Komentáře
17/09/2025 David Pravdík

Pixely & Terabajty Davida Pravdíka. Volební marketing v Česku

Grafika: Magazín PATRIOT

Už jen letmý pohled na billboardy kolem silnic a dálnic nám připomíná, že se blíží říjnové volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR.

Politici se mění ve schopné manažery, pečovatele o důchodce a rodiny s dětmi, obránce hranic i přátele domácích mazlíčků.

Ze všech stran na nás křičí slogany „Až do roztrhání těla!“, „Bezpečná Evropa, silnější Česko“, „Šance změnit budoucnost“, „Slušný a pracující člověk na prvním místě“, „Česko Čechům“ apod.

Reklamy vyvolávají pocit, že našemu malému národu hrozí ekonomický kolaps či vojenské napadení, ale po volbách se vše obrátí k lepšímu. Kaž­dý slibuje změnu, ale málokdo říká jak. A prim hraje negativní rétorika útočící na aktuální či bývalou vládu, podle toho, která politická strana reklamu vytvořila.

Ale dost politiky, pojďme se zaměřit na marketing a reklamu.

Televize a rádio nabízejí omezený prostor pro politické kampaně, a tak se strany zaměřují primárně na venkovní reklamu, on-line formáty, eventy a případně tisk.

ANO připravilo masivní billboardovou kampaň založenou na značce Andreje Babiše, dehonestaci aktuálního premiéra a srovnávání „za nás a nyní“. V on-line prostředí dominuje prezentace lídra ve video platformách typu TikTok a YouTube.

SPOLU sice klade důraz na serióznost a kompetenci, ale také se snížilo ke konfrontační kampani se zaměřením na infografiky ekonomických ukazatelů. Svá sdělení distribuuje přes televizi, OOH a sociální sítě.

SPD standardně funguje na silných emocích a jednoduchých výzvách svého lídra. Využívá levnější formáty OOH (plakáty, letáky v MHD, kterou často cestuje cílová skupina) a je velmi aktivní na regionálních eventech.

STAN má svou voličskou základnu v regionech a menších městech. Tomu přizpůsobuje i komunikaci v regionálním tisku a osobní kampaně v obcích. Samozřejmě ji doplňuje sociálními sítěmi.

Naopak PIRÁTI cílí na městské digitálně zdatné publikum, a tak se soustřeďují na on-line nejen na sociálních sítích, ale aktivně využívají třeba podcasty či e-mailing.

A poslední stranou, která má podle posledních předvolebních průzkumů šanci získat vstup do Poslanecké sněmovny, je STAČILO! Jejich levicové zaměření cílí na ochranu občanů a sociální spravedlnost, které reprezentují plakáty a billboardy se slogany jako „STAČILO lžím, korupci nebo okrádání běžných občanů!“ Komunikaci doplňují regionální akce a on-line.

Aktuální kampaň ukazuje, že politika se dnes neprodává přes program, ale přes emoce, barvy a formáty. Čím jednodušší sdělení, tím větší dosah. Velké vizuály, velká gesta, velké hlavy.

A jestli zvítězí racionální sdělení nebo konfrontace a emoce, se dozvíme již v říjnu tohoto roku.

A aktuální novinka výrazně zamává s politickým marketingem. Meta (Facebook, Instagram a WhatsApp) od října zakáže politickou reklamu v EU kvůli nové legislativě, která vyžaduje větší transparentnost. Podobně již dříve zareagoval i Google. Koupit si voličovu přízeň tak nabídnou další platformy, třeba čínský TikTok.

Autor je marketingový specialista

Sdílejte článek