Společnost
11/09/2022 Petr Broulík

Tramvaj Barborka slaví sto let! V Ostravě povozila děti i dospělé

​Krásných sto let letos slaví od první jízdy v ostravských ulicích populární historická tramvaj Barborka.

Pro mnohé je to jedna z nejhezčích starých tramvají, které má Dopravní podnik Ostrava ve svém majetku. V sobotu tato tramvaj zdarma vozila stovky dětí a jejich rodičů na trase mezi Kinem Luna a tramvajovou smyčkou na zastávce Zábřeh v Ostravě-Zábřehu.

Děti se touto tramvají prababičkou mohly vozit vždy co dvacet minut a to vlastně po stejné koleji tam a zpět. Jízda byla dlouhá dvě zastávky. „Jízdu po stejné koleji tam a zpět umožňuje řízení Barborky, které je na obou jejích stranách,“ vysvětluje Lukáš, jeden ze dvou řidičů, kteří děti zdarma vozili. Tramvaj byla totiž doplňkovou akcí dětského festivalu BambiFest v Zábřehu.

Foto: Petr Broulík

Barborka je uvnitř pestře pomalována barvami a plejádou postav z Večerníčků. „Do vozu se vejde plus minus čtyřicet lidí,“ říká řidič tramvaje, ale při některých jízdách je jasně znát, že dětí a rodičů je v tramvaji spíše více. „Často si Barborku pronajímají třeba podniky na různé slavnostní či výroční akce, nebo jezdí na svatbách. Ale pronajímají si ji třeba školy, takže Barborka patří hlavně dětem.“

Řidič patří mezi partu lidí, kteří vlastní na řízení historických tramvají „papíry“. „Historická tramvaj totiž funguje trochu jinak než ty nové. Nejde třeba okamžitě zabrzdit, nemá žádné ABS,“ říká řidič Lukáš a dodává, že on sám ji řídí už od roku 2017. „Mnozí řidiči před ní mají kvůli řízení respekt. Ale my z naší party se na ní střídáme pravidelně. Když totiž člověk jednou pozná kouzlo staré tramvaje, tak už jí nejde odolat,“ říká.

Pro děti už Barborka jezdí od roku 1965

Barborka je dvounápravový tramvajový motorový vůz číslo 21 jezdící při slavnostních příležitostech v Ostravě. Do provozu v ostravské MHD byla nasazena v září 1922 a sloužila zde až do října 1964.

Foto: Petr Broulík

Poté byla už tehdy rekonstruována na tramvaj pro děti, byla například doplněna zvýšenou gumovou podlahou. Má rozšířené schůdky a celý vůz byl natřen zelenou barvou. Do interiéru byly nainstalovány oranžové doplňky. V souladu s historickou tradicí města byla pojmenována po patronce horníků svaté Barboře. Její premiéra coby dětského vozu se konala v prvomájovém průvodu v roce 1965.

Intenzivním používáním však tramvaj zchátrala, proto v letech 2000 až 2001 proběhla oprava zahrnující například výměnu elektrického zařízení, doplnění okruhu nízkého napětí se statickým měničem a baterií, nový modrobílý nátěr a vyzdobení interiéru kreslenými výjevy z pohádek.

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama