Nejnovější zprávy: Zlatá tretra odhalila hlavní hvězdu. Do Ostravy dorazí létající tyčkař Duplantis Povodí Odry otevře nepřístupná místa, veřejnosti zpřístupní tři přehrady

Společnost

Ostrava změní Místeckou ulici, část půjde pod zem

​Místeckou ulici v Ostravě čeká v budoucnu rozsáhlá proměna.

Foto: google.maps

Město, kraj a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se po několika letech dohodly na podobě modernizace klíčové dopravní tepny. Její úpravy by měly stát více než 1,8 miliardy korun. Novinářům to dnes řekla náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová (ANO).

"Místecká je bezesporu klíčovou dopravní tepnou Ostravy, město ale zároveň nemůže rezignovat na další aspekty svého rozvoje. Souhlas s původním řešením, které navrhovalo čtyřpruhovou komunikaci obestavěnou až čtrnáctimetrovými protihlukovými stěnami, a s obdobnými návrhy jsme proto nedali, ale proaktivně jsme navrhli takové řešení, které město nerozděluje, ale naopak propojuje," uvedl primátor Tomáš Macura (ANO).

Kvůli rozdílným představám o podobě Místecké ulice město v roce 2019 nechalo zpracovat vlastní návrh, který je podle Bajgarové kombinací dopravní stavby a přijatelného architektonického řešení. Podle Bajgarové je v území v každém místě jiná úroveň terénu, s čímž se při stavbě bude pracovat a v některých místech stavebníci komunikaci i zahloubí.

"Dojde k částečnému odsunu komunikace od stávajících domů, které se tam nacházejí. Komunikace se rozšíří na čtyřpruhovou a následně se překryje takzvanou galerií," uvedla Bajgarová.

Kvůli rozdílnosti terénu v jednotlivých částech stavby se tak například u bytových domů lidé prakticky přirozeně dostanou na střechu takzvané galerie, jinde budou pro přístup na galerii kvůli výškovým rozdílům využívat například schodiště. Na střeše galerie překrývající silnici by měla být zeleň či mobiliář. Kromě pěších bude sloužit i cyklistům. Na střeše galerie vzniknou lávky, které propojí různá území, nyní rozdělená právě frekventovanou silnicí.

"Rozdíl je v tom, že první navrhované řešení představovalo skutečně vznik protihlukových stěn do výšky až 14 metrů. Nacházely se devět metrů od domů, které tam dneska stojí. To by znamenalo, že vyjdete z domu a rovnou narazíte do protihlukové stěny. Další řešení bylo zděné zastřešení, kde opět ve všech místech, kde by existovalo, byla pouze stěna, na kterou se nikdy nedostanete, pokud tedy nejste nějaký horolezec. My v této chvíli v maximální možné míře pracujeme s terénem. Tam, kde to jde, se přirozenou cestou dostáváme na střechu galerie a celou tu střechu využíváme k pobytovým aktivitám a propojujeme území skrz," uvedla Bajgarová.

Připomněla, že na obou stranách silnice leží významné části města, na jedné straně je jeho historické jádro, na druhé zase městská část Fifejdy, kde je řada obytných domů, obchodů a podobně.

Navrhovaný projekt musí ještě schválit centrální dopravní komise. Podle Bajgarové by se mohlo začít stavět v roce 2026 nebo 2027. Upravovaný úsek má délku zhruba 460 metrů a nachází se v části mezi ulicemi 28. října a Českobratrskou.

Celkové náklady projektu, tedy včetně jeho přípravy a dokumentace, jsou 1,856 miliardy, z toho stavební náklady představují 1,36 miliardy korun bez DPH. Město Ostrava by mělo zaplatit 111, 5 milionu korun a Moravskoslezský kraj 67,5 milionu, zbytek pak ŘSD.