Gastronomie
26/04/2019 Tomáš Svoboda

Ostravská Pivní Mozaika osvěžuje trh novými pivy i degustacemi

S přesvědčením, že zákazníci chtějí objevovat stále nové pivní styly, vstoupila na ostravský trh společnost Pivní Mozaika. Od počátku roku vzala do svého portfolia pivotéku na Nádražní ulici, kde kromě pestré škály piv (nejen) z českých pivovarů nabízí i specializované degustace.

Jedna taková, a to se zaměřením na nejlepší piva z českých minipivovarů, se konala ve středu večer.

Milovníci piva mohli z degustačních sklenic ochutnat celkem sedm vzorků, mezi kterými byl zastoupen jak klasický ležák, tak i tmavý a pšeničný speciál, stále oblíbenější American Pale Ale či chuťově velmi výrazný a specifický „kyseláč“.

„Pivní degustace vnímáme jako součást služby zákazníkovi, který tak může ochutnat netradiční styly. Třeba kyseláč si člověk jen tak nekoupí, protože většinou neví, co od tohoto piva čekat,“ říká jednatel Pivní Mozaiky Adam Křikava.

V rámci komentované pivní degustace společně s kolegy připravil výběr z českých minipivovarů, jako jsou Zichovec, Krušnohor, Falkenštejn, Permon nebo Břevnovský klášterní pivovar.

U každého vzorku doporučil nejprve na chvíli zahřát sklenici v dlaních, aby pivo „pustilo“ vůni a chuť a pak už bylo na každém, jaké tóny a barvy v pivu objeví. Kupříkladu pšeničné pivo vonělo banánem, americké speciály zase po citrusových plodech nebo ananasu.

„Degustační list jsme sestavili tak, abychom šli od piv méně výrazných po výraznější. Proto jsme začali ležákem, který na rozdíl od speciálů tolik nevoní. Je v něm totiž více sladu,“ vysvětluje Adam Křikava.

Ležákem se nejen začalo, ale také vše vrcholilo, protože na závěr se degustoval Imperial Lager, silný až mohutný ležák, který je považován za špičku mezi tzv. dezertními pivy. Dá se říct, že to bylo to nejlepší na konec.

„Degustace chceme dělat pravidelně. Teď jsme se zaměřili na malé české pivovary, ale na květen máme v plánu piva z celého světa a na červen piva z polských řemeslných pivovarů. Je z čeho vybírat, protože rozmanitost je opravdu velká,“ pokračuje jednatel Pivní Mozaiky.

Koníček se proměnil v byznys

V ostravské pobočce je ovšem možnost ochutnat pokaždé něco jiného i při běžném nákupu. Pivotéka, která původně vznikla v roce 2016, totiž v regálech a lednicích nabízí více než 200 druhů lahvových piv.

„Snažíme se dovážet piva, která v Ostravě ještě nebyla. Jsou především z pivovarů z Čech, ale také z Belgie, Polska nebo z Ameriky. Věříme, že místo na Nádražní ulici je strategické a že se nám podaří osvěžit místní pivní trh,“ doplňuje Adam Křikava.

Podle něj vyšla i sázka na přespolní pivovary, které mají v pivotéce převahu nad těmi regionálními.

„Myslíme si, že regionální pivovárky lidé už dobře znají a mohou si je koupit i jinde. Koncept se nám osvědčil. Byl to dobrý krok, lidé k nám chodí a dokonce si sami říkají o nová piva, která bychom měli dovézt,“ upřesňuje zakladatel Pivní Mozaiky.

Sortiment často obměňují díky pružné distribuci a zázemí velkoobchodu. Na sever Moravy vozí neokoukaná piva třeba ze západu Čech, kde zákazníci pro změnu rádi ochutnají něco z moravskoslezské produkce.

„V našem portfoliu máme samozřejmě i stálice, ale obměna je klíčová, protože zákazníci chtějí novinky. Vidíme, že pořád vzniká spousta nových pivovarů i hospod, ale hlavní potenciál je v lidech, kteří chtějí za večer ochutnat třeba pět třetinek různých druhů piv,“ myslí si Adam Křikava.

Pivní Mozaiku zakládal původně s kamarády jako malou pivotéku v pražské Libni. Byl to spíše koníček, zábava, která se však proměnila v úspěšný projekt. Jeho součástí je teď velká pivotéka v Karlíně a kromě Ostravy je další pobočka i v Opavě.

„Plánujeme otevřít i další pivotéky a myslím si, že na severu Moravy jsme neřekli poslední slovo,“ dodává jeden z propagátorů pivní pestrosti a originality.

Tak „Dej Bůh štěstí!“ a u piva zase někdy na viděnou.

Sdílejte článek