ROMAN FRENKO
Polévkový král
Ostrava v létě zkrášlí nejfrekventovanější zastávku Karolina. Zároveň se chystají výluky, o prázdninách se na koleje vrátí také „kultovní“ devítka. Pojede přes Vítkovice
Letošní prázdninové měsíce budou v Ostravě opět znamenat modernizaci tramvajových tratí a největších zastávek v centru města. Tedy čilý stavební ruch, výluky a změny v dopravě. Tentokrát přímo v místě nejfrekventovanější a nejužívanější tramvajové zastávky Karolina na třídě 28. října. Spolu s ní dostane novou vizáž i tramvajová zastávka Krajský úřad a čtyřsetmetrový úsek tramvajové trati.
Zastávku Karolina stavbaři přebudují v obou směrech v moderní, vizuálně atraktivní zastávku. Estetizace zastávky však zajistí cestujícím především její nové rozšířené zastřešení, rozšíří se i přechod pro chodce. Tato zastávka se má také díky speciálně instalované světelné technologii stát další vizuálně atraktivní částí města. Investice vyjde téměř na 30 milionů korun.
Na Karolině vzniknou provizorní nástupiště
Zastávka Karolina, kterou Ostravané využívají vůbec nejčastěji, bude však dál v provozu, jen o kousek vedle. Pro cestující totiž vzniknou provizorní tramvajová nástupiště v těsné blízkosti zastávky. Celkem o třech zářijových víkendech DPO počítá i s výlukami tramvajového provozu. Autobusy č. 21, 81 a 99 budou od 1. července zastavovat na provizorních nástupištích na ulicích Těžařská a Poděbradova.
Generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys upozornil, že na páteřní trase z Poruby do centra Ostravy budou silniční uzavírky. V úseku ulic Poděbradova a Na Karolině plánuje Ostrava úplnou silniční uzavírku od konce července až do září 2024. Objízdná trasa pro řidiče povede po ulice Těžařská a K Trojhalí.
Na léto se vrátí i devítka mezi Novou hutí a porubskou vozovnou
A jak budou přes léto vypadat změny v tramvajovém provozu? Například tramvaje mezi Porubou a centrem Ostravy pojedou odklonem přes Vítkovice, a to mezi zastávkami Náměstí republiky a zastávkou Nová Ves, vodárna. Pro cestující z centra Ostravy do Poruby to bude znamenat jen delší čas strávený v tramvaji. Náhradní autobusová doprava na všech stavbách, které v létě proběhnou, dostane označení X1 a X8. Autobusy takto označené nahradí v podstatě stejně očíslované tramvajové linky. Dopravní podnik také netradičně vrací na prázdniny i v roce 2019 zrušenou tramvajovou linku číslo 9 mezi Novou hutí, Hranečníkem a vozovnou v Porubě.
„Uvědomujeme si, že letní stavby přinesou nepříjemná omezení na páteřní tramvajové trase v centru města. Proto předem cestujícím děkujeme za trpělivost. Víme, že pro cestující i obyvatele Ostravy jsou letní výluky MHD nevítanou záležitostí. V letních měsících však MHD používá méně lidí než v průběhu roku,“ vysvětlil Daniel Morys. Nové stavby zvýší Ostravanům kvalitu cestování. Morys také věří, že až budou stavby dokončené, tak Ostravané jejich přínos ocení.
Čtyřsetmetrový úsek na ulici 28. října se změní v tišší dráhu
Modernizace tramvajové trati na ulici 28. října znamená kompletní výměnu dvoukolejné konstrukce současné tramvajové tratě v délce přes 400 metrů za unikátní pevnou jízdní dráhu, která zajistí tišší provoz tramvají. Nové bude i vybavení zastávky Krajský úřad. Investice vyjde téměř na 80 milionů korun a ostravský dopravní podnik usiluje, aby část investice dotovala Evropská unie.
Prakticky tak od 1. července do 16. srpna dojde k úplné silniční uzavírce ulice 28. října v úseku ulic Bozděchova a Na Jízdárně. Objízdná trasa pro řidiče povede přes ulici Železárenskou a Výstavní.
Od 1. července do 1. září Ostrava také zrekonstruuje v ulici Nádražní parovod, a to v prostoru mezi tramvajovou zastávkou Muglinovská a křižovatkou Nádražní x Myslbekova. Objízdná trasa pro řidiče automobilů povede po ulicích Suchardova, Sokolská třída a Muglinovská. Úsek Důl Jindřich – Hlavní nádraží zajistí náhradní autobusová doprava.