Společnost
15/12/2023 Petr Broulík

Ostrava darovala tramvaje válkou zasaženému Konotopu, na Ukrajinu je odvezly kamiony

Foto: Petr Broulík

Prvních šest starších, a v Ostravě dosloužilých tramvají, z ostravského dopravního podniku míří na Ukrajinu, konkrétně do ukrajinského města Konotop.

Pro tramvaje, které pojedou na korbách kamionů, si do Ostravy přijel starosta Konotopu Artem Semenichin a jeho lidé. Dopravní podnik Ostrava postupně daruje tomuto městu pětadvacet starších tramvají typu T3 v různých modifikacích a T6A5.

Kamiony sice uvízly v noci na ukrajinsko-polské hranici, ale poté zdárně dorazily do objektů DPO v Ostravě-Martinově. Řidiči ihned jeli nakládat prvních šest tramvají, které zaměstnanci DPO „očesali“ o vrchní pantografy, aby projely všemi tunely po cestě.

„Děkujeme vám, každému obyvateli Ostravy a ostravského dopravnímu podniku za ten dar. Už dříve nám Ostrava darovala autobusy. Naši obyvatelé se v nich cítí jako v Evropě, odpočívají v nich, cítí se v nich šťastní a teď jim přivezeme i tramvaje,“ řekl starosta Semenichin, když symbolicky převzal zrychlovač od tramvaje typu T6A5. Poděkoval také za to, že i Ostrava přijala v době války jejich děti a ženy a stará se o ně.

Tramvaje pojedou do Konotopu vždy po šesti kusech

Ve válkou zasaženém Konotopu budou ostravské tramvaje sloužit k obnově a posílení tramvajové dopravy. O daru rozhodla v červnu rada města Ostravy. „Pro nás to nejsou jen tramvaje, cítíme v nich podporu a zájem obyvatel Ostravy. Jsme vám vděčni za podporu a za to, že nám dáváte velkou naději,“ řekl starosta ukrajinského města.

Všech pětadvacet tramvají odjede v následujících týdnech postupně, vždy po šesti kusech. Nakládka jedné tramvaje trvá zhruba dvě hodiny. „Všechny darované tramvaje již v Ostravě splnily svoji historickou roli. V rámci strategie cílené a koncentrované pomoci ukrajinskému městu Konotop jsme rádi, že i díky technické spolupráci můžeme přispět k obnově tramvajového provozu tam, kde je to za potřebí," uvedl Daniel Morys, předseda představenstva a generální ředitel DPO.

Ostravské solarisy nahradily maršutky

Morys připomněl, že například deset darovaných autobusů značky Solaris nahradily v Konotopu místní autobusy, které armáda zkonfiskovala pro potřeby války. Konotop proto musel nasadit staré autobusy „maršutky“, což je něco mezi taxíkem a autobusem. Tyto vozy pojmou jen pár lidí.

„Takže město bylo zahlcené velkým počtem maršutek, které logicky zvyšovaly emise ve městě. Dá se tedy říci, že námi před časem darované autobusy z Ostravy přispěly k ekologizaci veřejné dopravy ve městě,“ řekl Morys.

Ostravské tramvaje Konotop ukrajinské město použije pro obnovu a posílení tramvajového provozu ve městě. „Chceme je využívat pro zintenzivnění přepravy na páteřních trasách. Nejvíce tuto pomoc ocení občané našeho města. Jejich jménem vám děkujeme,“ doplnil starosta Konotopu.

V Konotopu upraví podvozky tramvají pro jiný rozchod kolejí

Tramvaje pojedou naložené na nákladních vozech, které si zajistila ukrajinská strana díky finančnímu daru Ministerstva zahraničních věcí ČR ve výši tří milionů korun. Přímo v Konotopu upraví podvozky tramvají pro jiné rozchody tamních tramvajových kolejí. První ostravská tramvaj by měla vyjet na městské koleje v Konotopu nejvýše do jednoho měsíce.

Poslední tramvaje pro Konotop by z Ostravy měly odjet do konce ledna 2024. Nedlouho poté dorazí všechny na Ukrajinu.

Město Ostrava je partnerským městem ukrajinského Konotopu. „Kromě pětadvaceti tramvají jsme již dříve darovali konotopským občanům, kteří se vypořádávají s následky války, celkem deset autobusů a humanitární pomoc. I díky darům z Ostravy tak může fungovat městská hromadná doprava tohoto města,“ prohlásil Břetislav Riger, náměstek primátora pro dopravu.

„Cítíme odpovědnost za to, aby v těchto těžkých chvílích pro Ukrajinu Česko dále pomáhalo. Darování tramvají je mimo jiné cenné i v tom, že kromě samotné pomoci při obnově poničeného vozového parku je vhodnou formou propagace českých výrobků a českých firem, které mohou mít po skončení konfliktu výhodnou startovací pozici při obnově země,“ uvedla k projektu vrchní ředitelka sekce mimoevropských zemí, ekonomické a rozvojové spolupráce Kateřina Sequensová.

Foto: Petr Broulík
Sdílejte článek