Byznys
19/12/2019 Václav Menšík

Příběh z Magazínu PATRIOT: Módní značka MaxTara jde vlastní cestou

Jsme rodinnou firmou, která byznys bere osobně. V tom dobrém smyslu! Říká v rozhovoru pro Magazín PATRIOT Tamara Cyganová, manažerka módní firmy a značky MaxTara, kterou založil její otec již v roce 1998.

Tamaro, prozraďte mi, co bylo pro rodinu z Hlučína impulzem ke vstupu na trh s pánskou módou?
Můj otec byl počátkem devadesátých let nákupčím látek a ředitelem výroby v jedné oděvní firmě. I když oděvní průmysl na pár let opustil, různě se protloukal jinými obory, cestoval a rok strávil v USA, po návratu do Čech se naplno projevila jeho láska k pánské módě a rozhodl se v tomto odvětví sám podnikat. Svůj skromný kapitál rozšířil díky dvěma stům tisícům korun, které si půjčil od rodičů maminky. Díky tomu si mohli s maminkou otevřít první obchod, který z dnešního úhlu pohledu byl na naprosto šíleném místě, úplně nevhodném pro prodej oblečení. Psal se rok 1998 a na tom neatraktivním místě kdesi na periferii Ostravy se obchod udržel více než dva roky.

A jaký byl sortiment obchůdku v roce 1998?
Hned od prvního dne to byly pánské obleky a košile a také dámská móda. Vše samozřejmě ve stylu devadesátých let. Ale už v té době se rodiče snažili dělat věci odlišně oproti konkurenci. Ať už to byl samotný design obchodu či prezentace zboží.

Vyráběli jste obleky pod značkou MaxTara hned od prvního dne?
Ano, už v té době jsme část zboží prodávali pod naší značkou MaxTara, ale hlavně dámskou módu jsme kupovali jako hotové produkty od jiných výrobců. Jeden malinký obchůdek nebyl schopen vyrábět vše pod vlastním labelem. Většina solidních výrobců se s vámi při tak malých odběrech ani nechce bavit.

Kdy se to tedy zlomilo a MaxTara se stala suverénní značkou a tahounem vaší nabídky?
V roce 2000 rodiče založili společnost, přizvali k podnikání partnery a firma se začala věnovat velkoobchodu s pánskými obleky MaxTara. Na přelomu milénia byl po oblecích velký hlad, rychle se nám rozrostlo portfolio odběratelů. Záhy se však ukázalo, že ne všichni odběratelé jsou poctiví a chtějí platit své závazky, a to firmu málem položilo. V této krizi rodiče poznali, že i když nám tehdejší obchodní společníci velmi pomohli, je pro rodinnou firmu důležité, aby ji měli pevně ve svých rukou a mohli dokonale ovlivnit její další rozvoj. Proto se s partery dohodli a jejich podíl odkoupili. Velkoobchod byl doslova na mrtvém bodě, proto nezbývalo nic jiného než se vrátit zpět k budování vlastní prodejní sítě. To je mnohem náročnější jak na finanční i lidský kapitál, ale dnes víme, že se tato trnitá cesta vyplácí. Nejdříve jsme otevřeli obchody v centrech měst, bohužel v krátké době začala vznikat velká nákupní centra, zákazníci se z měst přesunuli tam a my je museli následovat. V retailu se prostě člověk pořád učí, a i zdánlivé zavedené jistoty se mění.

Co bylo inspirací pro název značky MaxTara?
Možná to zní trochu neuvěřitelně, ale bylo to tak, že když rodiče začínali podnikat, měli francouzského buldočka, který se jmenoval Maxim, zkráceně Max. A také dceru, Tamaru, které maminka říkala Tara. Mamku pak napadlo, že to spojí. Vznikl název MaxTara, otci se líbilo, jak to zní a také to, že se v názvu promítá osobní příběh naší rodiny. A tím jsme zůstali do dnes. Rodinnou firmou, která byznys bere osobně. V tom dobrém smyslu!

Celý rozhovor s Tamarou Cyganovou si můžete přečíst v novém vydání tištěného Magazínu PATRIOT.
Celoroční předplatné časopisu či jednotlivé vydání lze objednat prostřednictvím webového formuláře.
Sdílejte článek