Nejnovější zprávy: Dubina má zmodernizovanou tramvajovou trať. Bude tišší, rychlejší i levandulová Poruba doma ve šlágru nestačila na Vsetín. V sobotu vyzve Prostějov

Byznys

Příběh mladých podnikatelů. Jak se dostali z garáže k 80 milionům?

Lidé mají během studií všelijaké plány. Někdy se jim povedou uskutečnit, další pak skončí na smetišti nápadů. To však nebyl případ dvojice kamarádů – Tomáše Izaiáše a Tomáše Kruczka – kteří se znají už od svých pěti let. Tehdy ale ještě netušili, jakým směrem je život jednou navede.

Tomáš Izaiáš a Tomáš Kruczek. Foto: Ladislav Káňa

Tomáš Izaiáš a Tomáš Kruczek spolu vyrůstali. Bydleli v Albrechticích a poté společně taky studovali. A právě během studií je napadlo, že by si mohli pořídit e-shop, jehož prostřednictvím by lidem nabízeli dřevěné výrobky. V té době narazili na portál ČistéDřevo.cz, na němž bylo asi deset produktů. „Pořídili jsme ho za čtyřicet tisíc korun, tehdy na to padly naše veškeré úspory,“ usmál se Izaiáš. „Vedli jsme studentský život, ovšem s tím rozdílem, že jsme peníze nepropili nebo neprocestovali, ale investovali jsme je do podnikání. Měli jsme podnikatelskou krev a chtěli jsme si to zkusit,“ dodal.

Oba na začátku museli chodit na brigády, aby jejich e-shop mohl nějak fungovat. Všechno, co si vydělali jinde, investovali do své firmy, nakupovali stroje a pomalu rozšiřovali sortiment. Nikdy se ale nepouštěli do žádných bláznivých pokusů. „Proto jsme nikdy nebyli v mínusu. Rostli jsme z toho, co jsme si vydělali,“ prozradil Izaiáš.

Mladá dvojice začala podnikat v garáži. „Asi to zní jako klišé, ale bylo to tak. Bylo to u Tomova táty,“ prohodil Izaiáš. Poté si sehnali jeden z nejlevnějších nájmů, na který narazili v Havířově. Tam ale museli nosit balíky po schodech a brzy jim tak došlo, že tudy cesta nevede. „Byl to logistický nesmysl. Takže jsme šli do Šenova, kde sídlíme dodnes. Byl to postupný vývoj, ale za mě to dává smysl. Šli jsme krok po kroku, a když jsme šlápli vedle, tak to nebylo tak hrozné, jako kdybychom do toho šli s balíkem peněz,“ dodal.

Prvními produkty, které Izaiáš s Kruczkem vyrobili, byly dřevěné bedýnky. Poté na ně začali vypalovat loga a pořídili si také UV tiskárnu, aby dokázali tisknout i barevně. „Tehdy jsme začali zvažovat, co se nám vyplatí vyrábět a na co bychom si měli vzít dodavatele. Dnes jich máme okolo padesáti a na e-shopu nabízíme okolo čtyř tisíc výrobků,“ prozradil Izaiáš s tím, že přímo v Šenově se vyrábí zhruba třetina všech produktů. Zbytek je od dodavatelů. „U těch si vybereme, o co by zákazníci mohli mít zájem. Poté, co máme zboží na skladě, ho dáváme do prodeje a jsme schopni ho další den doručit,“ uvedl.

Kamarádi spolu začali podnikat v roce 2013, tehdy však svou firmu provozovali během studií. „Byli jsme na vysoké škole a během toho jsme rozvíjeli e-shop. Ten ale rostl a my jsme najednou neměli na školu čas,“ vrací se Izaiáš k podnikatelským začátkům. Zlom nastal v době, kdy přijali prvního zaměstnance, který balil objednávky, rozvážel a svážel zboží. „Se školou už to skloubit nešlo. Ve dvou už jsme to nestíhali a byl čas se posunout. Kdybychom to dělali my, tak bychom neměli čas na další věci, které e-shop vyžadoval. Navíc mít zaměstnance a říct mu, že musíme jet do školy, to nevypadá moc dobře. Takže jsme školy nechali a šli jsme naplno do dřeva,“ vzpomíná.

Trvalo zhruba dva roky, než Izaiáš s Kruczkem začali věřit, že se jejich byznys rozběhne tak, jak by si přáli. „Výroba je totiž jedna věc, ovšem umění produkt prodat a věnovat se marketingu a e-shopu, to je něco úplně jiného. Byli jsme zcela nepolíbení oblastí e-commerce a nevěděli jsme, jak naše dřevěné výrobky máme prodat,“ přiznal Izaiáš, jenž si na začátku myslel, že společně se svým parťákem budou dělat všechno sami. Brzy ale přišli na to, že tudy cesta nevede. „Ušetřili bychom sice peníze, bylo by to ale na úkor kvality a všechno by nám trvalo déle. Na to jsme ale museli přijít za pochodu. Dá se říct, že se osm let pořád něco učíme a ještě je před námi dlouhá cesta,“ myslí si.

Na první objednávku čekali zhruba měsíc. „Říkali jsme si, co se děje. Trochu jsme pochybovali, ale taky jsme věřili, že jsme se rozhodli správně. Takže jsme makali a dělali jsme vše pro to, abychom vylepšili e-shop. Vyráběli jsme, fotili, dělali jsme popisky, šli jsme mezi lidi a začali jsme si budovat komunitu. Pak začaly objednávky chodit častěji,“ vrací se k náročným začátkům Izaiáš.

Online svět však neustále roste, nároky jsou pořád vyšší a na chyby v něm není prostor. „Lidé si něco objednají a chtějí to mít hned doma. Český trh, podle mě, co se týká e-shopů, roste jako jeden z nejrychlejších v Evropě. Jsme národ e-shopařů a český zákazník je navíc hodně náročný. Je to na nás bič, taky je to ale výhoda v tom, že můžeme mít snadnější vstup na zahraniční trhy,“ říká Izaiáš, jenž už s firmou pronikl na Slovensko a láká ho i Maďarsko.

Když kluci s podnikám začínali, byli sami dva. Dnes mají ve firmě 25 zaměstnanců a k tomu další brigádníky. „Člověk roste s firmou a všechno se dá naučit za pochodu. Pokud máte vůdčí schopnosti a dobré jádro uvnitř firmy, tak se to dá zvládnout,“ říká Izaiáš, jemuž je 26 let. Věk pro jeho pozici ale není žádnou překážkou. „Dnešní doba nám pomáhá. Lidé jsou zvyklí, že se podniká už od osmnácti,“ uvedl Izaiáš, jenž je z dvojice mladých podnikatelů tím kreativnějším, zatímco jeho parťák je zodpovědný a tažný.

„Jsme dobře poskládaní, jako dvojka jsme si sedli. Na nějaké hádky a konflikty u nás není čas – a kdyby už k něčemu takovému došlo, tak to firma nesmí nijak pocítit,“ má jasno Izaiáš, pro něhož je podnikání stále stresující: „Živíte lidi, kteří mají rodiny. Každý krok vedle může hodně bolet.“ Izaiáš s Kruczkem by se jednou rádi stali e-shopem s největší nabídkou dřevěných produktů na českém trhu, na kterém by nabízeli vše od motýlků až po nábytek. „Mapujeme konkurenci, stejně jako víme, že konkurence sleduje nás, ale někdo, kdo by byl specialistou na výrobu dřevěných výrobků, na našem trhu ještě není,“ všímá si Izaiáš, jehož práce se dřevem stále baví, ovšem vzhledem k tomu, jak firma roste, už na ni nemá příliš času.

Mladí podnikatelé také spolupracují s chráněnou dílnou. „Máme vybudovaný tým prodeje, takže mi přijde škoda nepomoct. Podle mě to je férový krok,“ říká Izaiáš, jenž také přiznal, že firmě pomohla situace spojená s koronavirem a lockdowny: „Lidé byli doma a chtěli si své byty zútulnit. Dřevo je živý teplý materiál a lidem podle mě pomohlo. Byť za tu situaci nejsme rádi, tak nám prospěla.“

Svůj první milion firma vydělala po čtyřech letech na trhu. Naposledy už měla obrat ve výši 80 milionů korun. „Naším cílem je každý rok toto číslo o něco navýšit, i když víme, že letos to bude těžké, protože uplynulý rok byl kvůli covidu specifický,“ říká Izaiáš. Sám už toho ze dřeva viděl hodně, čas od času se ale stane, že ho něco překvapí. „Pamatuji si na jednu poptávku, která už hraničila se sortimentem sex shopu. Tehdy jsme to nevyrobili,“ prohodil s úsměvem na tváři.