Komentáře
20/11/2023 David Pravdík

Tržiště Davida Pravdíka. Léto patřilo rádiím!

Grafika: Magazín PATRIOT

Poslechovost rádií v ČR je dlouhodobě stabilní. Přičítám to tomu, že rádio, na rozdíl od ostatních médií, lze poslouchat i při jiných činnostech. Při řízení auta, práci v kanceláři nebo dílně, cvičení, nakupování či zábavě. A tak rádio si alespoň jednou týdně naladí 84 % populace a průměrná denní doba strávená s rádiem představuje 258 minut.

Zájem o tento mediatyp roste i ze strany zadavatelů inzerce. Objem čistých reklamních investic v rádiích dosáhl ve druhém čtvrtletí letošního roku 565,5 mil. Kč, což bylo meziročně o deset procent víc. V tomto období roku jde zatím o rekordní tržby pro rádia. Rostoucími sektory byly maloobchod potravin, elektro, stavebniny, cestování. Naopak klesaly segmenty prodejce textilu, nabídka práce, autobazary, optika a zdravotní pomůcky.

Nejposlouchanějším celoplošným rádiem je dlouhodobě veřejnoprávní Radioužurnál s denní poslechovostí 842 tisíc posluchačů. Následuje Impuls s 688 tisíci posluchači a Evropa 2. Čtvrté a páté místo si zajistilo rádio Blaník a Frekvence 1.

Z nadregionálních stanic bojuje o první místo rádio Kiss a Hitrádio s 458 000 respektive 451 000 posluchači denně. V poslechovosti se dařilo Rock Rádiu a Fajn rádiu, kterým přibylo 26 % a 9 % posluchačů, naopak pokles zaznamenaly rádio Beat a Country Rádio. Největší odliv přízně postihlo rádio Čas, které zaznamenalo pokles 29 % posluchačů za poslední rok.

A jak vypadá situace v Moravskoslezském kraji?

Hitrádio Orion upevnilo své postavení lídra v našem regionu se svými 176 000 posluchači týdně. Další v pořadí je Radiožurnál, Impuls, Evropa 2 a Frekvence 1.

Zjišťoval jsem, co připravuje nejposlouchanější rádio pro své posluchače.

V průběhu léta se Hitrádio Orion zaměřovalo na informace spojené s Vodní záchrannou službou a na prevenci úrazů během prázdnin u vody. Rovněž se zapojovalo do celosíťového bezpečnostního projektu Srdce na cestách. V tomto roce ještě participovalo například na Benefičním výstupu na Javorový vrch s Nadačním fondem Jonášek nebo na Pojez festu na Ostravici, který se zaměřil na regionální gastronomii. V říjnu si stanice připravila velkou soutěž o dovolenou na Srí Lance a před Vánocemi opět chystá tradiční charitativní projekt Srdce pro Julii, kterým dlouhodobě podporuje stavbu nového dětského hospicu Dům pro Julii v Brně.

Letní období patří obecně k vrcholům marketingových aktivit rádií. Účastní se celé řady hudebních festivalů, kde navazují kontakt se svými posluchači. Připravují tábory pro děti, letní soutěže o ceny, roadshow i živá vysílání z různých akcí. I proto rádia nemají, oproti jiným médiím, letní okurkovou sezónu a naopak jejich poslechovost a aktivita roste.

A jak ovlivňuje živé vysílání rádií poslech stále populárnějších podcastů? Zdá se, že nijak výrazně, protože podle výzkumu pro Český rozhlas 70 % posluchačů podcastů zároveň poslouchá i klasická rádia. S podcasty ovšem trávíme méně času. Podle výzkumu se jim více než hodinu týdně věnuje jen polovina respondentů. Co se týká doby poslechu, rádia mají nejvyšší poslechovost dopoledne, podcasty se poslouchají po celý den až do desáté hodiny večer.

Tak zapněte rádio a volume doprava!

(Zdroj: Radioprojekt, 1. 1. 2023 – 30. 6. 2023, SKMO, ASMEA, Median, Stem/Mark, Nielsen)

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek
zavřít reklamu