Nejnovější zprávy: Denní přírůstek nakažených v kraji klesl, nastal čas pro rozvolnění? ​Obchodníci nefňukají a tvrdě makají. Na Ostravsku to jinak nejde

Kultura

Oblíbené rádio Helax v éteru končí, bude už jen na internetu

Zejména mezi mladší populací oblíbené rádio Helax v listopadu přestane vysílat v éteru, "naladíte" si jej už jen na internetu.

Foto: Facebook Radio Helax 937

Informaci zveřejnil web médiář.cz.

"V průběhu listopadu ukončí regionální rádio Helax své vysílání na ostravské frekvenci 93,7 FM. Dál bude vysílat jenom přes internet, s hudbou hodlá zachovat i vstupy moderátorů. V éteru ho nahradí program nadregionálního rádia Blaník," uvedl web.

Zprávu o konci Helaxu a také stanice Rubi v éteru zveřejnila skupina Media Bohemia, která obě rozhlasové stanice provozuje. K přejmenování programu z Helaxu na Blaník dostala potřebný souhlas od Rady pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV).

Moravský program Blaníku tak nově bude využívat dosavadní frekvence Helaxu, na Moravě od severu po jih bude Blaník konkurovat především rádiu Čas z mediální skupiny Radima Pařízka.

Helax v éteru končí podle skupiny Media Bohemia proto, že následkem inzertních propadů v koronakrizi se „stalo další provozování čistě regionálního rádia ekonomicky neudržitelné“.

Žilo totiž pouze z lokální reklamy a nedosáhlo na dostatek peněz z celoplošných kampaní.

„Změna je reakcí na složitou ekonomickou situaci, do které se dostávají regionální média v důsledku poklesu lokálních reklamních příjmů souvisejících s koronavirovou krizí a nesplněnými sliby ministra kultury Lubomíra Zaorálka o pomoci kulturnímu a kreativnímu průmyslu,“ prohlásil mluvčí Media Bohemia Filip Hubáček.

„Nechtěli jsme se smířit s tím, že ekonomický dopad koronakrize na mediální trh pohřbí značku Helax. Proto jsme se rozhodli, že se pokusíme udržet program Helaxu v podobě online rádia s klasickými moderovanými vstupy,“ doplnil Jan Neuman, programový ředitel Media Bohemia.

Pro skupinu jde o pilotní pokus nalézt obchodní model pro etablované rádio na internetu.

„Rádio Helax bylo dlouhodobě nejposlouchanějším rádiem Ostravska, což mu po dlouhé roky umožňovalo rozvíjet svůj hudební formát a udržet si programovou svébytnost původního ostravského rádia, aniž by bylo nuceno stát se součástí nadregionální sítě či silnější rádiové značky. Jako jedno z mála rádií v Česku se tak Helax vyhnul programové konsolidaci rozhlasového trhu a dlouhodobě přispíval k programové rozmanitosti v moravskoslezském éteru. Jako silně vyprofilované autentické regionální rádio byl Helax schopen fungovat ekonomicky také čistě v rámci Moravskoslezského kraje a Ostravska. To se stalo v době hlubokého propadu reklamních příjmů médií slabinou rádia, které není součástí národního produktu jako celoplošná rádia nebo nadregionální sítě a významně tak neparticipuje na národních reklamních investicích,“ uvádí Media Bohemia.

„Doufal jsem, že pomoc ze strany státu, ať už v jakékoliv formě, by nám umožnila udržet autentický program Helaxu v ostravském éteru a udržet tak i programovou rozmanitost na severní Moravě,“ říká programový ředitel Helaxu Lukáš Ščurek.

„Vytváříme roky unikátní hudební formát, který neměl obdobu v celorepublikovém měřítku. Všichni jsme z Moravskoslezského regionu. Nicméně současná situace na mediálním trhu regionální rozmanitosti nepřeje a přežijí jen silné národní značky,“ je si jistý.

Podle zatím posledních zveřejněných výsledků průběžného průzkumu poslechovosti Radioprojekt z druhé poloviny loňska (publikaci letošních výstupů zkomplikoval koronavirus a letos tak došlo jen na průzkum ad hoc) poslouchalo Helax 83.000 lidí denně, zatímco Blaník měl 640.000 denních posluchačů.

Přímo v Moravskoslezském kraji Helax v druhém pololetí loňska poslouchalo 78.000 lidí, víc mělo v kraji Hitrádio Orion (87.000), které rovněž patří skupině Media Bohemia, a také celoplošné stanice Impuls, Radiožurnál a Frekvence 1. Rádiu Rubi připsal loňský Radioprojekt 21.000 posluchačů v Olomouckém kraji.