Gastronomie
24/11/2020 Jaroslav Baďura

​Pandemie je průšvih, ale taky nás něco naučila, říká majitel podniků CØKAFE

Zdá se, že pandemie slábne a blíží se doba, kdy restaurace a kavárny budou moci znovu otevřít. Majitelé a provozovatelé podniků sčítají škody a bilancují.

„Jelikož jsme měli už nějakou zkušenost z jara, tak jsme relativně rychle přepnuli na vlnu okýnek a objednávání online,“ říká Richar Mauler, majitel ostravských kaváren CØKAFE, ale i restaurace Skoč do pole a projektu Etáž v Dolních Vítkovicích.

„Snažili jsme se být hodně vidět na sociálních sítích a v poslední době hodně řešíme i marketing. Myslím si, že jsme se poměrně rychle adaptovali na tu novou problematickou dobu,“ říká Mauler.

Myslíte si, že přinesla i něco pozitivního?
Určitě. Více se teď zaměřujeme na efektivitu a ekonomiku jako takovou. Dříve jsme to docela přehlíželi a teď už nad tím více přemýšlíme. Více se snažíme promýšlet i stávající provozy, detailněji a ekonomicky je zkoumáme, abychom to udělali, jak nejlépe to jde. Zároveň je pěkné vidět, že se celý tým už v podstatě letos podruhé stmelil a ukazuje se, že je kvalitní a dobře složený.

Dá se předpokládat, že díky tomu, co jste během tohoto období pochopili, budete teď schopni za normálního provozu někde ušetřit?
Přesně tak to je. Máme to už i relativně předchystáno. Už víme, jak to udělat efektivněji a třeba i urychlit obsluhu. U nás je to hlavně o lidech a snažíme se tedy plánovat, jak ušetřit, ale jen tak, aby to nebylo kontraproduktivní v návaznosti na kvalitu služby pro naše zákazníky.

Většina restaurací a kaváren vašeho typu funguje velmi podobně. Mají okýnko, rozvoz, snaží se o tom dát nějak vědět… Ne všem se to ale daří dobře, proč?
Je důležité to dělat dobře dlouhodobě. Což už teď některé podniky bohužel nedoženou. Pokud to člověk ale dělal dlouhodobě dobře, tak má dobré zákazníky, kteří ho teď v těžkém období podrží. Jen díky nim to funguje. To, že děláme pěkné věci, je sice fajn, ale kdyby nás nepodpořili zákazníci, tak to k ničemu není.

Byly v pandemii chvíle, kdy jste uvažoval nad tím, že bystě některý z vašich provozů zavřel? Přeci jenom máte tři pobočky CØKAFE, Skoč do pole, Etáž…
Krátce jsme o tom uvažovali u Etáže, ale pak jsme si řekli, že už jsme do toho dali mnoho sil a celý projekt vypadá moc dobře. Rozhodli jsme se to tedy zkousnout, raději trošku upravíme produkt, až se opět otevře, ale nevzdáme to.

V čem se tedy Etáž změní po znovuotevření?
Nebude už zaměřena jen na kino, ale budeme se snažit být více multikulturním prostorem. Budeme se snažit dělat více akcí, aby lidé dorazili cíleně. Ať už to bude talkshow, podcast, cyklus přednášek. Chceme zapojit více formátů. Bude to asi složitější na obstarávání, ale myslím si, že by to mohla být cesta.

Vznikl díky pandemii třeba nějaký nový produkt nebo jste museli nabídku v CØKAFE či Skoč do pole naopak osekat?
Vzniklo podle mě dost nových produktů hlavně v pekárně. Byla na to ta pravá chvíle. Spousta lidí k nám chodí na kávu s sebou a rádi si k tomu i vezmou něco k jídlu. Začali jsme tedy dělat více pečiva a jednokusových sladkostí, a to se momentálně ukazuje jako velmi dobrý tah.

Jak vznikl nápad na rozvoz drinků?
Navázali jsme spolupráci s šesti ostravskými podniky a společně s nimi náš hlavní barman Šimon Kořený vytvořil první sérií drinků, které vzdávají takový hold oblíbeným a skvělým ostravským podnikům. Lidé si je mohou na našem eshopu objednat a mezi šestou a osmou hodinou jim je každý pátek rozvezeme. Zároveň k tomu zkoušíme další “páteční” formáty, v prvních dvou týdnech jsme měli například domluvený live stream ve spolupráci s Audio_Video_Bass přímo z Etáže. Takže hráli DJs na živo, lidé si k tomu doma pustili stream, namíchali si náš drink - taková soukromá domácí párty. Akce se jmenuje Zavařovačky naší Ostravačky. Drinky jsou předmíchané, lidé si je doma už jenom nalijí do sklenic na led, který jim také dovezeme a užijí si to.

Jak dlouho bude tato akce trvat?
Uvidíme, jakou to bude mít odezvu, ale líbilo by se mi, kdyby to fungovalo každý pátek. Máme i vyzkoušeno, že čím déle nějaká akce funguje, tím je to lepší. Lidé si to postupně oblíbí. A jestli bude uzavření ještě měsíc nebo dva, tak se to určitě zažije. Stejně tak třeba z CØKAFE vozíme snídaně do postele, které jsou velmi oblíbené. Každý týden je to buď v sobotu nebo v neděli a vždy je vyprodáno. Myslím si, že je to dobrý produkt. Lidé jsou zvyklí si objednávat oběd či večeři, ale na snídaně moc zvyklí nebyli. Pěkně je to tedy učíme, má to kvalitu a úroveň.

Co vám pandemie dala v pozitivním slova smyslu? Přišel jste na něco?
Je třeba trošičku více řešit detaily. Většinou se hodně dívám dopředu a vše beru více zeširoka. Když se ale člověk podívá hlouběji, tak objeví i to, co normálně nevidí. Snažím se být tedy pozornější. Jsou to věci, na které bych přišel, ale třeba až za další dva až tři roky. Najednou se ale muselo řešit mnoho věcí, dělat úspory, a to mi pomohlo si vše uvědomit.

Po rozvolnění se tedy díky tomu plánujete posunout dále?
Doufám, že ano. Byl bych rád, kdyby se tak posunuli všichni, a to v celkovém vnímání světa. Je vidět, že je vše proměnlivé a nic není jisté. Najednou přijde virus a všechno je jinak.

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama