Proměny kraje
09/06/2020 Petr Broulík

V Jeseníkách je díky dohodě krajů 40 nových nabíječek pro elektrokola

​Elektrokola jsou stále více populární u řady lidí. Zejména těch, kteří berou v horách cyklistiku jako odpočinek a ne jako jednu z etap Tour de France.

Běžný člověk totiž na elektrokole ujede více kilometrů než na tom, které je nutno stále pohánět silou nohou, je při této „elektrocykloturistice“ o něco méně unavený a hlavně - má čas a dost sil na podrobnější poznávání krás naší země. Třeba v Jeseníkách, které se rozprostírají jak v Moravskoslezském, tak Olomouckém kraji.

V tomto názoru si přitakali i zástupci obou krajů a rozhodli se umožnit majitelům elektrokol sjezdit křížem krážem Jeseníky, aniž by museli odjíždět nabíjet své stroje někam do „civilizace“ nebo domů. Na různých místech těchto nádherně zadumaných, pro někoho až temných hor se spoustou poutavých míst, totiž rozmístili celkem čtyřicet nabíječek elektrokol.

Místa s nabíječkami mají i rozmělnit nával návštěvníků na Pradědu

Každý kraj vybral rovných dvacet míst této společné sítě a nechal v nich umístit dobíjecí stanici na elektrokola. Většinou tam, kde lze strávit příjemně dobu dobíjení baterie v kole třeba v občerstvovacím zařízení nebo prohlídkou nějakého pozoruhodného zařízení či přírodního koutu.

Zástupci obou krajů dnes tuto jesenickou síť dobíjecích stanic elektrokol otevřeli ve Zlatých horách ve srubech Zlatokopeckého skanzenu. A věří, že ji určitě s nadšením využijí vyznavači elektrocykloturistiky už v nadcházející, rychle se blížící letní sezóně.

Pracovníci v oblasti turistického ruchu vytipovali místa pro umístění dobíjecích stanic velmi pečlivě. Kraj tyto nabíjecí stanice zaplatil a jejich fungování budou zajišťovat provozovatelé těchto turistických míst.

„Nabíjecí stanice umožňuje sledovat její provoz, náklady spojené s dobitím a statistiku využitelnosti. Chtěli jsme touto sítí nabíječek na západní a východní straně Jeseníků pomoci těmto turistickým cílům a rozmělnit koncentraci turistů z míst, kde už se návštěvnost dostává na hranici jejich kapacity. Jde třeba o oblast Pradědu,“ řekl Vladimír Lichnovský, uvolněný člen Zastupitelstva Olomouckého kraje pro oblast vnějších vztahů a cestovního ruchu.

Nabíječky elektrokol dostanou lidi i tam, kde by nedojeli

Podotkl, že projekt má dostat na kolo i lidi, kteří by v horách či kopcovitém terénu na běžné kolo nesedli nebo by nebyli schopni ujet na něm takovou vzdálenost jako na elektrokole.

Možnost nabít si kolo během cesty dostane tyto lidi do míst, kde by běžně nedojeli. „Na každé nabíječce je zobrazena mapa, kde jsou další nabíječky. Ty jsou navíc od sebe vzdálené tak, aby člověk vždy na jedno nabití dojel k další dobíjecí stanici,“ dodal Vladimír Lichnovský a zdůraznil, že jeho přáním bylo, aby turista, který dojede při cestě elektrokolem na území sousedního kraje, tento fakt vůbec nepoznal. A připomněl, že Olomoucký kraj investoval do projektu více než 700 tisíc korun.

Náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje Jan Krkoška upozornil, že Moravskoslezský kraj uvolnil z rozpočtu na projekt dobíjecích stanic více než 1,2 milionu korun.

„Vnímám rozvoj turistického ruchu jako klíčový a pokud navíc zahrnuje podporu technologií, které jsou šetrné k životnímu prostředí, mám z toho dvounásobnou radost,“ řekl Jan Krkoška.

Nabíječky budou třeba v Karlově Studánce i na Skřítku

A kde tedy tyto dobíjecí stanice pro elektrokola začaly fungovat? Na straně Moravskoslezského kraje to jsou například obce a města Karlov, Kopřivná, Slezské Rudoltice, Karlova Studánka, Třemešná ve Slezsku, Bruntál, Široká Niva, Andělská Hora či Vrbno pod Pradědem.

Na „olomoucké“ straně Jeseníků budou nabíječky například na Skřítku, v Koutech nad Desnou, na Červenohorském sedle, jedna z nabíječek je na horní nádrži Dlouhých strání, jedna na Písečné, další v Jeseníku v Priessnitzových lázních.

Nabíjecí stanice pro elektrokola mají vždy dvakrát kabely pro elektrokola typů Bosch a Yamaha, jejich součástí jsou ale i vždy čtyři zásuvky pro nabíječky jiných baterií elektrokol. Použití rychlonabíječek je pro elektrocykloturisty zdarma. Využít mohou certifikované nabíjecí konektory nebo si příslušný kabel přibalit pro jistotu s sebou. Přehled nabíjecích stanic najdou zájemci na webu severnimorava.travel nebo JESENIKY.CZ, kde si také mohou cyklovýlet podrobně naplánovat.

„Lidé se mezitím, co se jim baterie kol budou nabíjet, mohou v místě občerstvit. Tak jsme i místa vybírali,“ upozornil náměstek moravskoslezského hejtmana Jan Krkoška a upozornil, že Moravskoslezký kraj už podporuje elektrocykloturistiku od roku 2018.

„A letos je náš kraj připraven koupit horská i silniční elektrokola za více než milion korun a rozmístit je na turistická místa,“ řekl náměstek Jan Krkoška.

Síť nabíjecích stanic umožní navštívit i zapomenutá místa Jeseníků

Nabíjecí stanice v Moravskoslezském kraji jsou navíc rozmístěny tak, aby reflektovaly dojezdové možnosti většiny elektrokol a umožnily návštěvníkům navštívit nejen známá místa, například přečerpávací elektrárnu Dlouhé stráně nebo vodní nádrž Slezskou Hartu, ale také místa zatím neobjevená nebo méně známá. Například Račí údolí na Javornicku nebo Africké muzeum v Holčovicích.

Náměstek hejtmana Jan Krkoška, olomoucký krajský zastupitel Vladimír Lichnovský a další návštěvníci slavnostního uvedení sítě nabíječek do provozu si pak i elektrokola vyzkoušeli.

A přímo u nabíječky přestavili zcela nové elektrokolo jako výrobek místní firmy, která už v roce 1931 vyrobila první bicykl s přídavným motorem, tehdy ovšem spalovacím.

„A před týdnem jsme ve stejné fabrice vyrobili naše první elektrokola značky Fuchs pojmenované podle bývalého majitele,“ řekl zástupce dnešního pokračovatele místní proslulé firmy.

Sdílejte článek