Přípravy na výrobu faceliftovaného modelu zaberou Hyundai v Nošovicích rok
Jaroslav Veselý šéfuje celé výrobní lince, jeho kolega Peter Vojtek zase kontrole kvality a testování vozů. O přípravě nových modelů Hyundai vědí opravdu vše. Svá auta znají do posledního šroubku a jejich stoprocentní kvalitu berou osobně.
Jaroslav Veselý je vedoucím oddělení finální montáže. Vystudoval materiálové inženýrství na VŠB-TUO a v HMMC pracuje 15 let. Během těchto let měl šanci vést několik různých výrobních sekcí a oddělení. Peter Vojtek pracuje jako vedoucí oddělení kvality. Studoval managment a informační technologie na Fakultě riadenia a informatiky na Žilinské Univerzitě. Ve firmě pracuje 16 let a za toto období si vyzkoušel různé pozice i sekce na oddělení kvality.
Pánové, prozraďte mi, které nové faceliftované modely letos z Nošovic vyjedou?
Jaroslav: Už v dubnu jsme měnili oba naše stěžejní modely. Tucson ve spalovací verzi, mild-hybrid a hybrid. A také model i30 ve všech karosářských verzích.
Děláte facelifty vždy v dubnu?
Jaroslav: Vycházíme z životního cyklu modelu. Tentokrát se to tak sešlo, ale mohu říct, že většinou to bývá z jara nebo na podzim.
Peter: Máme hlavní model, ten přichází na trh s periodou zhruba šesti let a v tom cyklu probíhají facelifty. Většinou dva až čtyři roky po vydání hlavního modelu. Limitem i impulzem jsou regulační položky, které musíme do aut přidat, logicky je často zařadíme do faceliftu. Regulační položky, to jsou různá nařízení nebo podmínky homologace třeba z Evropské unie.
Je to pro vás problém, že děláte facelifty dvou vozů ve stejném měsíci?
Peter: Je to výzva, ale jsme na to zvyklí.
Jaroslav: Naše zkušenosti tady v Nošovicích se s každým rokem zvyšují, s každým faceliftem jsme lépe připraveni na tu změnu a nový rozjezd výroby. Všichni se u toho zapotíme, ale už to není takový stres jako kdysi. Už víme, co dělat. A jak to dělat.
Peter: Ale samozřejmě je to hodně změn, facelift přináší hodně zlepšení, příprava znamená řadu analýz. Kolegové jsou v krátké době vytížení, ale zvládáme to opravdu čím dál lépe.
Co vlastně znamená facelift v podání Hyundai?
Peter: Facelift znamená na první pohled vizuální změnu. Většinou dochází k úpravě nárazníků, světel a také interiéru. U Tucsonu to tentokrát byla také opravdu kompletní přeměna v interiéru. U i30 bude interiér také přepracován, ale ne tak výrazně.
Jaroslav: U Tucsonu se do interiéru výrazně promítne aktuální designový směr značky Hyundai.
Peter: Na pozadí vizuálních změn jsou to implementace nových technologií, moderních asistenčních systémů a nových funkcí. Obecně lze říct, že je to aplikace aktuálních technologií z nových vozů Hyundai do starších modelů.
Co nejzajímavějšího jste do Tucsonu nebo i30 implementovali?
Peter: Tucson dostal head-up displej. A také kompletně přepracovaný infotainment – Connect Car Navigation Cockpit. Samozřejmě také nové bezpečnostní systémy, jako například sledování pozornosti řidiče.
Peter Vojtek. Foto: Vladimír Pryček
Jaroslav: Také implementujeme aktualizace vzduchem. Už nemusíte kvůli dílčím aktualizacím navigace nebo třeba řídící jednotky do servisu. Auto si vše potřebné stáhne automaticky na dálku.
Jak dlouhý je proces přípravy faceliftu až k prvnímu vyrobenému vozu? Kdy se začíná plánovat výroba a kdy oddělní kvality?
Jaroslav: Já myslím, že začínáme ve stejnou dobu. Znamená to asi minus jeden rok.
Peter: Je to tak. My testujeme první návrhy, výkresy, prověřujeme logiku změn, které navrhlo designové centrum. Musíme změny pochopit a vnímat, co s čím souvisí. Pak začne testovací výroba v Koreji. Tam létáme, verifikujeme změny, testujeme auta. Poslední půlrok je to už hodně intenzivní.
Jaroslav: My za výrobu sledujeme změny na karoserii. Kde má opěrné body, děláme digital pre-assembly, což znamená, že si dáme dohromady 3D modely auta i výrobní linky a podle toho navrhujeme řešení. Pak objednáme testovací kusy nových prvků linky a ověřujeme to v reálu.
Znamená facelift něco i pro kolegy na výrobní lince?
Jaroslav: Ano, školení je pro všechny poměrně intenzivní. Musíme se seznámit s novými prvky a poté připravujeme školení pro operátory na lince i specialisty v kancelářích.
Co testovací jezdci? Také se školí na nové technologie a systémy?
Peter: Samozřejmě, vše musíme teoreticky nastudovat, pochopit auto jako celek a pak ověřit při jízdách. Navíc máme průběžně kurzy a školení bezpečné jízdy i s důrazem na nové technologie a asistenční systémy.
Mohou podobu faceliftu navrhovat i kolegové operátoři na lince?
Jaroslav: Ano, podněty pro vylepšení našich vozů přicházejí i od operátorů na lince, kteří je předávají kolegům specialistům a ti pak reportují do Koreje. Ne vše se dá samozřejmě hned aplikovat, proto něco zařadíme do faceliftu a něco třeba až do nového modelu.
Jak vozy testujete? Jedná se o kompletní auta nebo třeba jen některé prvky samostatně?
Peter: U nás už testujeme nové prvky v kompletním autě, protože potřebujeme ověřit komplexní fungování vozu. V dnešních vozech i malý zásah do elektroniky může ovlivnit řadu prvků vozidla, proto každou, i malou změnu, musíme prověřit opravdu komplexně.
Kolik lidí se na zavádění faceliftovaných modelů v Nošovicích podílí?
Peter: Reálně je v organizační struktuře CFT týmu 62 lidí, to jsou zástupci jednotlivých oddělení a týmů. Ale v zásadě je do toho zapojená celá firma.
Jaroslav: Začíná to vývojem dílů, pak nastupují týmy lidí na jednotlivé systémy, kde jsou kolegové z kvality, vývoje dílů i výroby a dalších oddělení. Ve výsledku se nějakou částí podílí na zavádění faceliftovaných modelů téměř každý zaměstnanec HMMC
Kolik lidí se podílí na testování vozů?
Peter: Na dynamické testy máme zhruba 20 lidí. Ale my netestujeme takové ty dlouhé nájezdy, nám jde o odbornou analýzu funkcí auta do hloubky a verifikaci nových prvků. Na dlouhé nájezdy si najímáme externí firmy.
Používáte speciální nástroje, přístroje a přípravky?
Peter: Bez toho to nejde. Základem jsou různé diagnostické přístroje pro analýzu všech druhů komunikace řídících jednotek. Máme speciální mikrofony k měření hluku, vibrační senzory, testujeme a měříme emise i v reálném provozu. U elektromobilů přesně měříme spotřebu elektrické energie a dojezd. Jezdíme verifikovat auta i v extrémních podmínkách pod zátěží do Alp, nebo za polární kruh.
Co je podle vás pro auta nejtěžší zkouškou?
Peter: Pro auto jsou to samozřejmě ty extrémy. Velká zima i teplo, strmá stoupání i klesání, to je zátěž jak pro mechaniku, tak pro elektroniku ve voze.
Která procedura je nejnáročnější pro testovací jezdce?
Peter: Hodně lidí si myslí, že testovat auta je zábava. Milujeme to, ale je to dřina. V autě jsou často tři kolegové. Jeden řídí, druhý sleduje diagnostiku, třetí vše zapisuje a v reálném čase reportuje. To vše po osm až dvanáct hodin.
Jaroslav: Ale naši kolegové si tuhle práci vybrali, protože auta milují a baví je to, tak to zvládají skvěle.
Co pro výrobu znamená zvyšování podílu plug-in hybridů a plně elektrických vozů?
Jaroslav: Pro nás je výzvou udržet výrobní efektivitu z pohledu operátora. Čistě elektrická auta jsou na montáž snazší, ale produkujeme hodně hybridů, což je naopak náročnější, takže musíme upravovat to, v jakém poměru auta vyrábíme, aby kolegové na lince nebyli přetížení.
Jaroslav Veselý. Foto: Vladimír Pryček
Výzvou byla montáž baterie, která je velká a těžká. Do čistě elektrických aut ji montujeme až jako poslední, když už je auto na kolech. Do plug-in hybridů jde baterie ještě před kompletací karoserie a motoru.
Jak se změnily testovací procesy s nástupem elektromobilů a plug-inů?
Peter: Přineslo to nové výzvy. Je to mnohem více o datech, testujeme spolupráci řídících jednotek, nebo třeba i nabíjecí cykly, kapacitu baterie. Řešíme nabíječky, které jsou různě výkonné a s různými konektory. Vše musíme v reálu prověřit a vyzkoušet.
Plug-in hybridy kombinují spalovací motor a elektro. Zaměřujeme se i na to, jak tyto systémy pracují dohromady. V elektro autech je zase neuvěřitelné ticho. To, co bylo běžně akceptovatelné u spalovacích aut, neprojde v elektrických vozech. Všechny nepatřičné zvuky vyniknou a projeví se. To také pečlivě řešíme.
Kolik kilometrů průměrně najede testovací auto? A kolik jezdec?
Peter: My se zaměřujeme více na odbornou analýzu, proto neevidujeme kilometry na člověka. Pro každou testovací fázi máme nastaveny limity a ty jsou od deseti do sto šedesáti tisíc kilometrů na auto. S aktuálně faceliftovanými auty jsme najezdili přes dva miliony kilometrů, než šly do sériové výroby.
Co se s testovanými auty děje potom?
Jaroslav: Auta rozebereme do posledního šroubku. Podle nájezdu pak zveme i dodavatele jednotlivých dílů, aby viděli opotřebení jednotlivých komponentů. U elektrifikovaných vozů ověřujeme kapacitu baterie. Pokud odhalíme nějaké výrobní nedostatky, řešíme to a přijímáme opatření.
Peter: Vidíme opotřebení, auta ženeme do extrému, a když nám testování ukáže nějakou slabinu, řešíme to, reportujeme interně i dodavatelům, aby například zlepšili protikorozní ochranu nějakého prvku.
Je něco, co vás u elektromobilů při jejich rozebírání překvapilo?
Peter: U elektromobilů je to určitě kapacita baterie. Po opravdu náročných sto šedesáti tisících kilometrů, kdy jsme záměrně nabíjeli všude možně, byla baterie v podstatě jako nová.
Co se děje s testovacími vozy, které nerozeberete?
Peter: Pokud auta zůstanou v kuse, prvořadě je poskytujeme hasičům. Ročně to je zhruba 10 aut. Hasiči se učí, jak se do vozů dostat, jak odpojit baterii a podobně. Samozřejmě teď hodně zkoumali elektro auta. Část aut jde do škol, na školení dealerů, nebo letiště. Vozy z Divize N jsme poskytli jako safety car na závodní okruhy v Česku nebo Janík Motorsport.
V roce 2022 jsme také darovali 19 předprodukčních vozů na hasičské mistrovství ČR ve vyprošťování.
Co byste řekli na závěr našeho rozhovoru?
Peter: Že to pro nás není jen práce. Jsme tady fandové do aut, baví nás to, a i když je to někdy náročné, není pro kolegy testování vozů jen povinnost. Všichni z kvality máme trochu profesionální deformaci. Všímáme si, jaké novinky přináší konkurence a já se třeba rád ptám na stanicích technické kontroly na to, jak jsou na tom naše vozy a dokonce jsem vyzvídal od policistů, které jsem potkal s policejním Hyundai.
Jaroslav: Podobně je to i u operátorů na lince. Mluvím s nimi a vím, že drtivou většinu z nich ta práce baví. Naplňuje je, že tvoří něco, co pak vidí jezdit na našich silnicích. I v rámci školení na nové modely vidíme, že je Hyundai zajímá, chtějí, aby naše vozy byly ještě lepší a rádi se školí.
A zatímco Peter jde po kvalitě, já na silnicích sleduju kvantitu, dělá mi radost, kolik našich aut na silnicích potkám.