Start-up z Otrokovic posílá do světa unikátní produkt pro zážitkovou střelbu
CHCEME OSLOVIT LIDI, KTEŘÍ BUDOU STŘELBU Z PISTOLLA 77° BRÁT JAKO SPOLEČENSKOU UDÁLOST, JAKO ZÁŽITEK. TAK POPISUJE VLASTNÍ START-UP PODNIKATEL JAN SUROVIČ. VĚŘÍ, ŽE DESIGNOVĚ NAPROSTO UNIKÁTNÍ A PRŮKOPNICKÁ STŘELNÁ ZBRAŇ S ŘADOU BEZPEČNOSTNÍCH PRVKŮ BUDE MÍT ÚSPĚCH.
Sedm let pomáhal české firmě mmcité dostávat její produkty na zahraniční trhy, v USA dokázal vybudovat mimořádně úspěšné zastoupení firmy pro americký trh. Dva roky působil v rodinné firmě PSG, aktuálně podniká v oblasti ocelových konstrukcí. Poslední roky věnuje Jan Surovič vlastnímu start-upu. Výrobě unikátní pistolové karabiny PISTOLLO 77°.
„Věřím, že přátelé mohou podobně jako na golfu trávit volné chvíle na střelnici s naší 77. Jde nám o zážitek, emoce, soutěživost. I proto jsme chtěli mít tento produkt designově zcela odlišný od standardních střelných zbraní, což se nám povedlo. Nemáme žádné ambice prosadit se třeba v segmentu ozbrojených složek, to by bylo popřením naší filozofie, které se držíme a držet budeme. My chceme rozvinout zážitkovou střelbu pro běžné lidi,” říká Jan Surovič.
Jaký byl spouštěcí impuls pro tento projekt? Kdo s nápadem přišel a proč?
Můj otec (majitel společnosti PSG Juraj Surovič, pozn. redakce) si chtěl pořídit zbraň. Jel proto pro radu a konzultaci za panem Kudláčkem do Slavičína, což je mimořádně zkušený konstruktér střelných zbraní. Při debatě začali přemýšlet, zda nevymyslet společný projekt. V návaznosti na to za mnou otec přišel, že by to mohla být zajímavá příležitost. S panem Kudláčkem jsem se potkal a slovo dalo slovo…
Měl jste v té době nějaké zkušenosti se zbraněmi?
Vůbec žádné, ale zaujalo mě to. S panem Kudláčkem jsme se pak několikrát setkali, debatovali o světě zbraní, o možnostech a směrech případného nového projektu. Na základě našich debat jsem pochopil, že všechny zbraně jsou si velmi podobné, ne-li stejné. Každý, kdo přichází na trh s novou zbraní, tak prakticky kopíruje to, co už existuje, případně to obměňuje. Moje myšlenka byla, že pokud máme nějaký projekt úspěšně nastartovat, tak musíme přijít s něčím opravdu odlišným.
Když se dívám, jak PISTOLLO 77° vypadá, tak jste evidentně vsadili na odlišnost vizuální a designovou.
Přesně tak. Pochopil jsem, že podobnost zbraní souvisí s tím, že všechny od začátku tvoří konstruktéři na základě tradice a zadání trhu. My jsme se rozhodli jít unikátní cestou a začali jsme opačně, napřed u designéra a následně u konstruktéra. Oslovil jsem Jirku Ježe, kreativního průmyslového designéra a grafika, který má široké a multidisciplinární zkušenosti. Věděl jsem, že pomáhal také velkým střeleckým značkám, že má se zbraněmi zkušenosti, což není úplně běžné. Jirka mimo design produktu nastavil také vizuální identitu značky a dělá veškeré grafické práce.
Takže to vaše zadání bylo navrhnout nějakou originální, speciální a unikátní zbraň?
Ano. Jirka pochopil přesně, o co nám jde. Přinesl hromadu skic s návrhy, jak by nový produkt mohl vypadat. Jednu hromadu vidíte tady na stole (ukazuje na poměrně vysoký štos velkých papírů), druhou mám v další kanceláři. Samotný proces tvorby designu trval několik měsíců.
Předpokládám, že jste návrhy museli průběžně konzultovat také s konstruktérem.
Zhruba v polovině příprav jsme zapojili opět pana Kudláčka a představili mu naše návrhy. Reagoval poměrně zděšeně. Hoši, vy jste se zbláznili, to není vyrobitelné, řekl nám. Takže následovalo dalších šest měsíců vzájemného dialogu mezi designérem a konstruktérem. Ladili i ty nejmenší detaily. Design se musel částečně přizpůsobit.
A potkaly se nakonec jejich přístupy?
Byl to dlouhý proces, ale nakonec ano. V některých detailech jsme přesto museli akceptovat skutečnost, že funkčnost ověříme až v praxi, při výrobě prototypu. Na 3D tiskárně jsme vytiskli první makety, abychom pochopili ergonomii, a ladili to dál. Ale jak designér, tak konstruktér jsou s výsledkem spokojeni.
Jaká byla v tomto dlouhém procesu vaše role?
Mým hlavním úkolem bylo moderovat a vyvažovat jejich diskusi, protože měli mnohdy protichůdné představy. Nebyly to zásadní překážky, jejich role byly zcela vyvážené. Já jsem postupně do vývoje dostal i další lidi, tým je dnes už výrazně širší.
Jak jste na tom dnes? O jaké časové náročnosti se vlastně bavíme?
Máme funkční zbraň, ověřili jsme, že ji lze dostat do sériové výroby. Aktuálně probíhají nezbytné certifikace. Na projektu makáme dohromady asi dva a půl roku. Poslední fáze, kdy jsme pracovali na prvním protopypu, trvala asi devět měsíců. Teď máme první kusy, které aktuálně představujeme odborné veřejnosti.
A kam to celé směřuje? Jaké ambice váš projekt má?
V roce 2025 se chceme držet tady na českém trhu, to znamená ověřovat si naši filozofii a zájem. Od roku 2026 bychom chtěli vstoupit na světové trhy. V únoru příštího roku budeme mít PISTOLLO 77° na mezinárodní výstavě IWA v Norimberku. Chceme povědomí rozšiřovat i směrem k zahraničním distributorům, ale zatím bez možnosti si zbraň koupit.
Máte globální ambice?
Pokud má mít PISTOLLO 77° šanci na ekonomický úspěch, tak globální musí být. Hlavním cílem pro nás bude americký trh, tam je nejvíce majitelů zbraní na světě. Podle toho, jak se nám tam povede, uvidíme, co dál. Malý český trh nemá šanci zajistit návratnost, protože naší cílovou skupinou není velká masa uživatelů. Nemíříme na policejní a ozbrojené složky, ani lidi, kteří jsou zvyklí nosit zbraně u sebe nebo si je pořizovat na vlastní ochranu. V tom je náš projekt výjimečný. Chceme oslovit lidi nebo sportovce, které zaujme myšlenka zážitkové střelby s unikátním nástrojem. Prostě ty, kteří chtějí mít zajímavý pocit ze střelby; samozřejmě můžeme cílit také na hobby nebo sportovní střelce.
Což vám ale potenciální zákaznický trh zásadně zmenšuje.
Ano, máme velmi úzce profilovaný segment. Ale s tím jsme do toho šli od samotného začátku. Chci znovu zdůraznit tu původní myšlenku a vizi, že PISTOLLO 77° není a nikdy nebude „army projekt” ani nic militaristického. Je to přesně naopak.
Když to řeknu s nadsázkou, tak jste vyrobili hračku, která je ale současně naprosto funkční zbraní?
Hračka to samozřejmě není. Je to standardní zbraň, výjimečná tím, jak vypadá, jaké má bezpečnostní prvky. Naší snahou je, aby byli majitelé hrdí, že mají PISTOLLO 77° doma. Aby s ním spojili příjemné chvíle s kamarády, přáteli a známými. Aby to pro ně byl nástroj, jak si odpočinout, vyčistit hlavu od běžných starostí a pohodově trávit volný čas. Když mluvíme o tom, co chceme, aby PISTOLLO 77° lidem přineslo, tak nejčastěji padají slova jako zážitek, emoce, radost nebo třeba soutěživost.
Napadá mě, že unikátní design by mohl zaujmout třeba i ženy.
Přesně. Dnes je velmi široká skupina střelců, kteří mají zbrojní průkaz, mají doma jednu, dvě zbraně a na střelnici se dostanou dvakrát za rok. Z části i proto, že na střelnici je dost maskulinní prostředí. Takže ano, proč by si ženy nemohly jít zastřílet na střelnici z krásné zbraně, a vůbec nezáleží, jestli trefí desítku. Klidně mohou trefovat plechovku a mít prostě jen dobrý pocit z toho, že trefily cíl.
Čím chcete ženy přilákat kromě unikátního designu?
Rozhodně tím, že náš produkt má inovativní systém brždění zpětného rázu. Když střílíte, tak má naprosto minimální a zanedbatelný zpětný ráz. To je hodně důležité, pokud chceme, aby ženy tvořily důležitou část naší klientely. Veškeré zbraně srovnatelné ráže mají výrazně větší zpětný náraz. U zážitkové střelby jsou obavy ze zpětného nárazu aspektem, který lidi odradí to vůbec jen zkusit. Tady je to naopak. Muži i ženy, kteří neměli se střelbou třeba žádnou zkušenost a na prezentacích ji vyzkoušeli, zjistili a potvrdili, jak je náš produkt komfortní.
Spoustu lidí zbraně odpuzují, protože zbraň rovná se násilí, policie, vojáci, válka…
Pro řadu lidí jsou majitelé zbrojních pasů militantně přemýšlející „divní týpci”. Právě tento mýtus chceme s PISTOLLO 77° zbořit. Máme ambici si vybudovat vlastní segment zákazníků, kteří nikdy nestříleli a naše filozofie je osloví, kterým se bude líbit naprosto originální a unikátní design naší 77. Lidi, kteří nepotřebují každý večer doma rozebírat a čistit zbraň, kteří střelbu budou brát jako volnočasovou aktivitu, adekvátní třeba golfu, lyžování nebo cykloturistice. Na střelnici si zastřílejí, vyčistí hlavu, popovídají s přáteli a odjedou v klidu domů. Proto říkáme, že nová dimenze střelby je zážitková střelba. A to je přesně Pistollo 77°.
Mám pocit, že se záměrně snažíte v rozhovoru vyhýbat slovu zbraň.
To máte asi pravdu. Slovo zbraň se snažíme z toho vytěsnit. Spíš říkáme, že to je prostě PISTOLLO 77° nebo jenom 77. Říkáme, že to je nástroj zábavy. Slovo zbraň má ve společnosti často negativní konotaci, ale to je trochu jiná problematika.
A proč se vaše zážitková puška jmenuje právě PISTOLLO 77°?
Vychází to z úhlu zásobníku vůči ose hlavně. Zbraň na něm dokonce stabilně stojí, což při jiných úhlech není de facto možné. Dvě písmena L na konci slova PISTOLLO nám po otočení dají 77 a písmenko “O” zase znaménko stupně. Tak vzniklo Pistollo 77°. Je to kombinace názvů firmy a produktu.
Jaké náboje z toho budou lítat?
Standardní náboje ráže 9 mm Luger.
Pojďme se chvíli bavit o bezpečnosti této střelné zbraně.
Té jsme věnovali velkou pozornost. Většina zbraní funguje tak, že natáhnete závěr, náboj se dostane do nábojové komory a při odjištěné pojistce můžete střílet. V případě některých zbraní, kdy je důležitá rychlost střelby a pohotovost, tam není ani tato pojistka, což znamená, že jakmile nabijete, tak střílíte. Na PISTOLLO 77° samozřejmě pojistku máme, ale není jediným bezpečnostním prvkem. Třeba hlaveň má navíc speciální krytku, když je nasazena, tak zbraň nelze odjistit a tedy nevystřelí, i kdyby byla nabita. Jsou to takové vychytávky, které často bude vědět jenom majitel. Výhledově počítáme s elektronickou pojistkou, kterou bude moct odblokovat jen majitel přes telefon a Face ID. To je ale drahá záležitost, nicméně do budoucna ji mít chceme. Mechanicky je na to náš produkt připraven, potřebujeme vyvinout softwarovou a elektronickou část. Předpokládám, že to budeme mít v nějaké druhé verzi na konci příštího roku.
Kolik dosud stál projekt PISTOLLO 77° peněz?
V nákladech se blížíme ke dvěma milionům korun. Což na první pohled není vysoká částka, ale je to dáno tím, že řada lidí na projektu pracuje s tím, že budou odměněni z budoucího byznysového úspěchu. Kdybychom měli kompletně zaplatit třeba práci konstruktéra, tak by náklady byly možná dvojnásobné. Nemáme v nich tedy prakticky žádné personální výdaje.
Víte už, jaká bude prodejní cena?
V tomto segmentu dnes seženete zbraně i od pětadvaceti tisíc, ale jsou samozřejmě i dražší. My levní určitě nebudeme, cena bude ze své podstaty prémiová. PISTOLLO 77° je moderní designový nástroj. Jeho tělo z lehkých slitin kovů doplňují 3D tištěné polyuretanové díly a vše je opatřeno vysoce odolnou keramickou barvou. Cena bude odpovídat tomu, že materiály a technologie a způsob výroby včetně 3D tisku jsou špičkové a nákladné. Symbolicky půjde o 77 tisíc korun.
Kolik musíte prodat kusů, aby byl projekt i byznysově úspěšný?
Bude úspěch, když v příštím roce prodáme sto kusů v rámci České republiky. Ale pokud má mít PISTOLLO 77° i ekonomický úspěch, tak musí jít na mezinárodní trhy.
Jak po více než dvou letech práce na tomto projektu vnímáte vaše osobní angažmá? Naplnila se vaše očekávání?
Můj osobní příběh spočívá v tom, že jsem sedm let působil ve firmě, která dostávala designové produkty do světa. Ve společnosti mmcité jsem měl v rámci expanze do USA na starosti prodej, marketing, budování distribuční sítě a strategický rozvoj. Po návratu do Česka jsem začal působit ve společnostech PSG a hlavně TMETAL, která dělá ocelové konstrukce. Tam mi ale chyběl produktový design. Je něco jiného dělat projektový a produktový byznys. Je zásadní rozdíl v tom, jak se ty věci řídí. V případě PISTOLLA 77° máme krásný designový produkt, který má velký potenciál. Produkt, který bude ve střelecké komunitě kontroverzní, bude bořit mýty, bude utvářet vlastní komunitu, vlastní prostředí, nějakým způsobem ukáže lidem jiný pohled na známé věci. A to mě baví a naplňuje. Takže, abych odpověděl na vaši otázku, ano, jsem rád, že jsem se do tohoto projektu pustil.
Zajímalo by mě, jak složitý je vývoj nové zbraně po administrativní stránce ohledně povolení, razítek, licencí, certifikací a podobně?
Náročné to určitě je. V tomto se naprosto spoléhám na pana Kudláčka a našeho manažera a hlavního zbrojíře Pavla Blažka, kteří většinu těchto administrativních záležitostí řeší a zastřešují, protože s tím mají letité zkušenosti. Abyste vůbec mohl dostat zbrojní licenci, musíte mít zkušenosti v tomto oboru a mít nastavené bezpečnostní procesy výroby. I proto s námi pracují dva zbrojíři, kteří jsou pro tuto činnost a práci plně kvalifikovaní.
Byly během vývoje krize? Nikdy jste se nedostal do situace, že jste zvažoval třeba pozastavení nebo jeho úplný konec?
To se nestalo. Nikdy mě netlačil čas. Nechtěli jsme vývoj dělat po tlakem. Když jsem neměl moc času kvůli jiným podnikatelským aktivitám, které mě primárně živí, tak jsem prostě počkal. Teď už je situace jiná, na projektu je závislých víc lidí. Na jaře letošního roku jsem se rozhodl jít do toho naplno. Rozjela se prototypová výroba se vším všudy a na denní bázi se tomu věnuje víc lidí.
Jak probíhalo testování?
Pistollo 77° poprvé vystřelilo před několika měsíci. Pak ladíte různé detaily. Asi nejvíce času nám zabralo vyřešit, aby po výstřelu byla správně a spolehlivě vyhozena prázdná nábojnice. Dosud jsme na střelnici vystříleli možná deset tisíc nábojů. To je ale jenom začátek. Pokud chcete uvést na trh spolehlivý produkt, chce to střílet dál.
Co Pistolo 77° ještě čeká do chvíle, než budete mít prvního reálného zákazníka, který si ho jako úplně první koupí?
Musí jít do zkušebny, která určí hlavní jeho díly. Na nich musí být vyražené, kdo je vyrobil, výrobní číslo a tormentační značka. Ta říká, že díl byl schválen. Až potom je možné výrobek prodávat. Jednou z podmínek případného schválení pro prodej třeba také je, aby střelná zbraň vydržela výstřel z tormentačního náboje, který má zhruba jeden a půl násobně větší sílu než standardní náboj. Pokud to zbraň vydrží, tak je v pořádku. To už jsou pro nás v tuto chvíli spíše jen nutné formality. Víme, že naše 77 testy projde a vše dokážeme formálně během letošního podzimu dotáhnout do stavu, že v příštím roce začne vlastní prodej a sériová výroba. (pozn. redakce: V době vydání článku již PISTOLLO 77° úspěšně prošlo všemi testy.)
Jaké máte kapacity pro sériovou výrobu? Z kolika komponentů se takový produkt skládá? A kde vlastně budete vyrábět?
Je to přes stovku dílů. Některé budou vyrobeny ve Slavičíně, jiné ve Vsetíně, díly s největší pracností pak v Kroměříži. V Brně se zbraň lakuje, samotnou kompletaci bude dělat náš zbrojíř tady v Otrokovicích v trezorové místnosti. Abychom mohli dostat zbrojní licenci, musíme mít i trezorovou místnost. V ní budeme i všechno skladovat.
Jak budete projekt dál rozvíjet?
Přemýšlíme o čistě sportovní speciálce, která by byla určena výhradně na sportovní střelbu. Znamenalo by to odlehčení, nějakou změnu ovládacích prvků tak, aby byla schopná konkurovat i současným zbraním, které používají sportovní profesionálové. Tomu nyní brání designově pojaté ovládací prvky, které na 77 vyžadují určitou míru šikovnosti při manipulaci a dodávají jí vyšší míru bezpečnosti. To jsou úkony navíc, které při sportovní střelbě být nesmí.
Vaše vize do budoucna?
Chtěl bych, abychom byli průkopníky, co se bezpečnosti zbraní týká. Na naší 77 chci dokázat, co všechno je v této oblasti možné. Je statisticky prokázáno, že je mnohem pravděpodobnější, že člověk zbraní ublíží sám sobě nebo druhému, než že mu zbraň zachrání život. Chci najít takové bezpečnostní prvky, aby se tato statistika otočila v náš prospěch. Chci, aby značka nebyla jen o prodeji našich produktů, ale o bezpečnosti a vzdělávání majitelů střelných zbraní.
Může se stát, že neuspějete? Jste na tuto alternativu připravený?
Přemýšlím podnikatelsky a nebudu určitě schopný ani ochotný dlouhodobě dotovat prodělečný projekt. Ale v tuto chvíli mě živí jiné činnosti, projekt Pistollo 77° mě baví a naplňuje a věřím tomu, že se nakonec i finančně dostaneme do černých čísel. Spousta podnikatelských projektů, ať už úspěšných, nebo ne, souvisí třeba s egem, emocemi, srdíčkem a ekonomika není tím klíčovým faktorem. Který převažuje u vás? Svoji roli hrají všechny tři, ego, srdíčko i peníze. Žádný z nich nedominuje. Rozhodně jsem do toho nešel primárně kvůli vidině peněz. Ale případný ekonomický úspěch bude potvrzení, že jít do tohoto projektu bylo správné rozhodnutí. Moc jiných měřítek na měření podnikatelského úspěchu neznám.
JAN SUROVIČ
- Narodil se 17. 2. 1991 ve Zlíně.
- Vystudoval University v Marylandu, obor finance, ekonomie.
- Profesní kariéru začínal ve společnosti mmcité v Bílovicích, dva roky pracoval v rodinné firmě PSG, aktuálně působí coby jednatel společnosti TMETAL.
- Mezi jeho záliby patří střelba, cyklistika, dříve na kole najezdil i deset tisíc kilometrů ročně, aktuálně je to výrazně méně.
- S manželkou Pavlou (33) mají dvě děti, Igora (3) a Dorotku (1).