Společnost
13/12/2016 Jaroslav Baďura

Traktorová stanice. Foto: Jindřich Štreit. Smutný úděl kostela v Arnolticích

Magazín PATRIOT připravil seriál, v němž postupně představí jedny z nejslavnějších fotografií Jindřicha Štreita, ikony české dokumentární fotografie, které svou naléhavostí a lidskostí přesáhly hranice nejen naší země, ale i vnímání dokumentární fotografie. Cyklus má za cíl připomenout dobu a kontext, v nichž slavné snímky vznikaly - unikátní je zejména díky komentářům autora, který se k fotografiím vrací po několika desítkách let od jejich vzniku.

Fotografie, kterou si s jejím autorem Jindřichem Štreitem připomeneme dnes, vznikla v roce 1980 v Arnolticích na Bruntálsku.

„Je to fotografie z doby, kdy byly sakrální stavby, tedy kostely či kaple a další drobnější stavby, devastovány a likvidovány, protože nebyly peníze ani snaha je udržovat,“ říká Jindřich Štreit.

V odsvěceném kostele, který je na snímku, tehdejší statek zřídil traktorovou stanici a také sklad brambor. Pro nové využití kostela byla uzpůsobena i vrata, aby sem stroje projely…

„Kostel byl pár let poté, snad někdy v roce 1985, zlikvidován úplně,“ dodal Jindřich Štreit.

V prvním dílu, který náš seriál odstartoval, jsme si připomněli okolnosti vzniku jedné z nejslavnějších Štreitových fotografií Pohřeb s kačenami, následovala další slavná fotografie Přesilovka, která přispěla k autorovu uvěznění, a další slavná fotografie Schůze.

Dále jsme představili neméně slavnou fotografii Volby na poli a poté jste si mohli přečíst příběh další pro režim „závadné“ fotografie, která vznikla v roce 1981 v kanceláři Národního výboru v Jiříkově.

V dalším dílu seriálu jsme představili fotografii úklidu Národní fronty, která vznikla v roce 1981 na Sovinci, vzpomínali jsme na fotografii s názvem Dušičkypřipomněli jsme vznik fotografií Idyla v kuchynifotografie A domů!

Vzpomínali jsme také na fotografii Nastěnka, která je jednou z mnoha v cyklu Televize jako součást našeho života, připomenuli jsme si i fotografii Odvádění telat a Jindřich Štreit vzpomínal také na fotografii, kterou jsme pojmenovali pracovně V ložnici.

Připomenuli jsme si i  fotografii rodinné oslavy z Jiříkova, okolnosti vzniku fotografie Oslava na vsi a také snímku, který jsme nazvali Dohrála

Jindřích Štreit zavzpomínal také na mimořádně silný snímek který jsme pracovně nazvali Smrt.

 

Sdílejte článek