Nejnovější zprávy: Muž v dresu Baníku napadl během duelu se Spartou strážného. Poznáte ho? Autotest: Toyota Hilux. Pracovník roku.

Společnost

Reportáž z noční razie v ostravských tramvajích. Někdy jde o zdraví

Foto: Petr Broulík

Parta asi deseti strážníků a asistentů přepravy nastupuje krátce v pátek po desáté hodině na zastávce Zábřeh obchodní centrum do druhého vozu „sdružené“ tramvaje. Někteří černí pasažéři reagují okamžitě a vystupují.

Někteří lidé na zastávce naopak do vozu, kam se nahrnou asistenti a policisté, raději nenastoupí. Další si pohotově nasazují roušky a respirátory, doposud je mnozí neměli.

Razie v podobě bezpečnostní akce terénních pracovníků Dopravního podniku Ostrava v nočních tramvajích začíná a potrvá až do dvou v noci, tedy čtyři hodiny.

„Dobrý večer, přepravní kontrola, vaše jízdní doklady prosím. Nasaďte si prosím respirátor.“ Asistenti přepravy jsou slušní, jejich bezpečnost střeží několik městských policistů.

Teď večer chcete jízdenku? Musela z tramvaje

Nerozdávají žádné pokuty, kontrolují hlavně jízdenky a na chybějící roušky a respirátory především upozorňují. Dokonce nabídnou cestujícímu, který nemá zakrytá nos a ústa, respirátor. Když to však přesto tvrdošíjně odmítá, musí z tramvaje ven.

„Teď večer jízdenku?“ ptá se naštvaně mladá žena s hustým copem vlasů sčesaných dozadu. Nemá. „Tak si na další zastávce vystoupíte,“ říká asistent kontrolující přední část tramvaje. Žena o to naštvaněji urputně surfuje ve svém mobilu a kontrole už nevěnuje pozornost.

Na další zastávce zuřivě vystřelí z tramvaje. Je večer a na další spoj bude čekat pár minut. „Tak máme prvního vyloučeného z dopravy,“ zapisuje si šéf asistentů přepravy. Kolik jich za ty čtyři hodiny asi ještě bude?

Vyhození z tramvaje v noci je větší trest než nějaká pokuta

„Po půlnoci už tramvaje konkrétních linek, třeba tahle sedmička z Výškovic do Poruby, jedou co hodinu a to je pro černé pasažéry někdy větší trest než nějaká třeba pokuta, kterou stejně nezaplatí,“ poznamená Vít Kaplan, který je u asistentů přepravy už tři roky. „Ale když ho z přepravy vyloučíte ve dne, za tři minuty mu jeden jiná tramvaj.“

Vít Kaplan dvacet let pracoval s lidmi a myslí si, že je schopný s někdy problematickými cestujícími lépe komunikovat a jednat. „Nedá se vždy všechno řešit striktně, úředně nebo tvrdými příkazy. Daleko lépe se člověk domluví, když je milý, popřeje dobrý den. Lidé to vše vnímají a je pak jednodušší s nimi řešit, když něco nemají v pořádku,“ říká muž robustní postavy, ale s docela dobráckým kukučem.

Pojď ven! Nemám rád plešaté v klobouku!

Někde u nákupního centra Kotva nastoupí muž, který nemá respirátor, ale má ho pro jistotu v ruce. „Vidím, že ho máte. Tak si ho nasaďte,“ vyzve muže klidně Vít Kaplan. Muž si respektu hodnou postavu asistenta dlouze změří a potom si přeci jen zakryje dýchací cesty. Když se však dostane z dohledu kontroly, sundá si respirátor z nosu.

Asistent z přední části tramvaje ho přijde upozornit, ať si nasadí ochranu dýchacích cest správně. Je vidět, jak muž pění. Rozhodne se na další zastávce vystoupit, ale předtím se pustí do trojice městských strážníků. A tramvají zní dost nevybíravé nadávky. Policista se dozví, že tomu pánovi se vůbec nelíbí plešatí lidi v klobouku, jen to podstatné jméno „lidé“ má tu nejhorší podobu.

Strážníci zatím nereagují, jen si muže přísně, pozorně měří. „Tak pojď ven!“ řve na městského policistu muž, když vystoupí na zastávku, a klid strážníků ho vytočí. Tramvaj se rozjíždí a muž zuřivě třískne „na rozloučenou“ do skla tramvaje.

„To mohl klidně rozbít,“ konstatuje jeden z asistentů přepravy, zatímco prostřední strážník ve služební čepici, na kterého se muž při vyzývání k souboji zaměřil, se svých kolegů zeptá: „Jaký klobouk? A to fakt vypadám, že jsem plešatý?“ sundá si na moment služební čepici. Usmějí se, napětí opadlo. Skončí dnes všechny střety bez násilí?

Zažili bitvu s agresivními mladíky ve Svinově

Když se ho o pár minut později zeptám, proč zůstal i přes dost vulgární napadání v klidu, odpovídá, že by s kolegy zareagoval, až by muž, naštvaný kvůli povinnosti chránit si nos a ústa, jak notoricky zní dennodenně z reproduktorů v tramvajích, překročil hranici a opravdu se chystal k fyzickému útoku.

Ostatně při zářijové bezpečnostní akci zasáhli v centru Ostravy strážníci dvakrát, když cestující neměli respirátory, odmítli nabídku darované roušky a nechtěli ani opustit tramvaj. Nakonec, donuceni strážníky, ven museli.

Zhruba před čtrnácti dny pak strážníci museli absolvovat „bitvu“ v noci na Svinovských mostech. Tam „partyja“ opilých mladíků napadla městské policisty, kteří doprovázeli asistenty přepravy, když tam vystupovali. „To bylo docela o držku a asi nejdrsnější, co jsem při této práci zažila,“ říká Anna Jeřábková, která asistentku přepravy dělá druhým rokem.

Dostala už při kontrolách v noční tramvaji i nabídku k sňatku

Nejsou k ženám černí pasažéři ohleduplnější? „No, já nevím,“ směje se. „Někdy jsou galantní, někdy vůbec ne. Protože lidi jsou různí, takže to vychází šul nul. Mám ale vedle sebe tyhle naše chlapy, z nichž někteří jsou bývalí policajti, a městské strážníky, takže se cítím bezpečně. Vím, že se při konfliktu vždy postaví za mě,“ říká Jana Jeřábková.

Připouští ale, že při této práci zažila už hodně veselých příhod. „Už mě v noční tramvaji při kontrolách jeden pozval na večeři a dokonce jsem dostala i nabídku k sňatku, starší páni vtipkují. Někdy si chtějí poklábosit a my jsme první na ráně, takže má ta práce něco do sebe,“ směje se žena, která dělala dříve pečovatelku a je zvyklá na práci s lidmi.

„Nemůžu sedět v kanceláři nebo na jednom místě. Potřebuji změnu a každý den nový zážitek. A tahle parta je skvělý kolektiv,“ vysvětluje.

A dodává, že nutit lidem v tramvajích respirátory a sama je nosit při kontrolách v dopravě je „šílené“. „Nejraději bych to zrušila celé,“ sundává si respirátor při pauze na konečné.

Nevyvolává konflikty a radši vše řeší domluvou

Osm asistentů a strážníků využívá přestávky na konečné, než tramvaj nastoupí na opačnou jízdu, k návštěvě toalet, někteří si vykouří svou nutnou cigaretu. A pak znovu do většinou trpělivých střetů s mnohdy opilými černými pasažéry a odmítači respirátorů, kterých je právě nejvíce v páteční noci, kdy se lidé vracejí domů z ostravských diskoték, klubů na Stodolní i hospod, které vždy v pátek a v sobotu zavírají o nějakou hodinu později než v týdnu.

„Když narazíme na zarytého odpůrce respirátorů, tak s ním nic neuděláte. Někdo má rozum, někdo ne. Nevyvolávám konflikty a raději vše řeším domluvou,“ říká asistent přepravy, který se snaží s každým problematickým pasažérem vyjít po dobrém.

Útoků na asistenty přepravy přibývá, lidé jsou více podráždění

Ale někteří jeho kolegové už se setkali s lidmi, kteří po nich hned vyjeli. A bylo zle. „Útoků na nás v poslední době přibývá, ale přičítám to i tomu, že lidé jsou v dnešní době podráždění. Zdražuje se, musí se nosit roušky,“ říká asistent přepravy Vít Kaplan, kterého k tomuto povolání přivedl jeho dlouhodobý kolega. Přesto zažil, že právě jeho kolegu z party napadl opilý agresivní cestující.

„Mě nenapadl, ale na něho vyskočil z ničeho nic, přerazil mu nos a kolega byl pak na dlouhodobé nemocenské. Před čtrnácti dny zase agresivní lidi v noci rozkopli dveře tramvaje a rozbili sklo. U domu kultury zase nedávno jeden vyváděný cestující nechtěl vystoupit, ve dveřích najednou vybouchl a napadl kolegu. Ten je ale bývalý městský strážník, takže se s tím mužem velice rychle poradil a zavolali jsme policii,“ líčí asistent přepravy Vít Kaplan.

Tato práce mu připadala rozumná. Ale když ji bral, věděl jsem, že při ní bývají konflikty. „Nejhorší bývají noci z pátku na sobotu. V centru kolem Stodolní a tady v Zábřehu a ve Výškovicích to bývá občas ostré u kina Luna, kde je diskoklub a ještě ubytovna,“ říká.

Jednozastávkoví pasažéři i „systém včasného varování“

Zná i různé fígle notorických černých pasažérů. „Některým říkáme jednozastávkoví pasažéři. Oni nás vidí a řeknou, že jedou přeci jenom jednu zastávku. Oni vědí, že je my asistenti na další zastávce z přepravy bez postihu jen vyloučíme. Kvůli nim už s námi ale jezdí i revizor, který je v takovém případě zkásne. Lidé z vyloučených lokalit mají dokonce,jakýsi systém včasného varování. Když zjistí, že na jejich linkách jezdíme, tak si najdou jinou linku. Někteří znají dobře, na kterých trasách v ten určitý den jezdíme, a všichni si to dají vědět,“ vysvětluje.

Ale různé fígle na černé pasažéry umí nastražit i sami asistenti přepravy. „Revizoři, kteří dávají pokuty, jezdí v civilu. A když jedou dva tramvajové vozy, tak jak nás černí pasanti zmerčí, přestoupí do druhého vozu soupravy. Tam už ale na ně čekají revizoři v civilu a ti je taky zkásnou. Na tyto lidi je třeba pořád vymýšlet jiné věci, protože někteří černí pasažéři jsou hodně chytří a bývají někdy krok napřed,“ směje se Vít Kaplan.

Sám je rád, že tyto kontroly se strážníky pomáhají i řidičům, pro které jsou někdy tyto rizikové víkendy dost těžké. „Někdy na nás třeba i ve dne zamávají a my do jejich tramvaje nastoupíme, přestože máme jinou trasu ke kontrole, protože tím gestem dávají najevo, že mají ve voze problematické osoby. Někdy by zejména v pátek byli asi rádi, třeba v Přívoze, abychom jezdili v noci v každé tramvaji. Ale to je nereálné,“ říká Vít Kaplan.

Strážníci se snaží v rizikových spojích jezdit i mimo dopravní akce

V akci je dnes devět asistentů přepravy a každý má svého „bodyguarda“ v podobě strážníka. „Tak jako jsme měli akci na začátku září, máme další dnes,“ říká mluvčí dopravního podniku Ostrava Tereza Šnoblová, která se začátku akce účastní. „Hlavní je pro nás bezpečnost lidí. Když naši lidé a strážníci do noční tramvaje nastoupí, běžní pasažéři si často oddychnou a cítí se jistější,“ poznamenává mluvčí.

Akce se účastní i mluvčí ostravských strážníků Jindřich Machů. „Snažíme se v dopravních prostředcích jezdit s asistenty přepravy i mimo tyto bezpečnostní akce. Ve spolupráci s dopravním podnikem jsme vytipovali takzvaně rizikové spoje, tedy víkendové noční spoje, a v nich zajišťujeme bezpečnost jak asistentů, tak cestujících. Rizikové trasy jsou v centru města kolem Stodolní nebo právě tramvajové trasy v oblasti Ostrava-Jih,“ řekl Jindřich Machů.

Mluvčí Tereza Šnoblová dnes uvedla, že během noční akce bylo zkontrolováno celkem 282 cestujících v celkem 21 spojích a z toho bylo 68 vyloučených pasažérů za nedodržování smluvních přepravních podmínek.