Salon Witová
30 let krásy a vytrvalosti
Politici a veřejně činní lidé patří mezi nejaktivnější uživatele sociálních médií. Mají hodně sledujících, jejich profily jsou hodně aktivní. Jak toho využít?
Komunikace s politiky a veřejnými osobnostmi na sociálních sítích má svá specifika, své výhody a své nedostatky. Pouštět se s nimi do diskuse může být užitečné a nejenom to, může to být i zábavné. Nesmíte ovšem věřit tomu, že interakcí s jejich profily něčeho dosáhnete.
Politik online
Existují politici, kteří se sociálních sítí štítí, a pak jsou tací, kteří je mají rádi coby nástroj komunikace s voliči a velmi aktivně využívají jejich služeb. Velká většina je ale něco uprostřed. Zatímco pro první skupinu spravují profily výlučně asistenti nebo profesionální správci, druhá je ke svým profilům nepustí, protože jsou prostě jejich. Ona většina uprostřed funguje dle doporučení, které politikům dáváme. To doporučení zní: mějte správce, kteří se starají o vaše profily, ale používejte je i sami, a přinejmenším občas odpovídejte na otázky veřejnosti a polemizujte s voliči.
V praxi tedy platí, že i když není pravděpodobné, že by příspěvky a názory na sociální síti psal politik sám, je docela pravděpodobné, že vaše poznámky a názory, kterými mu odpovíte, bude číst. A když ne on osobně, určitě jeho sledující.
Kdo jsou sledující?
Pro naprostou většinu politických profilů platí, že prostí sledující jsou „občané“, kteří profil sledují proto, aby s dotyčným byli v kontaktu, ale jejich zapojení do profilu je minimální až nulové. To taky způsobuje paradox, kdy většina sledujících obsah profilu nevidí, pokud jej nenavštíví.
Zbytek, tedy necelou polovinu tvoří vyhranění příznivci a odpůrci, kteří na profilu svádí boje. Pokud je chcete oslovit, interagujte s profilem, avšak pozor – příznivce od odpůrců není možné oddělit, takže chcete-li mluvit s jedněmi, budete vždy i s druhými a vice versa.
Pozor! Někteří politici si patrně „nakupují“ publikum založené na automatizovaných farmách. Takovým profilům se vždy vyhýbejte!
Interakce s profilem
Nejlogičtějším způsobem, jak komunikovat s profilem politika je ten, že mu budete psát komentáře a poznámky pod jeho vlastní obsah. Doporučuji k tomu využívat příspěvky, které mají vysoký engagement, a to nejpozději několik hodin poté, co jsou zveřejněny. Jakýkoli váš komentář se vždy musí vztahovat přímo k tomu, co politik píše, protože jinak by mohl být považován za aktivitu trolla. Doporučuji buď zastávat názor (ať už podporující, nebo odporující, je to jedno, nejméně čtvrtinu sledujících naštvete vždy), anebo klást politikovi otázky. Zde platí, že čím nepříjemnější, tím lepší, ale je kriticky nutné, abyste zůstali slušní, korektní a věcní. Vaše argumentace by také měla být věcná, nejlépe postavená na datech a na číslech.
Jak toho využít
Pokud váš komentář či reagující post získá hodně hodnocení (srdíček, lajků, je to jedno), uvidí vás mnoho uživatelů. To nezaručuje, že si otevřou váš profil nebo že se stanou vašimi sledujícími. Přesto je k tomu můžeme podnítit. Jak na to?
Nejlepší pasivní cestou je v komentáři zmínit, že „více píšete na svém profilu“. Pokud to jde, můžete – příležitostně – také odkázat na příspěvek z vašeho profilu, nebo vaši stránku či jiný profil aktivně zmínit. Pokud chcete zmínit CTA – tedy sledující vyzvat, vyzývejte vždy k akcím, které s vaším profilem přímo nesouvisí, mohli byste být moderováni.
V sociálních platformách, ve kterých se uplatňuje „karma“ – tedy nepřímý vliv engagementu na jednom místě na viditelnost obsahu na jiném, není potřeba nutit čtenáře, aby dělali cokoli na vašem profilu. Úplně stačí, když poté, co se vám povede hodně komentovaný nebo alespoň lajkovaný komentář u politika zveřejnit vlastní příspěvek. Jeho organický dosah bude rázem mnohem větší, než by byl za jiných okolností, uvidíte.
Portfolio
Nikdy nezůstávejte u jediného politika nebo u politika z jedné strany nebo uskupení, ale „dávejte všem stejně“. Vybírejte si takové, kteří mají aktivní profily a velkou míru zapojení, ale jejichž sledující nejsou trollové. Čím bližší jsou vaší cílové skupině, tím lépe. V zásadě platí, že pravice = vyšší vzdělání a ekonomická aktivita publika, levice = nižší ekonomická aktivita, a ve druhé řadě nižší vzdělání.
Nebojte se politiků. Oni se vás také nebojí!