Fenomén
Colours of Ostrava
Obyvatelé Moravskoslezského kraje, kteří jezdí linkovými autobusy nebo regionálními vlaky, musí od 10. prosince počítat s novými jízdními řády.
Chystají se i další novinky, zejména na železnici. Rozsah regionální dopravy však vesměs zůstává stejný, také tarif pro příměstskou dopravu se nezmění a jízdné nepodraží.
„Jízdné v regionálních autobusech a vlacích nebudeme měnit, občané už mají toho zdražování dost,“ řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.
Dodal, že cestující se mohou těšit na zvýšení komfortu v regionálních vlacích napříč krajem. „Od prosince 2023 bude do provozu nasazeno pět nových jednotek řady 650.2 RegioPanter, které budou zajišťovat pravidelný provoz zejména na linkách S3 mezi Ostravou a Hranicemi na Moravě a S9 mezi Ostravou a Českým Těšínem. V létě pak přibydou další dva pantery,“ uvedl náměstek hejtmana.
Standardem v nízkopodlažních vlacích jsou WiFi, dobíječky i 1. třída
Podotkl, že v případě „panterů“ jde o moderní nízkopodlažní vlaky vybavené WiFi, zásuvkami pro dobíjení elektroniky, odděleními 1. třídy, kamerovým systémem či technologií pro sčítání cestujících. „A také prodejními terminály jízdného, které akceptují platební kartu a ODISku,“ upřesnil náměstek.
Komfort cestování vzroste i na dalších regionálních tratích, kde se navýší podíl nízkopodlažních spojů jednotkami RegioPanter, PushPull, CityElefant či RegioNova.
„Celkem bude v novém jízdním řádu nízkopodlažními vozidly zajištěno přes sedmdesát procent dopravy. Připojení k internetu prostřednictvím sítě WiFi bude zajištěno v devadesáti procentech vlaků, takže můžeme v klidu surfovat. Prodejní terminály jízdného usnadní odbavení těm cestujícím, kteří kupují jízdenku po nástupu do vlaku,“ řekl Podstawka.
Staré pantografy a červené koženky jsou minulostí
„Chceme, aby se s každou změnou v dopravě zvýšil komfort cestování veřejnou dopravou pro obyvatele Moravskoslezského kraje. Aby veřejná doprava byla efektivní, rychlejší a jednodušší, zvýšila se kvalita dopravního spojení mezi městy a obcemi a abychom jezdili ekologičtěji,“ uvedl Podstawka. Dodal, že Moravskoslezský kraj má zájem na tom, aby veřejnou dopravou jezdilo co nejvíce cestujících, a aby pro ně bylo výhodné nechávat auta doma. Což se, zdá se, také děje.
„Počet cestujících regionálními vlaky a autobusy pořád narůstá. Máme z toho radost. Před covidem jsme byli na nějakých číslech, pak nám to prudce kleslo, ale teď už jsme opět na předcovidových číslech. Zlepšuje se totiž i kvalita dopravy. Staré pantografy a červené koženky, které všichni pamatujeme, už u nás nejezdí. Navíc ve všech nových vlacích máme možnost koupit si jednodenní jízdu první třídou, pokud je třeba ve vlaku plno,“ řekl náměstek hejtmana pro dopravu.
Provoz vlaků zkomplikuje modernizace nádraží v Havířově či rekonstrukce koridoru
Rozsah regionální železniční dopravy zůstává od 10. prosince prakticky beze změny. Dochází jen k menším úpravám jednotlivých vlaků. Pravidelný provoz vlaků však ovlivní větší investiční akce Správy železnic, zejména modernizace nádraží Havířov a rekonstrukce koridorové tratě v úseku mezi Lipníkem nad Bečvou a Drahotušemi.
Od prosince bude prodejními terminály vybavena většina souprav mezi Ostravou a Opavou, Ostravou a Hranicemi na Moravě, Ostravou a Frýdlantem nad Ostravicích či Frenštátem pod Radhoštěm, mezi Studénkou a Veřovicemi, mezi Opavou a Rýmařovem, mezi Krnovem a Jindřichovem a mezi Suchdolem nad Odru a Fulnekem a mezi Suchdolem nad Odrou a Budišovem nad Budišovkou.
V letech 2024 a 2025 získá prodejní terminály jízdného i většina vozidel provozovaná na regionálních linkách v integrovaném dopravním systému ODIS.
Tarif ODIS zavládne všem vlakům
Významnou změnou je integrace vlaků dálkové dopravy na trase Ostrava - Návsí do ODIS. „Jde o rychlíky, IC a EC vlaky provozované ve dvouhodinovém intervalu Českými drahami v relaci Ostrava-Svinov – Bohumín – Karviná – Český Těšín – Třinec – Návsí. Linka ponese označení R62. Tímto umožníme cestujícím jezdit všemi vlaky Českých drah, tedy jak osobními vlaky linky S2, tak i rychlíky R62, jednotně v Tarifu ODIS,“ upřesnil jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal.
Dodal, že v regionální dopravě dojde k prodloužení vybraných vlaků linky R61, které nyní končí v zastávce Ostrava-Stodolní, až do stanice Ostrava-Svinov a opačně. „Dojde tak k rozšíření nabídky přímého spojení z Českotěšínska a Havířovska do stanic Ostrava-hlavní nádraží a Ostrava-Svinov, kde cestující mohou přestoupit na návazné vlaky dálkové dopravy,“ řekl Stejskal.
Posílily některé spoje v přepravě studentů
K zásadním změnám nedochází ani v rámci regionální autobusové dopravy. „Provedli jsme pouze změny podle požadavků jednotlivých cestujících, zaměstnavatelů a změny podle změn jízdních řádů železniční dopravy. Nebo jsme upravili řády tam, kde docházelo k výraznému zpožďování spojů. Taktéž jsme posílili některé spoje v přepravě studentů. Jde mimo jiné o posílení relace z Ostravy do Krmelína, Staré vsi nad Ondřejnicí a Brušperku po 14. hodině a také o posílení relace mezi Frýdkem-Místkem a Třincem,“ popsal náměstek Podstawka.