramvaji, když poveze svého syna do Poruby na plavání.

„Práce byla překrásná, technik byl skvělý, nejhorší bylo skloubit čas všech, kteří na tom pracovali, protože také učím. Bylo to časově náročné a byly to hodiny a hodiny nahrávání,“ zavzpomínala a prozradila, že nejnáročnější bylo nahrát názvy nahrávek Sokolská a Sokolovská.

Zaujal je hlas na curyšském letišti a hlas Scarlett Johansson

Generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys a jeho kolegové se nechali už před několika lety inspirovat hlasem, který slyšeli v roce 2017 při přebírání nových tramvají Stadler z amplionů na letišti v Curychu ve Švýcarsku. „Tam vás ten hlas vede a je vám průvodcem,“ říká generální ředitel.

„Chtěli jsme novým hlasem dát lidem v ostravských dopravních prostředcích více přívětivosti a laskavosti, ale také jasnosti sdělení, které je také důležité. Chtěli jsme také, aby hlas byl více podmanivý a aby se v něm promítala i jistota a pocit bezpečí. Ostatně Marika Tošková je matkou dvou dětí. Také jsem viděl film, kde známá herečka Scarlett Johansson vystupuje pouze jako intenzivní hlas umělé inteligence. Podobný hlas jsme tedy hledali,“ říká Daniel Morys.

Ten také poděkoval bývalé moderátorce hlášení Yvettě Dadamové, jejíž hlas byl vysoko hodnocený mezi ostatními v české republice. „Doufám, že Marika Tošková se vryje do srdcí našich cestujících stejně tak, jak se to podařilo Yvettě Dadamové.“

Dříve hlásili zastávky i řidiči. Kvalita byla sporná

Ještě před tím, než na více než dvacet let ovládla ostravské tramvaje a autobusy Yvetta Dadamová, slyšeli cestující hlášení buď od samotných řidičů či z primitivních magnetofonů. Například vozy T3 byly už z výroby vybaveny na stanovišti řidiče mikrofonem se zesilovačem, které byly určeny k hlášení zastávek řidičem.

Kvalita přenosu a často ani přednesu samotnými řidiči však nabyla dostačující. Dnes DPO kromě nahrané databáze používá k aktuálnímu informování cestujících v některých případech také hlášení, která jsou složena nejmodernější technologií pro tvorbu syntetické řeči.

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama