Komentáře
08/12/2024 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. Pomáháte? A musí o tom někdo vědět?

Grafika: Magazín PATRIOT

Letošní povodně v našem regionu přinesly velké škody nejen na majetku, ale bohužel i lidských životech a přímo zasáhly přes sto tisíc lidí. Odhadované škody dosahují několik desítek miliard korun.

Okamžitě se zvedla vlna lidské pomoci a občané na veřejné sbírky vyhlášené humanitárními organizacemi zaslali desítky milionů korun. Je velmi potěšující, že solidarita Čechů v posledních letech podle žebříčku World Giving Indexu (WGI) výrazně roste, hlavně při krizových událostech.

S pomocí přispěchala také celá řada firem. Filantropie je součástí konceptu společenské odpovědnosti firem (CSR, z anglického Corporate Social Responsibility), kdy se firmy zavazují k aktivitám, které budou mít pozitivní dopad na společnost, ekonomiku a životní prostředí.

A teď je otázkou, jak a pokud vůbec tyto dobrovolné aktivity komunikovat v marketingu?

Dle mého je v naprosto v pořádku interní komunikace ve firmě. Pokud lidé cítí potřebu pomoci, firma je může uvolnit z práce, poskytnout dopravu či vybavení. Z takových aktivit budou mít určitě radost i HR manažeři, protože posilují týmovost a firemní kulturu. Charita také zvyšuje loajalitu, když zaměstnanci vidí u své firmy empatii a snahu nezištně pomoci. Podobné jednání pak mohou od zaměstnavatele očekávat v případě, že v budoucnu sami budou řešit nějaké problémy. Sdílení organizování pomoci na firemním intranetu nebo e-mailem může inspirovat i ostatní. Příklady táhnou!

S komunikací navenek už bych byl opatrnější a určitě by měla odpovídat firemní kultuře a stylu komunikace. Zaprvé, zprávy o pomoci nezveřejňovat jen kvůli publicitě firmy, dále informace podávat transparentně, nenásilně, citlivě a s plným respektem vůči postiženým. I přesto, že se nastavení firem v tomto směru zlepšuje, pořád se najdou výjimky. Například jsem krátce po povodních zahlédl banner velké komerční pojišťovny, která hrdě hlásila, kolik peněz klientům vyplatila jako náhradu za škodu. Bylo to opravdu nutné? Vždy pro tyto případy si všichni pojistné platíme a jde o jeho primární účel.

Co se týká obsahu sdělení v textech, bych se vyhnul výrazným emocím a spíše informoval věcně. A to samé platí i u vizuálního obsahu, který by neměl ukazovat záběry přímo z místa neštěstí.

Ve formě pomoci lidé více ocení vlastní nasazení než jen neúčastné zaslání finančního obnosu na charitativní účet. To znamená, že se zaměstnanci sami zapojí do dobrovolnické práce a případně pomáhají přímo i v místě neštěstí. Ale tady je třeba zdůraznit dobrou organizaci, hurá akce skupin jednotlivců mohou přinést více škody než užitku. Dobré je také zkusit se odlišit v realizaci pomoci a nabízí se i využít obor podnikání firmy. Stavební společnost může zapůjčit těžkou techniku, spediční firma dopravu materiálů a výrobce nápojů pitný režim pro záchranáře apod.

A jaké kanály pro komunikaci využít? V prvé řadě se nabízejí sociální sítě, které zajistí aktuálnost, multimediální obsah a možnost sdílení. Další možností je zveřejnit informace na webových stránkách a hlavně velké poděkování těm, kteří se na pomoci podíleli.

Ostatní kanály, jako například placené tištěné inzeráty nebo billboardy bych nedoporučil, protože už zavání komerční publicitou.

Vyjmenovávat firmy a konkrétní příklady charity by asi nebylo košer. Důležité je, že jich bylo hodně, od malých až po ty největší firmy našeho regionu. Byť povodně byly zničující a škody po velké vodě budeme napravovat ještě řadu let, věřím, že to náš odolný a rázovitý kraj jen posílí.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama