Auto
11/09/2024 Petr Sobol

Ostravský tým Fesh Fesh představil revoluční Tatru. Chce s ní vyhrávat Dakar

Foto: Martin Straka

Ostravský závodní tým Fesh Fesh Tomáše Vrátného představil nový závodní speciál, se kterým pojede příští rok na Rallye Dakar.

Nový kamion byl poprvé v akci na konci srpna na rallye BAJA Poland. „Auto jelo závodit v podstatě z dílny, přesto jsme v něm zajeli druhé místo,“ řekl Vrátný během představení nového vozu v Kopřivnici, kde byl představen nejprve v novém KAR vývojovém centru a následně také na zkušebním polygonu společnosti Tatra Trucks.

Vůz je postaven na osvědčeném tatrováckém podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými polonápravami. Kabina je ale netradičně umístěna nad přední nápravou.

„Jdeme proti trendu čumákových aut. Zvolili jsme trambusovou koncepci se spoustou inovací, snížili jsme těžiště i váhu. Koncepce je hodně revoluční, vlastnosti vozu si zatím každopádně můžeme jen pochvalovat,“ uvedl majitel týmu Vrátný.


Tomáš Vrátný. Foto: Martin Straka

Za tímto revolučním krokem stojí pečlivá analýza servisních časů na agregátech, které se nacházejí pod kabinou. Přístup k nim byl u předchozích speciálů obtížný, což byla pro servis v náročných podmínkách dálkových rallye komplikované. Tým proto, v souladu s předpisy F.I.A., posunul kabinu nad přední nápravu a motor za nápravu.

„Rozhodli konstruktéři, kteří v simulacích toto auto navrhli. My řidiči už se tomu musíme přizpůsobit. Musíme si zvyknout, ovšem první jízdy ukázaly, že koncepce byla zvolena správně,“ dodal Vrátný, jenž se loni v říjnu stal vicemistrem světa v seriálu světového šampionátu FIA v dálkových rallye.

Oproti předchozím kamionům u nového speciálu narostl počet řídicích jednotek, jinak je řešen i sběr a distribuce dat. „Pokud chcete maximalizovat výkon celého systému, musíte optimalizovat chování jeho jednotlivých komponent. Díky nárůstu počtu měřicích systémů jsme toho nyní schopni. Jemným laděním na více místech na základě této analýzy jsme schopni výkon auta a jeho celkovou efektivitu dostat mnohem výše. Vyšší účinnost znamená nižší spotřebu paliva, tím i nižší teploty a následně i nižší opotřebení součástí,“ upřesnil Bartosz Woźnikowski ze společnosti TechTir, který zodpovídá za programování řídících jednotek.


Foto: Martin Straka

Dalším testem nového vozu bude říjnová Rally du Maroc, kde společně s Vrátným pojede navigátor Bartek Boba a mechanik Jaromír Martinec. „Bude to ostrý test. Pak už nás čeká Dakar,“ zdůraznil Vrátný. On sám na poslední Rallye Dakar kvůli zdravotním problémům nezávodil a barvy ostravského týmu v Saúdské Arábii hájily dva kamiony se zahraničními posádkami.

Příští Dakar odstartuje na začátku ledna. A Vrátný už bude u toho. „Bude to první Dakar v novém autě. Bereme to tak, že si ho odzkoušíme v tom nejtěžším možném závodě na světě, abychom v následujících letech koncepci rozvíjeli a abychom na Dakaru byli schopni vyhrávat,“ prohlásil odhodlaně.

Sdílejte článek