The Ženy! Příběh o ženách, které se nevzdávají
Modelka, moderátorka, influencerka, marketérka. Vindy Krejčí Šmehlík je aktivní v mnoha oblastech, v poslední době je o ní slyšet mimo jiné i v souvislosti s projektem The Ženy.
Cílem edukačně-motivačního projektu The ŽENY je dát dětem a mladým lidem, kteří se cítí jakkoli znevýhodněni, naději, že nemožné neexistuje. Že i oni mohou zdolat své překážky, musí však změnit svůj způsob myšlení a jít svým snům naproti. Stejně jako naše ambasadorky. Ženy z různých finančních a rodinných podmínek a různých profesí, které v sobě našly odhodlání, nevzdaly se a šly za tím, co jim přinášelo radost. A to jim časem přineslo také jakýsi úspěch.
Vindy, můžete nám tento projekt představit? Jaký je jeho cíl a jak vás napadlo se tomuto tématu věnovat?
The ŽENY by měl reflektovat aktuální dění ve společnosti. Proto jsme například oproti loňskému roku přidali téma reprodukčního zdraví. Vnímáme, že problémy s početím jsou čím dál častější téma mnoha mladých párů a za druhé cítíme jakousi povinnost transparentně hovořit o tom, že v životě ambiciózní ženy nastane chvíle, kdy bude nejspíše řešit, jak skloubit kariéru s rodinou. Chceme, aby nejen mladé dívky věděly, jak je důležité pečovat o své tělo a že existují nejrůznější možnosti jak – jako například social freezing.
Jak vybíráte ambasadorky projektu?
Věříme, že největší inspirací často bývá, pokud se daří ne někomu, koho znáte pouze vzdáleně, ale někomu, kdo je například soused od vedle. Někdo, koho můžete potkat v reálném světe, jak si jde do večerky nakoupit rohlíky. Můžete s ním promluvit, vnímat jeho energii. Není to pouze mediálně (na sociálních sítích) vytvořená postava, která se náhle stala slavnou. Chceme hodnoty, udržitelnost.
Foto: se souhlasem Vindy Krejčí Šmehlík
Vybíráme proto velmi obezřetně. Posuzujeme několik hledisek. Je to například její kariérní historie – má za sebou výsledky? Kvalitní projekty, zdolané milníky, zajímavou pracovní pozici či podnikání, které vynikalo na trhu? Dále pak její hodnoty a způsob, jakým se veřejně prezentuje. Musíme ambasadorky nakombinovat tak, aby byly zajímavé pro naši cílovou skupinu a veřejnost, ale zároveň měly úroveň a nebyly známé díky skandálům. Zajímá nás také příběh – Jaká byla její životní překážka? Z jakých poměrů pochází? Jakým způsobem se dostala ke svému úspěchu? Vybíráme záměrně alespoň polovinu ambasadorek, které mají spojitost s Moravskoslezským krajem.
Co chcete mladým lidem vlastně prostřednictvím The ŽENY sdělit?
Cítíte se zranitelní, nejistí, nešťastní a frustrovaní ve svém životě? To, kde vyrůstáte vás sice formuje, ale nedefinuje to, kým můžete být. Chtějte od sebe i života víc.
Častokrát jsme to my, kdo si klade vlastní překážky, a například vysoké procento mladých lidí na sebe přenáší tzv. dědičnou chudobu. Překážky mohou být samozřejmě různé. Šikana, psychické problémy, domácí násilí, cokoli. My demonstrujeme osobnosti, které se potýkaly se stejným problémem. Rozhodly se však nevzdat a překonat jej. Pokud se pro totéž rozhodne mladý člověk, který nás sleduje, ukážeme mu, kde najde oporu. A to v neziskových organizacích, se kterými spolupracujeme. Jsme jakýsi prostředník – ukazujeme, čeho mohou dosáhnout, pokud se rozhodnou svůj „handicap“ vnímat pouze jako dočasný stav a ukazujeme, kde najdou odbornou podporu.
Projekt The Ženy by měl mladé dívky a ženy podpořit v jejich rozvoji, pomoci jim překonat chvíle, kdy mají třeba nízké sebevědomí nebo se necítí komfortně například kvůli pocitu, že jejich tělo není ideální. Vy sama jste se někdy s těmito situacemi setkala?
Nejde ani tak o vnímání svého vzhledu, ale jako sebevědomí a vnímání své osobnosti obecně. Necílíme pouze na dívky, ale také na mladé chlapce. Ale abych odpověděla, tak v podstatě ano. Sama pocházím ze sociálně vyloučené lokality, vyrůstala jsem na Šumbarku v Havířově. Odmala známí mých rodičů říkali, že bych se měla věnovat modelingu. Já to ale brala tak, že to není reálné. Jednak kvůli výšce a jednak kvůli tomu, že to bylo něco vzdáleného. Modelky byly přece jen v časopisech a televizi. Jednou jsem na sociálních sítích viděla, že jedna moje známá ze školy, podobně vysoká, byla na módní přehlídce. V té chvíli se v mém způsobu myšlení něco změnilo. Najednou to bylo reálnější, dosažitelnější. Začala jsem proto hledat cesty a způsoby jak. Byla to pro mě výzva. Jen tato primitivní skutečnost. A kdyby se nestala, kdo ví, jak by dnes vypadal můj život. A proto věřím v sílu projektu The ŽENY. Častokrát potřebujeme jen postrčit z naší bubliny, aby se začaly dít velké věci. Ne každý má však kolem sebe někoho, kdo by to inicioval. Tuto pozici chceme do možné míry suplovat my. Dávat příležitost těm, kteří ji nemají a touží po ní.
Jak konkrétně projekt může pomáhat?
Projekt je velmi komplexní a pomáhá na několika úrovních. V rámci sociálních sítí tvoříme edukačně-motivační obsah. Otevřeně hovoříme o tématech, o kterých by dítě a mladý člověk měl vědět. Ať už je to, jak zvládnout úzkost nebo jak mluvit s kamarádem, který prožívá deprese. Chceme přispívat k bezpečnému prostředí ve společnosti. Usilujeme o to, aby mladí lidé věděli, že je v pořádku být jiný a chtít jiné věci než všichni ostatní. Pečovat o své duševní zdraví nebo se postavit za slabšího spolužáka.
Foto: se souhlasem Vindy Krejčí Šmehlík
Zároveň pořádáme letos studentskou soutěž NO LIMIT, kde mají středoškoláci příležitost odprezentovat svůj nápad na projekt či business, a získat tak cenné know-how zkušených podnikatelek a mentorek z Teen Enterprice a zpětnou vazbu našich ambasadorek, a také vyhrát 10 000 Kč a díky Nadaci O2 lístky na oblíbeného rappera Viktora Sheena a skvělou elektroniku.
Jsou ambasadorky ochotny zveřejnit své příběhy, někdy třeba i ne zcela příjemné?
Je to o důvěře v tento projekt, naši spolupráci a také ve mě a já si vážím toho, že jsou ambasadorky tak otevřené. Některé o svých strastech mluví veřejně úplně poprvé, a tak se vždy snažím být jako moderátorka vnímavá. Zkuste mluvit o něčem tak intimním jako je rodina nebo vaše traumata veřejně, když víte, že to uslyší tisíce lidí a také vaši nejbližší. Ambasadorky mají za mě obrovskou poklonu. Zajímavé je, jaký má tato spolupráce dopad právě na jejich soukromé životy. V prvním i druhém ročníku bylo několik žen, které díky tomu dořešily své osobní strasti a bylo krásné vidět, jak posléze ožily, rozkvetly a posunuly se. Samozřejmě to nebylo pouze tím, ale byl to pro ně možná jakými symbolický spouštěč.
Jak vlastně projekt s lidmi komunikuje?
Komunikujeme skrze naše sociální sítě.
Co chystají The Ženy do budoucna?
To nám vždy řekne zpětná vazba z daného roku. Letos to byla výstava, motivační kalendář, online kampaň, studentská soutěž a Mentoring day. Loni jsme byli poměrně dost vidět a slyšet. Letos jsme chtěli jít více do hloubky a vytvářet bližší vazby se studenty a školami. Příští rok předpokládám, že v tom budeme pokračovat a rozvíjet právě Mentoring day. Kdo ví, třeba to bude jednou nejatraktivnější event svého druhu v Moravskoslezském kraji. Ale to předbíhám.