Spanilá jízda historických vozidel pozdraví Radegasta i děda Praděda
Podhorská jízda veteránů Trofeo Niké letos zamíří na území tří moravských krajů: Zlínského, Olomouckého a Moravskoslezského.
Kolona více než 30 historických vozidel, vyrobených mezi lety 1917–1986, mimo jiné vyjede po vlastní ose k Horskému hotelu Tanečnica na Pustevnách nebo k hotelu Ovčárna na Pradědu. Letošní, již 24. ročník Podhorské jízdy veteránů Trofeo Niké, se jede i jako memoriál legendárního automobilového závodníka Karla Lopraise u příležitosti jeho nedožitých 75. narozenin.
„Cílem závodu je propojit technickou krásu historických vozů s přírodními a architektonickými skvosty České republiky. V čele jízdy veteránů třemi moravskými kraji nebude chybět závodní Tatra Karla Lopraise, která se doposud zúčastnila všech 24 ročníků akce. Za jejím volantem bude Karlův synovec Milan Loprais. Na našich zastávkách i při průjezdech se na tvářích lidí objevuje úsměv. Jsem proto přesvědčena, že Trofeo Niké nejen vzdává hold historii, kumštu a řemeslu našich předků, ale také rozdává radost,“ říká Marcela Rotter, organizátorka Trofeo Niké.
V pátek 13. září bude Trofeo Niké projíždět Zlínským krajem. V soboru 14. září bude po přesunu do Jeseníků kolona veteránů projíždět lázeňskými místy Olomouckého kraje. V neděli 15. září je na programu tradiční zastávka v Horských lázních Karlova Studánka, jejíž součástí bude i koncert ambasadorů Trofeo Niké, sólistky Státní opery Národního divadla Andrey Toegel Kalivodové a zpěváka Martina Maxy v doprovodu smyčcového orchestru Jeseník. Vstup na koncert je volný.
Nejstarším vozidlem v koloně historický vozů bude Maxwell z roku 1917. Americký vůz má loukoťová dřevěná kola a jde o přímého předchůdce značky Chrysler. Nejstarším zástupce evropských automobilek bude francouzský čtyřdveřový pětimístný sedan Panhard-Levassor SS X36 z roku 1923.
K zajímavým vozům patří také BENTLEY Special Roadster z roku 1937 s hliníkovou karosérií, schopný jet rychlostí až 145 km/hod., nebo další britský vůz, Bristol 400 z roku 1950. Ve své době luxusní auto nezakrývá inspiraci předválečným vozem BMW 327, vyrobeno ho bylo pouze 487 kusů. Vůbec poprvé se podhorské jízdy zúčastní autobus, konkrétně ve Vysokém Mýtě v roce 1973 vyrobený linkový model ŠKODA Karosa ŠL 11. Více než osmitunové vozidlo bude svou velikostí i hmotností kontrastovat s jednomístným motocyklem ČZ 175 z roku 1937, který vyvinula Česká Zbrojovka Strakonice. Motocykl, který bez provozních kapalin váží pouhých 97 kilogramů, bude řídit jeho slovenská majitelka.
V historicky nejmladších vozech pojedou příbuzní Karla Lopraise: syn Tomáš bude řídit automobil Tatra 613 z roku 1991 a v čele kolony pojede TATRA T815 4x4 vedená synovcem Milanem.