Nejnovější zprávy: Legenda brazilské hudby poprvé v Česku. Gilberto Gil vystoupí na Colours of Ostrava Lidé v kraji chtějí řešit klima. Průzkum však ukázal, že neví, co mají dělat

Kultura

V Polsku ji odmítli, Ostrava výstavu znepokojivých fotografií ukazuje!

Pozoruhodnou výstavu znepokojivých fotografií pod názvem HIDDEN/Zvířata v antropocénu vystavuje Galerie výtvarného umění v Ostravě.

Beránek na porážku. Sám a čekající na smrt na trhu s živými zvířaty. Čína. Titulní snímek výstavy. Foto: Britta Jaschinski

Autoři velkoformátových fotografií na nich ukazují, jak neeticky se dokáže člověk chovat právě ke zvířatům, a to zejména ve velkochovech.

Na rozdíl od týrání domácích mazlíčků však nad tímto, často krutějším chováním lidí ke zvířatům, zavíráme oči. Mnohá z těchto zvířat nám totiž v nějaké podobě skončí zítra na talíři nebo třeba v šatníku.

Drůbežárna. Kuře na dopravním pásu. Kuřata se ručně třídí, samci jsou usmrceni plynem. Nizozemsko. Část Průmyslové zemědělství. Foto: Jan van Ijken

Zvířata žijí v nehumánních podmínkách a trpí

Výstavu tvoří přes čtyřicet velkoformátových fotografií dvaceti zahraničních fotoreportérů a několik reportážních videí, které upozorňují na neetické chování člověka vůči zvířatům. Výstava je rozdělena do sedmi tematických celků, v nichž zvířata hrají hlavní roli. Mají názvy Průmyslové zemědělství, Přeprava živých zvířat, Výzkum, Rybolov, Móda, Zábava a Katastrofa.

Právě průmyslové zemědělství, které využívá hospodářská zvířata, způsobuje obrovské ekologické škody. Jeho vliv na globální oteplování je podle odborníků dokonce vyšší než vliv dopravy na celém světě. Zvířata často žijí v nehumánních podmínkách a na minimálním prostoru, nejsou ošetřována, dostávají minimum jídla a mláďata bývají oddělena od matek.

Tato zvířata totiž dostatečně nechrání platné zákony. Aktivisté po celém světě proto již dlouho upozorňují na to, co se děje „za zavřenými dveřmi“, avšak jejich hlas zatím nevedl ke změně zákona.

Nezavírejme oči před tím, co se kolem nás děje

Výstavu sugestivních barevných fotografií připravila Galerie výtvarného umění v Ostravě ve spolupráci s neziskovou organizací We Animals Media. Projekt HIDDEN /Zvířata v antropocénu upozorňuje na neetické chování člověka vůči zvířatům s přesahem na životní prostředí.

Pohled do přeplněného přepravního prostředku plného brojlerových kuřat určených na porážku. Polsko. Část Transport živých zvířat. Foto: Andrew Skowron

„Vystavené fotografie zachycují velkochovy hospodářských zvířat, testy na zvířatech, transporty živých zvířat, využívání jejich kůže v módním průmyslu, ale i velkorybolov, který fatálně ohrožuje některé mořské živočichy,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro kulturu a památkovou péči Lukáš Curylo, který nad výstavou převzal záštitu. „Neměli bychom zavírat oči před tím, co se kolem nás děje.“

V Polsku odmítají tuto výstavu prezentovat. Ostrava na ni kývla

Fotografie jejich autoři často pořídili tajně, a proto se jim podařilo zachytit i praktiky, které jsou záměrně před veřejností skrývány.

„Když jsem se dozvěděl, že například polské galerie odmítají tuto výstavu prezentovat, měl jsem jasno, že Ostrava ji vidět musí, přestože to prvoplánově není výtvarné téma. Kdyby na fotografiích nebyly zachyceny drastické příběhy zvířat, které nás podvědomě nutí odvracet od nich zrak, ocenili bychom také jejich výtvarnou kvalitu,“ říká Jiří Jůza, kurátor výstavy a ředitel GVUO.

Ve Finsku mohou být lišky na kožešinových farmách legálně chovány v kleci o rozloze menší než jeden metr čtvereční. Lišky jsou často usmrcovány elektrickým proudem, aby se zabránilo poškození srsti, i když je tato metoda bolestivá a nezajistí, že zvířata zemřou dříve, než jsou stažena z kůže. Finsko. Část Móda. Foto: Kristo Muurimaa

A organizátoři doprovodili výstavu citátem Lva Nikolajeviče Tolstého: „Když v tobě utrpení jiné bytosti vyvolá bolest, nepodléhej prvotní touze utéct od trpícího, ale naopak se přibliž co nejblíže k tomu, kdo trpí, a snaž se mu pomoci.“

Autorka Hidden už dvě desetiletí dokumentuje život zvířat

Mezi kurátory neobvyklé výstavy fotografií patří také Keith Wilson a zejména Jo-Anne McArthur. Tato oceňovaná kanadská žurnalistka narozená v roce 1976 už dvě desetiletí dokumentuje život zvířat. Procestovala více než šedesát zemí a pro svou fotografickou agenturu We Animals Media zdokumentovala kruté a znepokojivé způsoby, jakými lidé zacházejí se zvířaty.

Jo-Anne McArthur získala svými znepokojivými snímky ocenění v řadě světových soutěží a její práce publikovaly stovky médií. Jo-Anne McArthur také dává své práce volně k dispozici všem, kdo se zasazují o ochranu zvířat, a to prostřednictvím stránky We Animals Media stock.

HIDDEN (Skryto, 2021) je třetí publikací Jo-Anne McArthur, která vyšla po knihách We Animals (My zvířata, 2014) a Captive (V zajetí, 2017). Autory vystavovaných fotografií v ostravské Galerii výtvarného umění jsou Jon Amad, Daniel Beltrá, Adam Dean, Aitor Garmendia, Aaron Gekoski, Jan van Ijken, Britta Jaschinski, Lissy Jayne, Konrad Lozinski, Selene Magnolia, Jo-Anne McArthur, Kristo Muurimaa, Adam Oswell, Carlota Saorsa, Andrew Skowron, Timo Stammberger, Luis Tato, Gav Wheatley, Národní institut zdraví (USA) či anonym (REUTERS).

Výstava HIDDEN/Animals in the Anthropocene v Galerii výtvarného umění Ostrava potrvá do 20. listopadu.