Ostravou krouží monitorovací auto. Hledá načerno zaparkovaná auta
Šance, že v Ostravě zaparkujete načerno a zadarmo, se brzy sníží na minimum.
Ostrava testuje systém na automatické pokutování neukázněných řidičů. Od začátku listopadu krouží ulicemi ostravského centra a přilehlých sídlišť Fifejdy a Šalamouna auto osazené kamerovým systémem, který snímá veškerá zaparkovaná auta, data vyhodnocuje a policii tak usnadňuje výběr pokut za špatné parkování.
Na správnou implementací dohlíží náměstkyně primátora Andrea Hoffmannová. „Od monitorovacího vozu si slibujeme efektivnější sledování dodržování pravidel, stejně jako přenesení práce policistů na inovativní technologii, takže místo pokutování mohou dohlížet na bezpečnost a pořádek ve městě," řekla Hoffmannová.
Nová technologie také přináší tvrdá data, která ukazují, o jak rozšířený nešvar se jedná. „Již v testovacím provozu nám monitorovací vůz přináší důležitá data. Nyní víme, že každé třetí auto je zaparkováno nelegálně. Data dále můžeme využít pro efektivní plánování možností parkování dle potřeb uživatelů," doplnila Hoffmannová.
Systém je ve světě běžně používaným nástrojem, například v Amsterdamu takto zaparkovaná auta kontrolují už od roku 2015. Systém tam pomáhá zrychlovat rotaci aut na parkovacích místech a krátí tak řidičům čas strávený hledáním parkování, zlepšuje řízení dopravy a snižuje tím její podíl na znečišťování ovzduší nebo pomáhá zvýšit počet lidí, kteří poctivě platí parkovné.
O benefitech jsou přesvědčeni také oslovení experti z Městského ateliéru prostorového plánování a architektury MAPPA. „Parkování osobních automobilů významně ovlivňuje dnešní podobu měst, Ostravu nevyjímaje. Prostor, který zabírají zaparkované automobily, se v důsledku rostoucí automobilizace neustále zvětšuje. Nelegální parkování zhoršuje rozhledy chodců i dalších účastníků provozu a dělá město pro všechny nebezpečnější," vysvětluje ředitel MAPPA Ondřej Vysloužil.
Město pod návalem nelegálně zaparkovaných vozidel trpí také po stránce vzhledové, náprava zničených prostranství je navíc drahá. „Divoké parkování bez pravidel škodí estetice města a způsobuje vysoké náklady na údržbu veřejných prostranství, protože jejich povrchy nejsou na pojíždění a stání aut mnohdy stavěné. Zmapovat problém pomocí moderních nástrojů je bezpochyby správné rozhodnutí a první krok k jeho řešení. Získaná data nám pomohou navrhnout řešení problému s parkováním na základě mnoha informací o skutečném stavu, a ne na pouhých dojmech," říká Vysloužil.
Za jak dlouho by tedy mohlo jít auto testované magistrátem města Ostravy do ostrého provozu? „Testování bude probíhat do konce ledna 2025, posléze budeme na základě dat hledat možné využití ve městě. Novou technologii pak bude moci městská policie používat zhruba od poloviny roku 2025," uzavřela Hoffmannová.