Kultura
23/10/2022 Roman Vojkůvka

Recenze: Za vším hledej ženu aneb Sex ve městě Ostrava

Atraktivní Alex se zakouká do postaršího, velmi dobře zajištěného Alberta. A protože Alex, ač tato volba jména může být matoucí, je žena, máme zaděláno na romanci v klasickém stylu.

Čerství milenci spolu vzápětí stráví vášnivou noc, přesněji její půlku, neboť Albert, přesně jak je zvyklý, vypoklonkuje Alex po půlnoci ze své haciendy. Uražená žena za pomocí věrných kamarádek zinscenuje pomstu s cílem dát stárnoucímu donchuánovi na pamětnou. Má to ovšem jeden háček. Alex si uvědomí, že je do Alberta až po uši zamilovaná.

Už z prvních záběrů filmů je jasné, kde ostravská autorka Dagmar Šťastná brala pro svůj debutový scénář inspiraci. Vliv seriálu Sex ve městě a jeho klonů je tu nepopiratelně znát a všimnou si toho i ti diváci, kteří viděli zkusmo třeba jen jeden díl této úspěšné americké série.

Ženy tu žijí v očividně odlišném světě, než je ten skutečný, a přízemní aktivity jako hledání slev v letácích se jich netýkají. Děj se odehrává převážně v kavárnách, barech a restauracích, na tenisových kurtech, nebo kancelářích úspěšných firem a řeší se tu především vztahy. Ostrava, jejíž exteriéry (a zčásti i interiéry) zde hrají významnou roli, je nasnímána tak, aby působila co nejefektněji, stejné je to s prostory bytů a domů a nakonec i s postavami.

Všechno, co je v záběru, musí být moderní, atraktivní, barevné a pozitivní. Sama zápletka je jasná téměř až do konce, kdy přece jen přijde nečekaný zvrat. Jeho neočekávanost ovšem vychází ze skutečnosti, že něco takového byste v žánru čistokrevné komedie nečekali.

V obsazení hlavních rolí je vsazeno na jistotu, Hana Vagnerová (Alex) je momentálně v kurzu a Marek Vašut jako Albert je v rolích chlapáků a svůdníků osvědčenou stálicí. Matka a babička hlavní hrdinky v podání Zlaty Adamovské a Daniely Kolářové tu zastupují bojovnice proti šovinismu, ač všemu tomu negativnímu, co pronášejí o mužích, samy tak úplně nevěří.

Z obsazení dalších postav může zaujmout vcelku neznámá, energická Tereza Rychlá, ačkoliv její Marta, ač se scénář snaží o opak, působí ve výsledku vcelku pitomě.

Pokud jde o samotnou podstatu komedie, tedy humor, v případě Za vším hledej ženu velmi záleží na typu a vnímání diváka. Jinak řečeno, pokud nejste cílová skupina, tedy vyznavač(ka) Sexu ve městě a jeho plagiátů, nejspíš se nebudete mít čemu smát. Většinu dění jste už navíc v podobně zaměřených filmech viděli, což znovu platí i o postavách.

Muži jsou tu povětšinou karikatury (zejména Alexin bývalý přítel) a největší klišé představují kamarádky hlavní hrdinky. V žánrově příbuzných filmech točených na západ od nás jsou tyto věrné duše hlavních hrdinek upgradovány ženami z řad jiných rasových skupin než je hlavní postava, nebo jednu z nich zatupuje homo, či transsexuál.

Ve výsledku je to ale úplně stejné a přítelkyně, které mají fungovat jako sympatické postavy, často vycházejí coby otravné a povrchní a divák vlastně nechápe, proč se s nimi hlavní hrdinka přátelí. Samozřejmě chápu, že některá pravidla žánru jsou daná a ani filmová komedie se jistému opakování nevyhne, zároveň vím, že je zásadní, jak autoři s takovými pravidly naloží. Tady se tvůrci bohužel vydali až příliš vyšlapanou cestou.

Ač se podle mě komedie Za vším hledej ženu moc nepovedla, nemůžu jí upřít jisté pozitivum. Neveze se totiž na módní vlně falešné korektnosti. Což znamená, že milostné vztahy na pracovištích tu nejsou brány jako harašení, ale jako cosi normálního a lidského. Film je apolitický, neříká divákovi, která pravda je ta správná a nenutí mu svůj názor na globální oteplování.

A nepodbízí se feministkám, to spíš naopak. Škoda, že není ještě alespoň trochu vtipný, originální, nebo alespoň realističtější. Ve stávající podobě totiž zcela jistě zapadne v záplavě dalších tuzemských romantických komedií, kterých jen za poslední tři roky vznikly víc než dvě desítky.

ČR, komedie, 2022, min, distribuce v kinech Falcon

40%

Sdílejte článek