Společnost
27/08/2020 Petr Broulík

Pozor, mění se jízdní řády. Ubude spojů, ale budou lépe navazovat

​Obyvatele Moravskoslezského kraje tak vystrašila jarní opatření vlády proti šíření pandemie koronaviru, že v prvních dvou měsících jejich platnosti lidé v řadě míst prakticky přestali jezdit autobusy a vlaky krajské veřejné dopravy v systému ODIS.

Šéfové společnosti Koordinátor ODIS (KODIS) dnes uvedli, že vytíženost autobusové dopravy někde spadla dokonce na deset procent počtů cestujících, které napočítali loni.

Šéfové a programátoři dopravního systému ODIS a náměstek hejtmana pro dopravu Jakub Unucka proto dnes představili změny, které byli nuceni kvůli snížení vytíženosti spojů udělat a které začnou platit už 30. srpna

„Učinili jsme je tak, aby změny vyhovovaly i cestujícím. Aby veřejná autobusová doprava byla efektivní, rychlejší a jednodušší. Optimalizovali jsme jízdní řády, aby autobusy jezdily tam, kam lidé potřebují a v čase, kdy potřebují. Aby spoje na sebe navazovaly, ideálně aby byly propojeny s železniční dopravou. Vše za přijatelné peníze,uvedl Jakub Unucka.

Věří, že se díky nim lidé do veřejných dopravních prostředků financovaných krajem vrátí. „Protože pokud by se nevrátili, museli bychom přijmout nějaké, jak říká odbor dopravy, válečné jízdní řády. Ty by však úplně rozsypaly systém veřejné dopravy. Zatím k tomu ale není důvod,“ uklidňuje náměstek hejtmana Jakub Unucka.

Tvrdá redukce spojů. Pomůže i nová aplikace ODISapka?

Koordinátoři systému ODIS však především redukovali řadu tras a spojů, a to o tři a půl procenta, což by mělo přinést v dopravě 35 milionů úspor a „zalepit“ velkou ránu způsobenou koronavirovou krizí. „Škrtaly se ty opravdu nejméně vytížené spoje, na druhé straně jsme spojili některé linky, aby byly i výhodnější pro cestující na delší vzdálenost a ti nemuseli během své cesty přestupovat,“ řekl náměstek Jakub Unucka.

Odvrácení této hrozby má napomoci i nová mobilní aplikace pro cestování v ODIS, takzvaná ODISapka, která už je v činnosti a lidé ji mohou využívat. Tato aplikace umožňuje v rámci celého Moravskoslezského kraji zobrazit aktuální odjezdy ze zastávek a koupit si ihned jízdenky i s přestupem za nejvýhodnější cenu, kterou nabízí právě systém ODIS. Aplikace má umět postupem času mnohem více, programátoři budou její „schopnosti“ rozvíjet.

Propad cestujících znamená čtvrtmiliardový výpadek plánovaných příjmů z dopravy

Náměstek hejtmana vykreslil, že v nouzovém stavu došlo k velmi značnému poklesu cestujících, kteří ze strachu z nákazy využívali raději individuální dopravu, a také školáků, kteří nechodili do škol.

„Cestující nemohli a nechtěli jezdit. Odhadujeme, že v kvůli snížení počtu cestujících v době pandemie bude činit propad příjmů v krajském rozpočtu 200 milionů korun, což je zhruba polovina plánovaných tržeb. Dalších padesát milionů je výpadek v železniční dopravě. Výpadek je zcela zásadní. Takovýto propad není krajský rozpočet schopen ustát, navíc v situaci, kdy vláda odmítla kompenzovat výpadky příjmů krajů,“ řekl náměstek pro krajskou dopravu.

Věří však, že se cestující do autobusů a vlaků vrátí. „Snažíme se, aby cestující k nám měli důvěru, aby docházelo i k co nejmenšímu kontaktu cestujících s dopravci, aby dopravci desinfikovali autobusy a vlaky, aby autobusy měly klimatizaci, ale budeme se snažit v rámci naučit starší lidi, aby si nedobíjeli ODISku za dvacetikorunu u řidiče každý den, ale třeba jen jednou za dva týdny. A tím chránit řidiče i sebe,“ řekl Jakub Unucka.

Nejde zrušit každý málo vytížený spoj. Některé vozí děti do školy

Jednatel společnosti Koordinátor ODIS Aleš Stejskal však řekl, že cestující se už do krajských hromadných prostředků a MHD ve městech vracejí. „Například v červenci už využilo autobusy a vlaky v kraji osmdesát procent počtu, který jsme napočítali za loňský červenec. I když v tomto měsíci nejsou v prostředcích školáci, které tvoří velké procento vytíženosti autobusů a vlaků mimo prázdniny. Ti se zřejmě do dopravních prostředků vrátí, ale asi se nedostaneme na sto procent a ta čísla budou letos prostě jiná a nižší,“ řekl Aleš Stejskal.

Upozornil také, že nejde zrušit každý minimálně využívaný spoj. „Některé jsou takzvaně vratné. Vezou hodně lidí tam, ale jen pár nazpět a lidé nám pak píší, že autobus je nevytížený a ať to zrušíme. Jenomže ten spoj se musí prostě vrátit, aby mohl vézt zase hodně lidí tam. Těžké je to i se školáky, ty prostě musíme do škol dostat. Jiné je to ale s dopoledními spoji, které vezou lidi do Kauflandu třeba v osm i v devět hodin. Tam můžeme jeden spoj zrušit a lidi prostě všichni pojedou nakupovat už v osm. Ale paradoxně zlepšujeme situaci třeba sloučením dvou linek, z nichž jedna spojuje Ostravu Hranečník s Orlovou, která projíždí celou Orlovou a končí na autobusovém nádraží,“ vysvětluje jednatel KODIS Aleš Stejskal.

Data z mobilů lidí pomohla k vytyčení změn v regionální dopravě

Náměstek hejtmana pro dopravu a chytrý region Jakub Unucka doplnil, že KODIS a odbor dopravy nakoupil kvůli změnám v dopravě od operátorů i data o pohybu mobilních telefonů v kraji.

„Jsou to velmi zajímavá čísla. Například mezi Frýdkem-Místkem jsou tak doslova brutální pohyby spousty lidí, na této trase jezdí každý den opravdu několik tisíc lidí tam a zpět, a pokud bychom na této trase nabídli autobusy, tak by se dal výrazně snížit počet aut na této trase a v těchto lokalitách. Ta data nám i ukázala, že do Prahy z Ostravy jezdí tři sta lidí vlakem, kteří samozřejmě do Ostravy přijedou z jiných měst v kraji. A z toho pohledu má příměstská doprava opravdu svůj velký význam, “ míní náměstek.

Jednatel KODIS Aleš Stejskal doplnil, že tato data přinášejí „projektantům“ krajské dopravy v kraji velmi cenné informace, které nikdy neměli. „Protože počty lidí, kteří jezdí ve veřejných dopravních prostředcích, známe. Ale nevíme, kolik lidí v nich nejezdí, a odkud kam jezdí. Tyto informace bychom mohli získat jen opravdu podrobným průzkumem, což je však velmi nákladné. Ale podle dat operátorů můžeme zkusit zavést třeba nové přímé linky tam, kde dnes jezdí spousta aut,“ podotkl Aleš Stejskal.

Podrobné změny v dopravě

Krajský úřad také dnes zveřejnil konkrétní a přehledný seznam změn v krajské dopravě, které začnou platit v neděle 30. srpna.

Okres FRÝDEK-MÍSTEK:

Vybrané spoje linky 352 vedené doposud k areálu bývalé Nové huti v Ostravě jsou nově vedeny z Vratimova přes Hrabovou na konečnou zastávku Ostrava, ÚAN. Na zastávce Dřevoprodej v Ostravě-Hrabůvce je zajištěna návaznost na autobusovou linku 62 na bývalou Novou huť. Provoz je zastaven na lince 384. Na základě požadavků cestujících a v souvislosti s posílením expresní linky 78 v Ostravě jsou na linkách 353 a 980 provedeny úpravy s cílem zabezpečit nové rychlé spojení Frýdku-Místku s Ostravou-Porubou s přestupem na zastávce Benzina v Ostravě-Hrabůvce.

Okres KARVINÁ:

Na lince 531 z Karviné do Ostravy jsou v pracovních dnech zavedeny zrychlené spoje, které bez zastavení projedou úsek mezi Hranečníkem a centrem Karviné. Vybrané spoje této linky jsou o víkendech navíc vedeny na ostravskou zastávku Karolina U lávky. Linky 534 a 535 jsou prodlouženy z Karviné přes Orlovou dále do Ostravy. V úseku Orlová - Ostrava nahrazují zrušenou linku 551. Toto řešení nabídne cestujícím z Doubravy přímé spojení s Ostravou a cestujícím z Ostravy umožní přímé spojení do Dinoparku v Doubravě. Vybrané spoje linky 535 jsou mezi Ostravou a Orlovou vedeny jako zrychlené.

Okres NOVÝ JIČÍN:

V okrese Nový Jičín dochází kromě úpravy rozsahu provozu na základě frekvencí cestujících ke sloučení autobusových linek 654 a 660, které obsluhují místní části Frenštátu pod Radhoštěm a Trojanovic.

Okres OPAVA a BRUNTÁL:

V okresech Opava a Bruntál dochází k zásadnějším změnám v souvislosti s posílením relace Ostrava – Opava – Bruntál – Rýmařov – Šumperk. Ve spolupráci s Olomouckým krajem bude výrazně posílena linka 920, která zajišťuje propojení významných sídel Moravskoslezského kraje s městem Šumperk v Olomouckém kraji. V této souvislosti dochází ke změnám také na linkách 260, 873 a 874. Tyto linky tak budou zajišťovat pouze spojení, která linka 920 nezajišťuje.

Změny začnou platit také v Městské hromadné dopravě v Ostravě. Ty nastanou od pondělí úterý 1. září.

Na základě požadavku městského obvodu Ostrava-Jih budou vedeny na konečnou zastávku Poruba, Vřesinská v pracovní dny střídavě tramvajové linky 7 a 17. O víkendech sem budou vedeny všechny spoje linek 7 a 17 a pouze každý druhý spoj linky 8.

Dochází k posílení zrychlené autobusové linky 78, spojující Porubu s průmyslovou zónou v Hrabové, na interval cca 30 minut. Noční trolejbusová linka 113 zajíždí pro usnadnění přestupů na zastávku Hlavní nádraží. Rozšiřuje se počet zastávek na znamení, mezi které nově patří: Důl Heřmanice; Dolní Polanka; Hlučín, Petra Bezruče; Hraničky; Horní Polanka; Plesná, Žižkov; Skotnice; U Dluhoše.

ODISapka: Koordinátor ODIS připravil pro cestující veřejnost novou aplikaci ODISapka, která je určená pro mobilní telefony. Zkušební verze byla zpřístupněna omezenému okruhu zájemců o testování 1. července 2020, nyní je plně k dispozici ke stažení pro operační systémy Android a iOS.

Sdílejte článek