Prezidenti, dělníci, umělci a ti další. Galerie Dukla představuje málo známé fotky Viktora Koláře staršího
Ostravského fotografa Viktora Koláře zná asi každý, kdo propadl fotografii. Kdo však zná fotografie jeho otce, který měl do znárodnění v Ostravě fotoateliér a věnoval se celý život dokumentární fotografii? Málokdo.
Přitom Viktor Kolář starší po sobě zanechal tisíce fotografií, které prakticky nikdo nezná...
Viktor Kolář starší fotografoval od dvacátých do šedesátých let v Ostravě československé prezidenty a politiky, ať už to byl T. G. Masaryk, Antonín Zápotocký, Zdeněk Nejedlý nebo ruský Nikita Chruščov. Ale fotografoval i běžné lidi v ulicích města, v ostravských podnicích, sběrače na haldách, nebo třeba stavbu socrealistického porubského sídliště v padesátých letech.
Nic mu nebylo cizí. Fotografoval, co se kde šustlo
A právě ve výkladech pasáže bývalého kina Dukla na Hlavní třídě v Porubě, kde je dnes místo někdejších fotografií snímků k filmům výstavní venkovní galerie, jsou od včerejška vidět zvětšeniny některých fotografií Viktora Koláře staršího. Výstava nese název Prezidenti, dělníci, umělci a ti další a její kurátor Lukáš Bártl na ní představil reprezentativní „ochutnávku“ díla Viktora Koláře staršího.
Historik a kurátor výstavy v galerii Dukla Lukáš Bártl z Ostravy-Poruby v současnosti zpracovává archiv tohoto fotografa, který čítá na 40 tisíc snímků. „Fotografoval v podstatě, co se kde šustlo. Nikdo a nic mu nebylo cizí. Fotografoval přátele, rodinu, návštěvníky restaurací, nejrůznější oslavy, sokolské slety, prvomájové průvody. Zajímal se ale také o sociální témata, lidskou práci, urbanistickou proměnu Ostravy a všední život ve městě,“ říká Bártl.
Můj táta se vrací touto výstavou zpět na scénu
Historik míní, že dílo Viktora Koláře staršího je unikátní svým tematickým rozsahem a dokumentární hodnotou. Právě proto nyní Lukáš Bártl s pomocí ostravských archivářů pracuje na publikaci, která představí dílo Viktora Koláře staršího. „Vizuální kvality fotografií řadí dílo tohoto fotografa k nejpozoruhodnějším souborům československé reportážní fotografie 20. století,“ říká Lukáš Bártl.
Přímo na podvečerní vernisáži vzpomenul na svého otce i jeho syn, výjimečný a ceněný ostravský fotograf Viktor Kolář. „Můj táta se vrací díky této výstavě a práci Lukáše Bártla na reprezentativní publikaci zase zpátky na scénu. Jinými slovy se mu vrací identita ostravského fotografa, a to se nepovedlo desetiletí. Můj táta tady v padesátých a šedesátých letech v Porubě trávil hodně času. Dokonce i jako stranický agitátor, takže musel za stavaři často před šestou hodinou ranní, i když nevypadal jako stavař a dělný člověk,“ vzpomínal fotograf Viktor Kolář.
Fotil i etiopského císaře, kterého u Oblouku vítaly davy
Dodal, že jako mladík často otci pomáhal, když leštil a pomáhal retušovat otcovy fotografie, které Viktor Kolář starší domů nosil z laboratoří. „Táta neměl dobré oči, takže retušování nechával často na mně. Důležité je však, že mi táta předal něco, co mi zůstalo dodnes. Že jsem vydržel s fotografií stejně jako on. řekl Viktor Kolář.
Zavzpomínal, že jeho otec jezdil do budované Poruby nejen fotografovat stavbaře, ale v roce 1959 třeba i etiopského císaře Haile Selassie, kterého na dnešní ulici U Oblouku vítalo několik tisíc lidí. „Zároveň podobné události jako návštěvy sovětských poradců filmoval takovou těžkou kamerou AK 16 z NDR a já jsem mu pomáhal nosit všechny ty jeho kufříky, aby se z toho nezhroutil. Můj táta měl však jakýsi vnitřní tah, který překonával jeho nemoce, indispozice i společenskou frustraci. Dokázal cosi z toho předat také na mne,“ řekl při vernisáži ceněný fotograf Viktor Kolář.
Svěřil se také, že mezi jeho otcem a jím byl kdysi velký konflikt. „Trval ještě i v době, kdy jsem odešel v roce 1968 na nějakou dobu do Kanady. A když jsem se po několika letech vrátil zpět, tak táta umřel. Takže jsme si nikdy nemohli úplně vyříkat všechny ty věci, které jsme si vyříkat chtěli. Musel jsem proto pobrat rozum někde jinde, abych pochopil, co táta celý život dělal a co za sebou zanechal,“ řekl Viktor Kolář.
Výstava fotografií jeho otce potrvá v průchozí pasáži a galerii Dukla do 2. října.