Hra, kterou milovali i na Broadwayi. Bezruči budou hrát intimní Venuši v kožichu
Hit amerických divadelních scén Venuše v kožichu bude v Divadle Petra Bezruče první premiérou roku 2022.
Intimní hru o setkání debutujícího autora a režiséra s energickou herečkou divadlo uvede v režii Jiřího Pokorného. Autorem netradičního rozvržení hracího prostoru je Jan Štěpánek, hudbu k inscenaci napsal oceňovaný skladatel Michal Novinski. „Těšte se na fascinující dialog plný erotického napětí, humoru a překvapivých point," slibují Bezruči.
Rakouský spisovatel a novinář Leopold von Sacher-Masoch (1836–1895) je autorem řady povídek a románů, z nichž nejvýraznější je rozsáhlá dvoudílná sbírka povídek Odkaz Kainův I, II (1870, 1877) obsahující erotickou novelu Venuše v kožichu, jíž se proslavil. Splétá v ní témata ženské dominance a sadomasochismu se silně autobiografickými prvky sexuálních fantazií a fetišů.
Novelou se nechal inspirovat také americký dramatik David Ives, který napsal promyšlený a strhující dialog o sexuální přitažlivosti. „Hra Venuše v kožichu zaznamenala ihned po své broadwayské premiéře v roce 2011 fenomenální úspěch u diváků i odborné kritiky. A záhy se titul dočkal úspěšných uvedení po celém světě,“ uvádí dramaturgyně Anna Smrčková. Na filmové plátno převedl hit v roce 2013 legendární režisér Roman Polanski. V hlavních rolích se představili herci Emmanuelle Seigner a Mathieu Amalric. Snímek získal sedm nominací na francouzskou filmovou Cenu César (sošku si odnesl Polanski za režii).
Thomas a Vanda. Vanda a Thomas
On je začínající autor a režisér hledající hlavní představitelku do svého divadelního debutu. „Thomas je umělec zapálený do své práce a věří, že se jednou prosadí i v tak těžkých podmínkách jako je New York. Jeho vášeň a zapálení pro věc jsou mi blízké. A jeho upřímná zpověď mne nutí sebe sama naprosto odhalit, protože jedině tak lze jeho příběh pravdivě zahrát,“ charakterizuje svou postavu Lukáš Melník.
Ona je nezaměstnaná herečka toužící po práci. Hra začíná v okamžiku, kdy Vanda, kterou ztvární Markéta Haroková, přijíždí pozdě na konkurz. „Prostředí castingů a divadelních zkoušek je mi důvěrně známé, ale Vanda ten konkurz zmákne o dost lépe než kdy já. Asi se mám od ní hodně co učit,“ říká o postavě Haroková a pokračuje: „Vanda je sebevědomá, ctižádostivá, plná vášně, ale i bolesti… Máme společnou profesi. Já se snažím jí propůjčit svouztřeštěnost a od ní si zkusím půjčit trochu její sebejistoty.“
Dvojice spolu v rámci konkurzu rozehraje nebezpečnou a smyslnou hru plnou slovních přestřelek a bizarního humoru, ve které se postupně odkrývají vzájemné vášně, strachy i erotické představy. Ve fascinujícím dialogu zdánlivě nesourodého páru se boří hranice mezi fikcí a realitou a zpochybňují se zaběhnutá klišé uměleckého prostředí. „Hra pro dva herce je podle mě královská disciplína. Monodrama si člověk může ‚uplést‘ na tělo. Ovšem hra ve dvou, navíc muž a žena, je v podstatě takové manželství, které ale musí vždycky fungovat,“ dodává Melník.
„Rámec hrátek na téma sadomasochismus kryje něco nezvyklého a podívat se někdy zpříma na zapovězené, ne-li tabuizované vyžaduje odvahu. Od nás hra vyžaduje naprosto otevřený přístup. Diváci uvidí naproti sobě sedět a reagovat své spoluobčany. Tomu říkám hozená rukavice!“ zamýšlí se režisér inscenace Jiří Pokorný. Ve spolupráci s výtvarníkem Janem Štěpánkem tak vznikla scéna, kdy se divák díky netradičnímu rozvržení jeviště i hlediště ocitne prakticky v pozici voyera. Atmosféru dokreslí hudba Michala Novinského, který má na svém kontě hudbu k desítkám inscenací i televizních a filmových produkcí. Za hudbu k filmu Kuky se vrací získal Českého lva, na Slovensku obdržel za hudbu k filmu Nedodržený slib ocenění Slnko v sieti a pyšní se také prestižní cenou DOSKY, a to dokonce třikrát.