Tržiště Davida Pravdíka. Internet obhájil první místo
Technologie se dnešním světě velmi rychle vyvíjejí a u internetu potažmo online marketingu to platí dvojnásob. Pojďme se před letní sezonou podívat na novinky a změny, které jednotlivé platformy připravují.
Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) vydalo přehled výdajů do online reklamy v roce 2023. Internet obhájil své prvenství mezi jednotlivými mediatypy, výdaje do něj dosáhly téměř 60 miliard korun s meziročním 5% navýšením.
Na růstu se nejvíce podílela display reklama +6 % a reklama ve vyhledávání +3 %. Z pohledu způsobu nákupu inzertního prostoru rostl programatický nákup display reklamy o 7 %, který tvoří již 72 % všech nákupů.
Velkou změnou, která nedá marketérům spát, je ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížeči Chrome od Google, což by značně omezilo cílení a tím pádem i efektivitu online reklamy. Google už potřetí vypnutí cookies odložil a pracuje s termínem začátku roku 2025. Na digitálním trhu tak nadále panuje velká nejistota, neboť náhradní řešení Privacy Sandbox nepovažují inzerenti za dostatečné.
Milovníci podcastů asi zaregistrovali dubnové ukončení Google podcastů a její přesunutí pod You Tube Music. Služba si za 5 let nedokázala získat dostatečný počet uživatelů, a tak byla odložena na smetiště neúspěšných projektů.
Nejpopulárnější světový vyhledávač také usnadní nakupování oblečení. S využitím umělé inteligence ukáže vysněný módní kousek na modelech a modelkách různých velikostí i tvarů. Využije i funkce oblíbené seznamovací aplikace Tinder. Líbí nebo nelíbí? Algoritmus si navíc zapamatuje preference pro příští vyhledávání.
Meta v reakci na požadavky Evropského sboru pro ochranu osobních údajů nabízí již delší dobu placenou verzi svých sociálních sítí Facebook a Instagram bez cílené reklamy. Touto cestou se vydal i domácí Seznam, který svým uživatelům za odmítnutí cílení reklamy naúčtoval 79 korun měsíčně. Také společnost Czech News Center (CNC), provozovatel webů Blesk.cz, E15.cz, iSport.cz, Reflex.cz a řady dalších zavedla měsíční předplatné ještě o 20 Kč vyšší než Seznam. Tento trend se postupně rozšiřuje, a pokud odmítáme reklamu nebo chceme získat exkluzivní obsah, budeme si muset připlatit.
Meta chce také povzbudit uživatele k nakupování. Inzerentům ze segmentu e-commerce nabízí možnost vkládání slevových kódů přímo do popisku příspěvků a na Facebooku umožní označování produktů z e-shopu.
Instagram během nejbližších měsíců plánuje úpravu algoritmů, které mají zásadně změnit systém doručování obsahu uživatelům. Dosud byli zvýhodněni zavedení tvůrci s velkým počtem sledujících a dosahem příspěvků. Nyní má mít každý příspěvek stejnou startovní čáru a mohou tak vyniknout i noví tvůrci s originálním obsahem.
TikTok zase bojuje o americký trh, který mu generuje 25 % inzertních příjmů. Američané se asi oprávněně obávají přeposílání uživatelských dat do Číny a tlačí vlastníka aplikace, firmu ByteDance, k prodeji nebo ukončení provozu v USA.
Linkedin testuje novou placenou funkcí, která je zaměřená na malé a střední firmy. Nový druh předplatného byl nazván Premium Company Page, jeho cena je 99 dolarů měsíčně a přinese firmám vylepšenou tvorbu obsahu díky využití AI, podrobnější statistiky i možnosti akvizice nových sledujících.
Tato profesní síť se také chce více zaměřit na mladou generaci, která si na ní hledá svou první práci. A možná právě proto experimentuje s vertikálními videi, na které je generace Z zvyklá z TikToku nebo Instagramu.
Tak to vypadá, že zatímco inzerenti získají nové příležitosti, online marketéři budou mít zase o zábavu postaráno.
Autor je marketingový specialista