Kultura
12/12/2023 Roman Vojkůvka

Recenze filmu Němá tajemství. Tři ženy a nemluva

Magazín PATRIOT přináší recenzi filmu Němá tajemství režiséra Tomáše Mašína.

Veterináře Martina (Marián Mitaš) kopl při práci kůň a druhou stranou to vzal nebohý zvěrolékař o zeď maštale. Výsledkem jeho oboustranného zranění hlavy je afásie, při níž je nemocný po zbytek života uvězněn ve svém těle, neboť ačkoliv je při vědomí, není schopen se jakkoliv vyjádřit, či sdělit nějakou informaci. Po návratu z nemocnice domů je Martin svěřen do péče manželky Eriky (Jana Plodková) a pravidelně navštěvován nejen matkou (Milena Steinmasslová), ale i Janou (Magdaléna Borová), majitelkou koně, který mu způsobil zranění. A najednou je Martin mrtvý. Do příběhu vstupuje policie, aby skrze výpovědí tří žen zjistila, kdo nese za smrt veterináře vinu.

Předně neočekávejte, že skrze Němá tajemství zříte na plátně realitu. Připravte se na čistě filmový svět, kde má každý pacient v nemocnici svůj vlastní rozlehlý pokoj a vy tam s ním můžete trávit dny i noci a kde se manželky veterinářů živí tím, že učí paničky, posedlé touhou zhubnout, jak správně běhat. A především přijměte skutečnost, že nový film režiséra Tomáše Mašína daleko víc než krimi, či thriller, ačkoliv i do vod těchto žánrů patří, je především melodramatem, ne nepodobným telenovelám. Mínusem je již zmíněný umělý svět obsahující spousty klišé, které znáte právě z kýžených slzotvorných seriálů, plusem Němých tajemství je naopak skutečnost, že příběh, než, aby byl natažen do osmdesáti dílů, je rozumně sražený do stopáže celovečerního filmu.

Jak už to u melodramatických snímků bývá, i zde je hlavním hybatelem jednání postav vroucí cit, tentokrát láska tří žen k jednomu muži (velmi brzy se totiž ukáže že chovatelka Jana a Martin byli milenci). Výsledkem je jakési vzývání kultu milovaného muže, středobodu světa tří hlavních protagonistek, což já osobně shledávám jako velmi sympatické, navíc když scénáristkou filmu je nejen zkušená autorka, ale především žena, Alice Nellis. Melodramatickou stránku filmu funkčně vyvažuje kýžená část thrillerová. Rozuzlení, z důvodu co nejzazšího odhalení pointy, tvůrci velmi pozvolna rozkrývají pomocí flashbacků právě skrze výpovědi tří inkriminovaných žen, jejichž slova si často vzájemně odporují. Srdceryvnou selanku pak zdařile narušují Martinovy pokusy o sebevraždu (nebo je to snad Eričina snaha zbavit se břemene v podobě nemohoucího manžela?), které dokážou divákem slabšího naturelu slušně zatřást.

Marián Mitaš, představitel veterináře Martina je sice Slovák, ale na jeho hereckém výkonu to prakticky není poznat. Dle scénáře toho totiž jeho postava moc nenamluví a po úrazu, kdy je zbaven řeči úplně, už by nešťastného veterináře mohl hrát klidně Portugalec. Snímek ale táhnou především tři hlavní herečky, které vesměs podávají nadprůměrné výkony. Při této příležitosti si dovolím vyzdvihnout zejména Milenu Steinmasslovou, která nešťastnou Martinovu matku zahrála s takovou vervou, jakoby byl Mitaš jejím vlastním synem. Ženám zdatně sekundují Igor Chmela a Jan Révai v roli inteligentních kriminalistů, celkový dojem bohužel kazí Jiří Havelka. Ten svého psychiatra nepojal coby lékaře, ale jako Jiřího Havelku v bílém plášti.

I přes zmíněné maličkosti jsou Němá tajemství filmem velmi povedeným, navíc vybavené poselstvím, že dobrý člověk zatlačený do kouta se může chovat jako špatný. A taky, že melodrama nemusí být primárně ukňouranou selankou, určenou jen pro ženské publikum.

Němá tajemství

ČR, krimi, drama, psychologický, romantický, 107 min, distribuce v kinech DonArt
70 %