Auto
21/12/2020 Václav Menšík

Autotest: SsangYong Korando. Nová štika v rybníce

Radim Kolibík

SsangYong se netají tím, že by chtěl trochu provětrat ten náš lehce zatuchlý konzervativní rybníček. Jedné značce z Jižní Koreje se to už povedlo a po testu nového SUV Korando to vypadá, že se to může podařit i SsangYongu.

Ostravské AF Centrum tradičně prodává italské vozy, ale zároveň patří k nejnovějším přírůstkům na mapě prodejců SsangYong. Když jsem si tam přebíral bílé Korando, zrovna věšeli nový vývěsní štít. Ovšem na parkovišti za autosalonem už čekala pěkná řádka různých modelů přímo z Koreje.

Pro test jsem dostal Korando s poctivou benzínovou čtyřválcovou přeplňovanou jednapětkou. Příjemně tradiční motor bez zbytečných hejblátek jako je vypínání válců nebo filtr pevných částic nabízí 160 koní a v našem případě je spojen s klasickým šestistupňovým automatem Aisin.

Korando mám v nejvyšší výbavě a je to znát už při pohledu zvenčí. Velká kola, full led světlomety, tmavá skla v kontrastu s bílým lakem. Dobrý. Vážně dobrý. Od Jana Vinického dostávám klíče a můžu dovnitř. Klíček zůstává v kapse, bezklíčový přístup je tady samozřejmostí. Beru za bytelnou kliku, sedám za volant a s téměř prémiovým zvukem zavírám dveře. Prostor pro řidiče je velkorysý, a i za svých 184 cm se v druhé řadě posadím luxusně. Na to ale bude ještě čas, až nás drinkservis poveze z nějakého undergroundového večírku, takže zpátky za volant!

Volant. Velikost a tvar má super, jeho vyhřívání je příjemné a návykové. Jen to logo se mi prostě nelíbí. Kluci z AF Centra možná budou trochu smutní, až budou muset měnit ten nový vývěsní štít, ale asi na to s redakčním grafikem sedneme a pošleme do Koreje návrh něčeho trochu modernějšího. Ti draci, co se tam kroutí teď, už jsou fakt dost z módy. Děkovat nemusí, zaplatí nám v autech. Tivoli, Korando, Rexton a Musso. Malé SUV, střední SUV, velké SUV a pick up. Od každého z jejich nabídky jedno. To bude pro redakci prestižního média tak akorát.

V interiéru je taky všechno tak akorát. Sedačka je akorát velká, vyhřívaná i ventilovaná. Místa nad hlavou je akorát. Klasická tlačítka pro všechny základní funkce jsou taky úplně akorát. Můžu si SKUTEČNÝM tlačítkem zapnout vyhřívání i větrání sedaček, nastavit klimatizaci, ztlumit rádio, vypnout start-stop i další asistenty. To je vám taková krása, nemuset všechno lovit někde na mastném displeji!

Všude, kam dohlédnu nebo dosáhnu, vládnou příjemné a kvalitní materiály. Možná bych jen trochu ubral lesklých ploch na přístrojové desce. Ne proto, že by byly ošklivé, ale proto, že zachování jejich lesku vyžaduje dost péče. Bezdrátové dobíjení telefonu je na správném místě před řadící pákou, ale v zatáčkách se ukáže, že je trochu k vzteku. Má vyboulený tvar a malou přilnavost, takže iPhone během chvilky sklouzne z ideální pozice a přestane se nabíjet. Což se zobrazí i na přístrojovém štítu, aby to člověka ještě víc naštvalo a začal s tím telefonem šoupat tam a zpět. Takže tady prosím znovu a lépe!

Cestující opravdu nebudou trpět nedostatkem prostoru, zato kufr je docela mělký. Pokud ale dám pryč mezipodlahu, je to mnohem lepší. Mezipodlaha navíc umožňuje kufr pěkně přehradit, aby menší náklad nelítal. To se mi líbí. Když jsem do auta u supermarketu rval nákup na další lockdown, všiml jsem si, že mě podrobně sleduje nějaký velký chlap. Chvilku jsem se bál, že jsem zase během nakupování myslel nahlas a že teď dostanu držkovou. Naštěstí se ukázalo, že pána jen zaujalo, co že to je za nový facelift Tiguana. Kdyby pána neodvolala netrpělivá žena, docela dobře bychom pokecali.

Převodovka má klasický volič, hned jsem doma. Řadím D jako dopředu a poklidně vyrážím do ulic. Ve městě tohle SUV nic nepřekvapí. Motor i převodovka spolu ladí, rozjezdy jsou plynulé a při parkování mi pomáhá kamera i plynulost dávkování otáček při pomalém manévrování. Žádné děsivé přískoky se nekonají. Tenhle automat opravdu dělá to, k čemu je určen, zpříjemňuje jízdu. Díky kompaktním tvarům karoserie bych kameru ani nepotřeboval, ale je to moc fajn věc, na kterou si člověk rychle a rád zvykne. Zrcátka jsou velká a hlídají mi mrtvý úhel. Moc dobře ho hlídají! Stačilo jedno ranní zamyšlení se a na Rudné málem bylo po Korandu. Naštěstí, na rozdíl od takyřidiče za volantem, elektronický asistent o té neviditelné dodávce věděl naprosto přesně a dal včas najevo, že v levém pruhu teď úplně nejsme vítáni.

Samozřejmě Korejce protáhnu i po dálnici, a ačkoliv mám jen předokolku, terénní vložka ho taky nemine. Fotograf si vzal do hlavy, že Korando se bude fotit pod Pradědem a přes to vlak nejede! V Jeseníkách už lehce nasněžilo, ale i na univerzálních gumách to nakonec bylo bez ztráty kytičky.

Korando na devatenáctipalcových kolech zvládá specifika českých silnic, takže na dálnici je lehce nad limitem v autě příjemně. Osvědčený automat má jen šest stupňů, proto s Korandem asi nevyhrajeme eko rallye, ale převodovka nás přežije a těch pár kapek benzínu navíc se bohatě vrátí v ceně údržby, kterou prostě nebude potřebovat. Za celý týdenní test se mi automat povedlo dostat do úzkých jen jednou při prudké snaze dostat se na hlavní silnici tak zvaně na Pražáka. Prostě jsem se do toho proudu aut potřeboval dostat fakt prudce. Do kopce s předními koly skoro v plném rejdu. Start se vydařil, jenže pak převodovka dloooouho držela jedničku v omezovači. Stačilo trochu ubrat plyn a vše bylo v pořádku. Převodovka odřadila nahoru a drama skončilo.

Celkově tohle Korando tak nějak přirozeně vybízí ke klidné a plynulé jízdě. Ne že by mělo nejistý podvozek nebo málo sil. To v žádném případě. Předjíždění na okreskách zvládá suverénně. Ale stejně ti dá najevo, v jaké roli se cítí nejlépe. Že si máš zapnout vyhřívání sedačky, ambientní osvětlení nastavit na některou tlumenou barvu, bigbít v rádiu vyměnit za pohádky pro děti a v klidu a bezpečí je všechny dovézt do cíle. A ještě u toho budete vypadat k světu, protože dnešní SsangYong dává zapomenout na rozpačité designové kreace, které jsme mohli potkávat i u nás na přelomu tisíciletí. Interesantní cenovku si ale zachoval!

My měli tu čest se nejvyšší specifikací, která je nabušená doslova až po strop, ale pohled do ceníku a kontrola před showroomem potvrzuje, že nakonec si všichni půjdeme pro akční specifikaci Style+, která za 489 tisíc včetně nekřesťanského DPH nabízí vše, co od moderního SUV očekáváme. Včetně automatické klimatizace, hromady asistentů a pětileté záruky.

Vážně, pokud jste doma pod tlakem, abyste rodině pořídili konečně něco „vyššího“, jak velí poslední móda, Korando rozhodně stojí za zvážení a testovací jízdu. Budete překvapeni. I já byl.

SsangYong Korando 1.5 Turbo GDI PREMIUM

Technické údaje

Typ motoru: Řadový zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem válců: 1497 cm3
Nejvyšší výkon: 120 kW
Max. točivý moment: 260 Nm
Nejvyšší rychlost: 193 km/h
Zavazadelník: 551 l (441 l s rezervním kolem)

Vnější rozměry

Délka: 4450 mm
Šířka: 1870 mm
Výška: 169¨20 mm
Rozvor: 2675 mm

Cena testovaného vozu: 721.900 Kč včetně DPH

Foto: Radim Kolibík
Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama