Společnost
23/05/2025 Petr Broulík

Rekonstrukce ponurého podchodu startuje. Výluka tramvají na Náměstí Republiky začne po červencových festivalech

Vizualizace: se souhlasem DPO

Lidé, kteří dennodenně a často s nepříjemnými pocity přestupují na tramvaje, trolejbusy či míří ponurými posprejovanými a rozpadajícími se podchody v dopravním uzlu Náměstí Republiky do obchodního centra na místě dřívějšího „ÚANu“, si brzy oddechnou.

Stavbaři začnou zanedlouho toto jedno z nejošklivějších míst centra Ostravy radikálně rekonstruovat. Tento ostravský „strašák“ se má zcela změnit a co více – má se stát mnohem bezpečnější než v poslední době je.

„Obyvatelé Ostravy dnes Frýdlantské mosty a podchody pod Náměstím republiky i nástupiště řadí na pocitové mapě mezi nejhorší body z hlediska pocitové bezpečnosti lidí, jaké ve městě máme,“ řekl náměstek primátora Ostravy pro dopravu Břetislav Rigera. Dalšími důvody rekonstrukce Náměstí republiky jsou estetizace a technické zhodnocení tohoto místa. „Všichni víme, jak ty prostory, zejména podchodů vypadají,“ dodal náměstek.

V rekonstruovaném podchodu bude i služebna městské policie

Opadávající omítka, špína, rozbité a „záplatované“ obklady stěn, vodou zatápěná místa, která se musí trvale pumpovat. Ale také podivné existence, opilci či dokonce dealeři drog. Někteří lidé, kteří podchody procházejí, pak mají podvědomý strach podchody především v nočních hodinách procházet, každý se snaží co nejdříve podzemí projít a moc se v něm nezdržuje.

„Ne že by byly podchody zdraví nebo životu nebezpečné. Je to jako v hromadné dopravě. Loni jsme v dopravních prostředcích neřešili ani jeden trestný čin, ale lidé v nich nemají třeba v noci pocit bezpečnosti. Podobné je to v podchodech na Náměstí republiky,“ upozornil Riger.

Podle jeho informací se třeba v podchodech dealují drogy. „Ovšem když mi je jmenovali, tak je ani neznám. Třeba já osobně jsem tam nedaleko u Don Bosca pracoval, chodil jsem podchody pravidelně a nic hrozného se tam nedělo. Otázkou je, jak bezpečně se v podchodech cítí zdravý člověk v kondici a jak je vnímají třeba starší obyvatelé města,“ upozornil náměstek primátora pro dopravu.

Také proto chce město přímo v podchodech po rekonstrukci, která skončí v létě příštího roku, zřídit služebnu městské policie. „Podchod navíc bude po rekonstrukci prosvětlený a celý projekt vypadá opravdu hezky. Takže věřím, že toto nové estetičtější prostředí bude i kultivovat lidi, kteří prostory podchodů využívají,“ řekl náměstek primátora.

Náhradní autobusy pojedou po trase Don Bosco, ÚAN, Karolina a Elektra

A jak tedy bude rekonstrukce dopravního uzlu náměstí Republiky vypadat? Při první etapě stavbaři přestaví tramvajovou trať, nástupiště, podchody a přilehlé silnice. Stavbaři zredukují současné tři nástupiště a koleje na pouhé dvě. Redukce kolejí a prodloužení nástupní hrany umožní podle konstruktérů plynulejší přestupy. „Tím, že zmizí jedno nesmyslné nástupiště a kolej, budou moci lidé jedoucí z centra města přestupovat na jednom nástupišti,“ řekl Riger.


Foto: Petr Broulík

Práce plánují stavbaři spustit v červenci a ukončit v prosinci. Obyvatelé města se musí připravit na to, že od 20. července dojde k výluce tramvajového provozu v úseku Karolina - Náměstí Republiky. Nahradí ji autobusová doprava.

Už od 6. července stavbaři společnosti DS IMOS Brno zcela uzavřou oba jízdní pruhy ve směru na Porubu a jeden pruh ve směru do centra města. Dne 20. července na tyto uzavírky naváže úplná výluka tramvajového provozu. Ta potrvá až do 29. listopadu tohoto roku. Tramvaje při ní nebudou jezdit mezi zastávkami Náměstí Republiky a Karolina. Náhradní autobusová doprava pojede po trase Don Bosco, ÚAN, Karolina a Elektra v pravidelném intervalu tří až pěti minut. V nočních hodinách budou tyto autobusy náhradní dopravy jezdit až na Hlavní nádraží.

Výluky tramvají začnou až po festivalech!

Návštěvníci festivalů Beats for Love a Colours of Ostrava se tedy nemusejí bát, že tramvaje nepojedou. Až Colours of Ostrava v noci z 19. na 20. července skončí a Dolní Vítkovice opustí poslední hudební fanoušci, pak teprve v neděli přestanou tramvaje jezdit.

„Zahájíme nejzásadnější práce až po skončení hlavních letních festivalů, které jsou pro město i jeho obyvatele významnou událostí. Chtěli jsme totiž co nejvíce minimalizovat dopady na život ve městě během této rušné společenské sezony,“ uvedl Břetislav Riger.

Daniel Morys, generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava, řekl, že výluka ve velmi frekventovaném úseku mezi Karolinou a Náměstím republiky bude pro cestující značnou změnou: „Uděláme vše pro to, aby byl provoz náhradní dopravy co nejplynulejší a dobře navazoval." Rekonstrukce dopravního uzlu prakticky rozdělí město na dvě části.

Nastavte si aktualizované údaje o výlukách

Také proto dopravní podnik přemístil část tramvají do obou vozoven - v Porubě a centru města, aby byl chod městské dopravy na obou stranách výluky plynulý. Snad se nám podaří dopad na cestující co nejvíce zmírnit,“ prohlásil Morys. Dopravní podnik Ostrava o všech letošních výlukách informuje na informačním webu, kde cestující najdou veškeré přehledné informace k výlukám i o náhradní dopravě.

Novinkou je také možnost nastavit si upozornění o výlukách přímo do emailu nebo v aplikaci. „Tato personalizovaná upozornění si mohou zájemci nastavit přímo podle konkrétní linky – jak na mimořádné události, tak na plánované výluky či změny jízdních řádů. Stačí si v aplikaci zvolit linku, kterou cestující sleduje, a zvolit způsob upozornění. Notifikace pak dorazí formou emailu nebo push zprávy v mobilu," upozornilo vedení DPO.

Sdílejte článek