Nejnovější zprávy: Muž v dresu Baníku napadl během duelu se Spartou strážného. Poznáte ho? Autotest: Toyota Hilux. Pracovník roku.

Společnost

V Ostravě budou jezdit nové tramvaje. Budou tišší, větší a komfortnější

​V Ostravě začne od října jezdit, zatím bez cestujících, nová tramvaj od Škody Transportation. Vedení Dopravního podniku Ostrava (DPO) si bylo prohlédnout v Plzni první dva hotové vozy z 35 objednaných.

Nové tramvaje se dostanou do běžného provozu na přelomu ledna a února. Foto: Miroslav Albrecht

„Tramvaje na podzim svezou první cestující a na přelomu ledna a února budou zařazené do běžného provozu, řekl ČTK v Plzni šéf představenstva DPO Daniel Morys. Po dodání všech vozů bude podle něj Ostrava nejmodernějším „tramvajovým" městem v České republice.

„Budeme moci zrušit spřažené soupravy se staršími vozy. A kromě vysokého komfortu cestujícím přinesou i zvýšenou bezpečnost," uvedl k novým tramvajím Morys. DPO je nasadí na klíčové páteřní linky, na nichž je potřeba vyšší kapacita. Tramvaj může jezdit i rychlostí až 80 kilometrů za hodinu.

Zkušební provoz má začít počátkem října. „V tuto chvíli jsme objednali 35 vozů zhruba za 1,7 miliardy korun. Už přesně víme, na kterých linkách a v jakých časech budou sloužit," uvedl Morys. Kontrakt umožňuje DPO nákup až 40 kusů, ale zatím neví, zda využije opci na dalších pět vozů za necelých 250 milionů korun. Nákup několika prvních kusů je podpořený dotací z evropského programu ROP. „Věříme, že se nám podaří získat dotace na další kusy. Investici budeme ale také pokrývat z vlastních zdrojů i komerčního úvěru," řekl.

Ostrava má teď zhruba 250 tramvají, mezi nimiž je od roku 2018 také 39 vozů od švýcarské společnosti Stadler, rovněž speciálně vyvinutých pro Ostravu. Jezdí po tratích, kde není velký nárok na kapacitu cestujících. Podle Moryse je tramvajová doprava na vzestupu. „Popularita roste právě díky komfortu moderních vozů, které cestující znají třeba z moderních vlaků, mají nižší hlučnost i otřesy a klimatizaci," uvedl.

„Je to od základů nové vozidlo, úplně nová koncepce a nová rodina vozidel," uvedl hlavní projektant Škody Transportation Roman Zakopal. Pode něj je nové uspořádání článků i koncepce podvozků. „Zatím jsme dvoučlánkovou tramvaj s otočnými podvozky nedělali. Inovativní jsou také zvýšená kapacita, lépe využitý prostor ve vozidle, maximálně zmenšené technologické prostory a energeticky úspornější vozidlo," uvedl. Hlavní výhoda otočných podvozků je v tom, že se tolik neobrušují kola i koleje a jsou tišší.

Podobný vůz dodala Škoda také do Plzně, kde už měsíc najíždí zkušební kilometry na lince číslo 4. Ostravská tramvaj Škoda 39T je dvoučlánková, plzeňská Škoda 40T tříčlánková. „U ostravské je maximalizovaná délka článku, takže jde laicky řešeno o nejdelší možný dvojčlánek a z Plzně o nejkratší možný tříčlánek," uvedl viceprezident Škody Trasportation pro realizaci Zdeněk Sváta. Podle Zakopala má ostravská tramvaj kapacitu 200 lidí při pěti stojících cestujících na metr čtvereční, kapacita plzeňské je jen o něco málo vyšší.

Tramvaj pro Ostravu teď prochází statickým oživováním a zkouškami. Bez pohybu se zkouší funkčnost systémů. Plzeň si zatím objednala 12 tramvají a na dalších deset má opci. Druhý vůz převezme město v příštích dnech.