Škoda Superb iV - ekolog stvořený pro korporát
Superb iV je plug-in hybrid pro ty, kteří od manažerského auta žádají slušnou dynamiku, ale marketingové oddělení korporátu jim nařizuje chovat se ekologicky. Test ukázal, že při vhodném způsobu používání hybridu zavládne spokojenost i na finančním oddělení.
Testování čistého elektromobilu už máme v redakci za sebou, teď přišel, díky našemu oblíbenému dealerovi škodovek z centra Prajzské, na řadu plug-in hybrid.
Minule jsme jim tu Oktávku v testu nerozštípali a asi jsme se osvědčili, a tak je tentokrát převzetí auta otázkou chvilky. Vedoucí prodeje Radim mi předává klíčky, doklady, návod k obsluze /zase!/ a jde se zpátky věnovat té hromadě poptávek po nové Octavii, které se mu po našem úžasném testu nakupily na stole.
Tentokrát výjimečně při přebírání auta nepadají trakaře, slunce svítí a ukazuje, že i zdánlivě obyčejná šedá metalíza Superbu sekne. Pohled do specifikace auta ukázal, že to zas tak úplně obyčejná šedá metalíza není, ale to je nepodstatné. Podstatné je, že Superb je tady s námi už nějaký ten pátek, letos prodělal omlazovací kúru a nutno uznat, že furt dobrý! S tímhle autem neuděláš ostudu ani když se vydáš utratit své v potu tváře vydělané devalvované Koruny do Západního Německa a zaparkuješ před Primarkem mezi všemi těmi Passaty a Audinami. Do obřího kufru se vejde tolik hadříků pro tvou partnerku, až ti bude zlatá karta malá. Díky plug-in hybridní technologii navíc dojedeš tam i zpátky bez toho, že bys měl sevřené půlky, jestli ti vydrží šťáva k další nabíječce.
Šťáva, jasně. Baterie v kufru umožňují teoretický dojezd 63 kilometrů v čistě elektrickém režimu. Když je vymlátíš, přijde na řadu klasická hybridní funkce, kdy elektromotor pomáhá při rozjezdech a baterie sbírají zásoby při brždění. A pak je tu ještě jedna vychytávka. Škodováci jí říkají BOOST. Ve chvíli, kdy opravdu potřebuješ maximum výkonu, třeba při předjíždění na okresce, připojí se k benzínovým 115 kW ještě elektromotor a manažerský povoz vystřelí vpřed naprosto fenomenálně. S kopancem do zad takovým, až zatlačíš slzu při vzpomínce na tvé první VW Vento TDI po taxikáři z Mnichova. Sice mělo milion na hrbu a na jeho kastli se vyřádili kluci, kteří před revolucí svařovali maximálně ohrady v místním vepříně, ale bylo to první auto, kde se po přidání plynu dělo i něco jiného než jen změna hladiny hluku na palubě. To se nezapomíná.
Velkou výhodou Superbu je, že plug-in hybrid ti může firma objednat v jakémkoliv stupni výbavy s širokou škálou individualizace. V Autocentrále naštěstí nešetřili a připravili mi hezky vybavenou verzi Style s pár příjemnými příplatky k tomu.
Odemykám auto dotykem tak, jak se na zhýčkaného manažera sluší. Už nikdy nebudu trapně šmátrat po kapsách a hledat klíče! Rychlý pohled do kufru ukazuje, že baterie něco z objemu ukously, ale pořád je to díra jak v rozpočtu vlády marketérů. Po usednutí za volat je vše tam, kde má být a jak je koncernem odchovaný manažer zvyklý. Rozsah elektrického nastavení sedačky řidiče je příkladný, sedák dost dlouhý a opěradlo velkorysé. Bez problémů se usadí i šéf basketbalového týmu. Sedačka spolujezdce je stejně dobrá, jen ji nelze nastavit elektricky. Tady se prostě počítalo s tím, že management v českých pobočkách nadnárodních koncernů ještě pořád plýtvá svým drahocenným časem za volantem.
Startuju kulturně tlačítkem, jsme přece ve 21. století. A nic se nestane. Mezi budíky se rozsvítí nápis READY. Nic víc. Šlapu na plyn a za tichého brumlání reproduktorů vyrážím. Hezky civilizovaně na elektřinu. Tak tomu je po celou dobu testu. Pokud mám šťávu a krotím se s plynovým pedálem, auto vždy samo vyhodnotí, že můžeme vyjet čistě na elektrický pohon. Přesto je tu oproti obyčejným elektromobilům zajímavá změna. Superb iV má elektromotor připojen přímo k převodovce, takže DSG i při čistě elektrickém provozu normálně řadí! A řadí výborně. Rozhodně je převodovka v tomhle hybridu mnohem příjemnější než v konvenčních koncernových vozech. Konečně se při parkování nepotím hrůzou, že se dvouspojka najednou probere a já někomu rozhodím sandál. Tohle upravené DSG nabízí ještě jednu hybridní novinku. Z klasického D můžu auto přepnout do režimu B, který znamená intenzivnější rekuperaci. Tenhle režim jsem nakonec využíval v podstatě při každé jízdě. Člověk méně brzdí, jede defenzivněji a víc předvídá. Je na čase si přiznat, že tyhle moderní ekologické nástroje mají blahodárný vliv na můj mírně agresivní jízdní styl. I díky tomu jsem po pár dnech přestal využívat možností adaptivního podvozku, hodil se do klidu a v režimu „comfort“ si užíval až nečekaného pohodlí, které tahle škodovka nabízí.
Po nějakých 50 km jízdy v Ostravě a okolí je baterie téměř vybitá a z auta se stává klasický hybrid. Kdybych moc chtěl, můžu si baterie dobít natvrdo přímo motorem. Prostě autu říct, ať pálí benzín jak Babiš cizí peníze a tím si dobije baterii. Zkusil jsem to. Ukazatel okamžité spotřeby ukázal skoro 20 l benzínu, takže jsem to urychleně vypnul a auto dobil hezky doma ze sítě. Z běžné zásuvky 230 V a řádově levněji.
Ani během dalších dní v příměstském provozu bez pohledu na budíky nepoznám, jestli jedu na benzín nebo elektřinu. Jen ty rozjezdy jsou takové sametovější. Moc příjemné. Jako celý tenhle chytrý hybrid.
Po celou dobu testu jsem k autu přistupoval tak, aby jeho technologie sloužily mi, ne já jim. Neplánoval jsem jízdy s přískoky mezi nabíječkami. Prostě jsem jezdil tak, jak bylo třeba. Ve městě téměř bez lokálních emisí, po okreskách s příjemnou dynamikou hybridní technologie a na dálnici většinou čistě na benzín. Tam už hybridní technologie nestíhala. Ale v dlouhých táhlých sjezdech poctivě rekuperovala energii do zásoby a tu pak využila, když jsme z dálnice sjeli.
Ve chvíli, kdy bylo třeba spěchat s dcerkou na chirurgii opavské nemocnice, přišel ke slovu i ten zmiňovaný BOOST a to byly pecky. Pedál plynu až na podlahu, převodovka podřadila o tři stupně, vyhnala benzínový motor až k červenému poli a k tomu se přidaly kilowatty a newtonmetry elektrické jednotky. Sedm aut jedním vrzem jsem na okresce už dlouho nepředjel!
Když jsem po pár dnech auto v Hlučíně vracel, palubní počítač hlásil průměrnou spotřebu 5.5 l benzínu a 3,4 kWh elektřiny na 100 km. Rychlým propočtem s drobným zaokrouhlením mi vychází náklady na palivo a elektřinu přibližně 1,70 Kč na kilometr. Na deklarovaných a hlavně využívaných 160 kW výkonu to vůbec není špatné! Navíc i manažer má dny, kdy ráno dojede do kanceláře a večer se z ní vrátí domů. Pokud to má do 30 km, zvládne to v pohodě čistě na elektřinu, což znamená náklady pod 20 devalvovaných haléřů na kilometr. To se bude na finančním útvaru korporátu líbit! Dálniční nasazení ukázalo, že při manažerských přeletech Evropou si Superb iV nevezme víc než zhruba stejně silný, ale řádově méně kultivovaný diesel, který aktuálně v Superbu pořídíš za velmi podobnou cenu.
Hybrid byl opravdu příjemným společníkem a našlo by se jen pár much. Trochu pokulhávala rychlost infotainmentu, který zvlášť po ránu nepříjemně dlouho nabíhal a občas se na chvíli zmateně zamyslel. Apple Car Play fungovalo spolehlivě a bezdrátově. Bohužel nabíjení telefonu ne, takže jsem nakonec stejně musel tahat kabel. A to u hi-tech hybridu fakt nechceš, proto při objednávání nezapomeň tenhle příplatek zaškrtnout!
Prvních pár desítek kilometrů jsme si s brzdovým pedálem na sebe museli zvykat, trochu nám do toho mluvila i rekuperace, ale postupně jsme poznali, co se komu líbí a co si můžeme dovolit. Druhý den už nám to ve třech klapalo nad míru dobře.
Start z místa čistě na elektromotor i v hybridním režimu má tenhle Superb brilantní a při dobré trakci opravdu svižný. Naše tradičně oslizlé ostravské tramvajové pásy a snaha se „na pražáka“ rychle nacpat do řady aut valících se po hlavní, odhalily limity a nám prostě chyběla trakce předních kol. Baterie v kufru a lehký motor nad přední nápravou jsou znát, zejména v rejdu. A čtyřkolku hybrid bohužel neobjednáš.
Jinak přináší Superb iV jen samá pozitiva a sociální jistoty doplněné příznakem ekologicky smýšlejícího občana. To chceš! Rozhodně zatlač na správce firemního vozového parku, ať si uvědomí, že nafta patří do kamen a dá šanci moderním technologiím. Navíc ušetří za dálniční známky i silniční daň! A to přece ocení úplně všichni!
Škoda Superb iV 1,4 TSI/160 kW PHEV Style
Technické údaje:
Typ motoru: zážehový přeplňovaný čtyřválec a elektrický motor
Nejvyšší výkon zážehového motoru: 115 kW
Nejvyšší toč. moment zážehového motoru: 250 Nm
Nejvyšší výkon elektromotoru: 85 kW
Nejvyšší toč. moment elektromotoru: 330 Nm
Nejvyšší systémový výkon: 160 kW
Nejvyšší systémový toč. moment: 400 Nm
Maximální rychlost: 224 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h: 7.7 s
Zavazadelník: 485 l
Objem nádrže: 50 l
Kapacita baterie: 13 kWh
Pohotovostní hmotnost: 1730 kg
Nosnost: 596 kg
Vnější rozměry
Délka: 4869 mm
Šířka: 1864 mm
Výška: 1468 mm
Rozvor: 2841 mm
Cena testované specifikace Superb iV Style: 916. 900 Kč včetně DPH.