Nejnovější zprávy: Paštiky, trhané i sušené maso, cider. A všechno s medem, doporučuje včelař ze Šilheřovic Do opavského babyboxu dnes někdo odložil holčičku. Dostala jméno Olinka

Proměny kraje

Technotrasa má do kraje přilákat turisty, nabízí unikátní místa i zážitky

​Červená tramvaj nazvaná Technotrasa vyjela poprvé z vozovny v Plynární ulici přes centrum Ostravy na svou první jízdu směrem do Poruby.

Foto: se souhlasem Moravskoslezského kraje

Jejím úkolem je přispět svými údernými slogany a výraznou sytou barvou k tomu, aby se doslova nabouraný turistický ruch v Ostravě a celém kraji vrátil zpět „na koleje“.

Nápis Technotrasa, hesla a slogany na propagační tramvaji tak ode dneška upozorňují obyvatele Ostravy, že Moravskoslezský kraj rozšířil tento stejnojmenný projekt, zaměřený na technická turistická lákadla, jakými se může pochlubit málokterý jiný kraj.

„Všichni si spojují turistický ruch s mořem, hrady a zámky, ale my nabízíme lákadla, které návštěvník nikde jinde neuvidí. Doly, železárny, přehrady řemesla a dílny,“ řekl hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

Navíc těchto technických lákadel bude v nadcházející turistické sezóně ještě více než kdy dříve a kromě cílů pro výlety a dlouhodobější pobyty mají také pomoci vrátit Moravskoslezský kraj zpět mezi významné hráče v návštěvnosti turistů. Čerstvé výsledky statistik totiž potvrdily drtivý dopad pandemie na turistický ruch v kraji.

Čeští turisté jezdili méně, turisté z USA a Číny už vůbec

Projekt Technotrasa nabízí výletníkům novinky, nový motivační program Technotrasa Card pak nabídne zajímavé dárky a slosování o hodnotné ceny. Tramvaj Technotrasy bude na všechna lákadla upozorňovat obyvatele a návštěvníky Ostravy až do konce letošních prázdnin.

Vše má jediný cíl: „Minulý rok dal turismu nejen v Moravskoslezském kraji pořádně zabrat. Oproti předešlému roku k nám přicestovalo o 34 procent návštěvníků méně. Zahraničních turistů dorazilo méně dokonce o propastných 66 procent. Například cestovatelé z USA nebo Číny z žebříčku našich top deseti zahraničních hostů zmizeli kvůli celosvětovým protipandemickým restrikcím úplně,“ vyčíslil hejtman Moravskoslezského kraje Ivo Vondrák.

Kraj přišel loni o šest miliard z turistického ruchu

„Když všechna tato čísla převedeme na příjmy, ve srovnání s rokem 2019 přišel Moravskoslezský kraj jen z cestovního ruchu o závratných šest miliard korun,“ uvedl hejtman a dodal, že jedním ze způsobů podpory kraje je „červená“ tramvaj s efektním polepem, která láká na unikátní Technotrasu a její zajímavé výlety po Moravskoslezském kraji.

Projekt Technotrasa už loni získal v celostátní Velké ceně cestovního ruchu ocenění jako nejlepší turistický produkt. „Těší mě, že se její nabídka stále rozrůstá. Například ve stáčírně Jesenické kyselky čekají na návštěvníky speciální zážitkové prohlídky provozu s kurzy výroby levandulového sirupu. Turisté se mohou těšit třeba i na komentované projížďky po ostravských dolech, hutích i hornických hospodách, které nabídne společnost SteelOva.cz,“ prozradil náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro regionální rozvoj a cestovní ruch Jan Krkoška.

Technotrasa: zahrajte si na horníka, hutníka, mlynáře, strojvedoucího, vojáka

Technotrasa vznikla jako projekt s původně dvanácti technickými památkami už v roce 2012 a postupně se vyvíjí a rozrůstá, aktuálně už je jeho součástí 31 subjektů, které nabízejí na padesát různých turistických zážitků. Sedmnácti z účastníků projektů Moravskoslezský kraj jen letos přispěl částkou téměř 2,4 milionu.

Web Technotrasy prošel rozsáhlou modernizací. „Nový kalendář akcí pomůže turistům lépe naplánovat výlet po Technotrase. Milovníky cyklistiky potěší nová cykloturistická mapa s vyznačenými technickými památkami, která bude k dispozici také v papírové formě. Ale tou největší novinkou je připravovaný bonusový program Technotrasa Card, který spustíme začátkem letních prázdnin,“ řekl jednatel MS Tourism Petr Koudela.

Designové karty Technotrasa Card zájemci dostanou u jednotlivých subjektů na Technotrase nebo ve vybraných informačních centrech. Za každou návštěvu Technotrasy budou výletníci sbírat body, které pak vymění za drobné ceny jako stylová trička, náušnice nebo třeba plecháčky.

Držitelé karty se navíc budou moci zúčastnit podzimního slosování o hodnotné ceny. „Zavedením Technotrasa Card bychom rádi motivovali návštěvníky, aby se vydali i na méně známá místa a objevili všechny technické skvosty na Technotrase,“ vysvětlil Petr Koudela z MS Tourism.

Landek i Dolní Vítkovice bodovaly i přes „pandemické“ rány turismu

„Výsledky návštěvnosti našeho regionu jsou bohužel nesrovnatelné s předchozími roky, přesto se dva industriální skvosty našeho kraje – Dolní Vítkovice a Landek – staly v loňském roce nejnavštěvovanějšími sdruženými turistickými cíli v republice,“ řekl Jan Krkoška a dodal, že i přes nepříznivou situaci se některým turistickým cílům přece jen dařilo.

„Například zámek Raduň loni navštívilo o třicet procent více lidí než v roce předchozím, osmiprocentní nárůst návštěvnosti pak zaznamenal i zámek Hradec nad Moravicí. Nárůstu bezpochyby pomohlo letní uvolnění koronavirových restrikcí,“ poznamenal náměstek hejtmana kraje Jan Krkoška s tím, že kompletní statistiky z oblasti cestovního ruchu v Moravskoslezském kraji jsou v přehledné a ucelené formě k dispozici v nově vydaném Fact Sheet 2020 na stránkách krajské destinační společnosti MS Tourism.