Společnost
10/02/2023 Petr Broulík

Ostravu příští týden začnou brázdit nové trolejbusy, umí jezdit i bez trolejového vedení

Do Ostravy dorazily nové trolejbusy. Jejich odhalení předcházel videomapping, při němž se za dynamické hudby vystřídaly na vratech depa trolejbusů animace všech typů těchto elektrických dopravních prostředků se šrakama. Ty pod značkou okřídleného šípu podniku Škoda v ostravských ulicích jezdí od roku 1952.

A pak už do obrovské haly, která slouží i jako „penzionát“ některých ostravských historických trolejbusů, vjel za efektní hudby a světel ten nejnovější a nejmodernější - trolejbus Škoda 36 Tr.

Tento nablýskaný moderní krasavec, který dokáže ujet až patnáct kilometrů bez trolejového vedení a vměstná se do něho až 80 pasažérů, začne už od příštího týdne vozit cestující v Ostravě.

Dopravní podnik Ostrava koupil těchto nových takzvaných parciálních trolejbusů celkem osmnáct a prvních šest kusů s klimatizací po celém voze, USB porty a kamerovým systémem, převzal právě v tomto týdnu. Zástupci města Ostravy, dopravního podniku a společnosti Škoda Group to šampaňským zapili právě včera večer v hale ostravské vozovny trolejbusů.

Asi čtyřicet účastníků slavnostního představení nového trolejbusu se mohlo jedním z těchto prvních šesti vozů projet při večerní extra jízdě po Sokolské a Bohumínské ulici, aby se přes most Pionýrů zase vrátili do ostravské vozovny trolejbusů na Sokolské třídě.

Konec éry starších typů pod příkrovem tmy

„Sešli jsme se dnes pod příkrovem tmy, ale není to nic tajného. V dopravním podniku Ostrava dnes prožíváme radost. Přebíráme první vozy od Škoda Electric. Kontrakt zní na osmnáct trolejbusů Škoda 36 Tr, a tyto moderní vozy postavené na karoserii, která ještě v Ostravě nejezdí, začnou sloužit už od příštího týdne našim cestujícím,“ řekl generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys.

Dodal, že tímto průlomovým okamžikem končí pro Ostravu jedna velká éra vozů, které Škodovka dodala Ostravě před sedmadvaceti lety, které byly v Ostravě revoluční, protože byly nízkopodlažní. „My je teď budeme moci díky těmto novým vyřadit z provozu,“ dodal Morys.

Trolejbusový park v Ostravě čítá v současnosti 65 trolejbusů a patří mezi tři největší v republice. „Těmito novými vozy se stává i jedním z nejmodernějších a nám se vozový park omladí a naši cestující budou moci využívat zcela nového komfortu v přepravě,“ řekl uvedl Morys.

K Ostravě trolejbusy patřily vždy, Praha se k nim dnes vrací

Náměstek primátora pro dopravu Jan Dohnal řekl, že trolejbusy k Ostravě patří. „Máme je tady od padesátých let a věřím, že je tady budeme mít i dále. Jen trolejbusy loni v Ostravě přepravily šest a půl milionu cestujících. Obsluhují hlavně Slezskou Ostravu a centrum města a myslím si, že právě do centra tyto ekologické vozy patří, protože nesmrdí. Ty nové nepotřebují v některých místech ani ty dráty a dojedou si po nabíječce domů,“ řekl ve vozovně trolejbusů Jan Dohnal.

Prozradil, že město Ostrava chystá vypsání dalšího tendru na dodávku tentokrát dlouhých trolejbusů. „Že trolejbusová doprava je v České republice v kurzu, dokládá i to, že hlavní město Praha, které před lety trolejbusovou dopravu neúspěšně zavedlo a poté zrušilo, se k této dopravě dnes vrací,“ řekl náměstek primátora Ostravy pro dopravu Jan Dohnal.

Ostravu bude brázdit i jubilejní, 15 000. vyrobený trolejbus

President Components & Bus Mobility ve společnosti Škoda Group Petr Novotný řekl, že pro Škodovku je dodání trolejbusů do Ostravy významným jubileem, protože město Ostrava získalo v zakázce i jubilejní, už 15 000. vyrobený trolejbus.

„Před rokem jsme slavili 85 let trvání výroby trolejbusů v České republice a dnes slavíme patnáct tisíc kusů vyrobených trolejbusů značky Škoda Group. Partnerství mezi Ostravou a Škoda Group sahá až do padesátých let, kdy Škodovka dodala v roce 1952 první trolejbusy Škoda 7 Tr do ostravského dopravního podniku,“ řekl Petr Novotný.

Dodal, že Ostrava je pro Škodovku domovským krajem, protože tato společnost ve městě zaměstnává čtrnáct set zaměstnanců, především ve firmě Škoda Vagonka. „Pracujeme dále na rozvíjení chytré a udržitelné mobility, dnes jsme například představili náš nový vodíkový autobus,“ řekl President Components & Bus Mobility ve společnosti Škoda Group Petr Novotný a popřál Ostravě s novým trolejbusem Škoda 36 Tr hodně zábavy.

Sdílejte článek