Komentáře
17/08/2024 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. Radio summer hits

Léto je v plném proudu a s ním i doba festivalů, venkovních koncertů a akcí. Těchto eventů hojně využívají rádia jako partneři či organizátoři, což jim napomáhá ke zvýšení poslechovosti a znalosti značky.

Letní období rádiím oproti jiným médiím prospívá. Lidé tráví více času venkovními aktivitami, méně čtou, dívají se na televizi a i přes snadnou dostupnost mobilního internetu jej méně prohlížejí.

To, jak se bude přes léto prezentovat Hitrádio Orion, mi nastínila jeho programová ředitelka Andrea Hamová: „Léto máme opravdu nabité, sezóna je v plném proudu! S našimi moderátory a promotýmem vyrážíme na všechny skvělé akce v regionu. Promotým si připravil pro návštěvníky naše oblíbené hry a zábavu. S našimi moderátory se můžete setkat na pódiích nebo během živých vysílání přímo z vybraných akcí”.

Před létem byly také vydány nové výsledky poslechovosti. Pozici nejposlouchanějšího celoplošného rádia si udržuje Radiožurnál, následován Evropou 2 v závěsu s rádiem Impuls. K vyrovnané trojici se řadí rádio Blaník, které si také ve výsledcích polepšilo.

V Moravskoslezském kraji máme nového premianta – rádio Kiss. Na dalších místech se umístili – rádio Impuls, Hitrádio Orion a Evropa 2. Poslechovost rádií obecně je stabilní a alespoň jedenkrát týdně si jej naladí 83 % obyvatel. (Zdroj: Radioprojekt 4Q/23+1Q/2024, SKMO, ASMEA, Stem/Mark, Median, Nielsen).

To jsou zajímavé zprávy i pro inzerenty, kteří navýšili investice do tohoto média za 1. čtvrtletí o 5, 3 %. Nejvíce rostly segmenty maloobchod, ojetá auta, zábava a volný čas, finance a pet food. Naopak kvůli špatným sněhovým podmínkám poklesly zájmy o ski areály a rekreační střediska, snížila se také personální inzerce a segment prodejců nových vozů.

Všudypřítomná umělá inteligence se rychle prosazuje i v médiích, potažmo rádiu – hlavně v oblasti generování řeči či videa. Mají se tak moderátoři o svou práci bát? Už i v českých rádiích se začínají objevovat AI moderátoři jako například digitální dvojče moderátorky Báry Hacsi z rádia Expres FM. Ale Kubu Ohnutka z Hitrádia Orion mohu uklidnit, že tak snadné to nebude. Čtení jednotvárného textu AI zvládne, ale zvýšení hlasu ve správném okamžiku, dramatická pauza nebo zvýraznění určité informace, to už je jiná liga. Živé zprávy z terénu působí autentičtěji a lidštěji a moderátor z nul a jedniček neumí zareagovat na nenadálou situaci či bryskně zažertovat. Generativní AI pravděpodobně lidské mluvené slovo z médií nevytlačí, ale může nahradit rutinní činnosti, jako je čtení sportovních výsledků či komentování písniček.

A když tak nastoupí legislativní regulační procesy EU, takže se nemusíme bát, že bychom v budoucnu nechodili do práce.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek