Kreativní
Kantoři
Tramvajky před nebezpečí samy zabrzdí! Dopravní podnik Ostrava předvedl nový unikátní antikolizní systém pro tramvaje.
Zabliká, zapípá, a pokud řidič nezareaguje, tramvaj před nebezpečnou překážkou zabrzdí. Takový bezpečnostní systém má dnes už devětatřicet tramvají typu Stadler, které jezdí po ostravských městských tratích. A Dopravní podnik Ostrava (DPO) je bude montovat i do nových tramvají typu Škoda 39T a dalších tramvajových vozů.
„Nejdříve ukážeme, jak systém zabrzdí tramvaj před jinou tramvají. Potom dáme přes koleje maketu automobilu. Nakonec necháme tramvaj prorazit hradbu z papírových beden, aby bylo vidět, co by se případně při nárazu mohlo stát,“ přivítala dnes ráno v martinovských dílnách mluvčí DPO Tereza Šnoblová. A pak už řidič Tomáš Rymel několikrát „rozfofroval“ moderního Stadlera na zkušební trati pětadvacetikilometrovou rychlostí a předvedl, jak zabrzdí před překážkou.
„Funguje to takto. Na předku tramvaje je kamera a radar. Když zjistí přede mnou překážku, nejdříve mě na nebezpečí upozorní tady ta výstražná ikona na palubním počítači, pak se spustí i zvukový výstražný signál. A když řidič nezareaguje, řídicí systém vozidla tramvaj spustí brzdicí systémy,“ ukazuje Rymel při jízdě a schválně na výstrahy nereaguje. Tramvaj sama zabrzdí možná tři metry před stojící přední tramvají.
Systém testovali a ladili dva roky, v různých denních časech
Tento detailně vyladěný bezpečnostní systém už v provozu chrání ostravské cestující, řidiče a nakonec i majetek ostravského dopravního podniku. Na prvních dvou tramvajích se testoval od jara 2021 a nyní už je namontován ve všech 39 tramvajích Stadler.
„Tento antikolizní systém ještě v České republice v takovém rozsahu v městské hromadné dopravě nikdo neaplikoval. Jsme rádi, že právě my můžeme našim cestujícím zajistit bezpečnější tramvajový provoz. Systém se v praxi osvědčil. Jeden vůz má v průměru za měsíc sto záchytů překážky v kritické zóně,“ uvádí generální ředitel a předseda představenstva DPO Daniel Morys.
„Během testování došlo opravdu k detailnímu ladění celého systému, od uchycení kamery a radaru pro detekci překážek, po upgrade softwaru. Několikrát jsme projížděli celou tramvajovou trať v různých denních časech, aby citlivý systém odhalil třeba falešná hlášení o překážce. Pro zajímavost, pracovalo se i se stíny kolem trati z rozvodných skříní a dalších objektů,“ poznamenává generální ředitel DPO Daniel Morys.
První dva prototypy, včetně konstrukčních a vývojových prací, vyšly na bezmála pět milionů korun. Montáž do každého dalšího vozidla vyšla na více než půl milionu. Projekt spolufinancuje Evropská unie prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu a výše podpory bude činit pětaosmdesát procent.