Gastronomie
08/08/2021 Jaroslav Baďura

​Nový podnik v centru Ostravy spojuje kavárnu a prodejnu s konopnými produkty

Tomáš Konieczny se společníkem Radkem Holubíkem otevřeli nedávno kousek od Stodolní ulice kavárnu Herbalus. V krásném designovém prostoru jsou všudypřítomny oleje na bázi CBD a další výrobky z konopí.

Kavárna sídlí v Šubertově ulici 1226/4. “Chceme, aby to bylo místo, kde si lidé budou moci vyzkoušet a případně zakoupit naše produkty, kde si také budou moci zpracovat zakoupené CBD konopí, něco se dozvědět anebo jen tak přijít s cílem posedět u dobré kávy či drinku,” říká Tomáš Konieczny.

Kaváren je v Ostravě celá řada. Podniků, malých i větších e-shopů a celkově firem, které se zabývají CBD, je také poměrně dost, ale pokud vím, tak neexistuje žádný takový podnik, který kombinoval kavárnu a konopné výrobky. Jak vás to napadlo?
Ke konopí jako takovému máme už dlouho pozitivní vztah. V minulosti jsme často navštěvovali Amsterdam a vždycky se nám líbila tamní kultura coffee shopů. Lidé tam přijdou, ať už sami nebo v nějaké skupině, mohou si nakoupit konopí a produkty s ním spojené, mohou si tam sami srolovat a připravit jointa, je tam uvolněná, přátelská atmosféra, potkávají se tam lidé různých zájmových skupin, různých tříd a nějakým způsobem je to spojuje. Není problém tam navázat kontakt a obecně nás kultura těchto coffee shopů velmi inspirovala. V Česku nám to chybělo. Když jsme tento projekt realizovali, tak jsme si hned na začátku řekli, že bychom rádi vytvořili takové místo, které bude „gandža friendly“, kde konopí nebude tabu, lidé se budou moci zeptat na cokoliv, co je s konopím spojené, něco se dozvědět, dát si kávu či drink a zároveň si dané konopné produkty vyzkoušet a posléze třeba i zakoupit. Máme toho opravdu spoustu, ať už jsou to různé oleje, mastičky, superpotraviny, proteiny či konopí samotné.

Takže už od začátku jste věděli, že nechcete e-shop, ale chcete jít cestou kamenné prodejny…
Samozřejmě jsme chtěli mít obojí, protože si uvědomujeme, že v dnešní době spousta lidí nakupuje online. Je ale fajn mít i kamennou prodejnu, která funguje jako showroom a kavárna dohromady. Vytvořili jsme ho v Ostravě, kde to máme nejraději, kde nám to je blízké, ale v rámci celorepublikového spektra to má samozřejmě relativně malý zásah. E-shop byl tedy nedílnou součástí, kterou jsme zamýšleli , ale jak říkám, od začátku byl cíl vytvořit jak e-shop, tak kamennou prodejnu. Brali jsme to tak, že kamenná prodejna společně s kavárnou dá celému projektu duši. Protože přesně jak jste již zmínil, e-shopů a podobných projektů je opravdu spousta, člověk má problém odlišit ty, které jsou kvalitní od těch, které to dělají čistě pro zisk na úkor kvality. Různých CBD prodejců se v této době jednoduše vyrojilo velké množství.

Foto: Tomáš Konieczny

Jak víte, že zrovna vy se řadíte k těm, kteří mají kvalitní CBD?
Aktuálně nás v tom utvrzují zejména naši spokojení zákazníci, jelikož e-shop úspěšně funguje již přes půl roku. Když to však vezmu od začátku – kvalita byla to, na čem jsme se rozhodli celý projekt postavit. Získat zákazníka, aby nakoupil jednou, není tak složité. Je to zejména o investici do marketingu, ale pokud člověk nakupuje opakovaně, hřeje nás to u srdíčka, protože je to známka toho, že je s našimi produkty spokojen a jsou pro něho přínosem. Dali jsme si záležet, abychom se nikdy nemuseli stydět za to, co nabízíme. Právě nedostatečná kvalita mnoha konopných produktů na českém trhu byla hlavním impulsem, proč jsme začali celý projekt realizovat. Babička mého kolegy trpí alzheimerovou chorobou, měla velice těžké akutní stavy, kdy si ze dne na den nepamatovala svého manžela, nepamatovala si svého vnuka a my jsme ji začali postupně konopí podávat a díky tomu se její akutní stavy a paměť zlepšily. Začaly se jí celkově zlepšovat kognitivní funkce mozku. Akorát řešit tyto věci po své ose není dlouhodobě udržitelné, takže jsme začali kupovat CBD od různých firem a testovali ho přímo na sobě. Užíval jsem ho tedy i já a postupně jsem zjistil, že to má pozitivní vliv na spánek a mnoho dalších aspektů lidského zdraví, ale také jsme přišli na to, že osm z deseti věcí, které koupíme, jsou neúčinné a člověk z nich získá maximálně placebo efekt. Spousta firem se na tom jednoduše snaží pouze vydělat (čest výjimkám!), aniž by zákazníkovi přinášeli pomoc v souvislosti s jeho psychickými či fyzickými problémy. Českých a různých evropských značek jsme opravdu vyzkoušeli desítky až nižší stovky a právě kvalita, která se tomu často nedostávala, nás vedla k tomu, že by bylo fajn tady přinést něco, co je opravdu kvalitní a zároveň jsme to brali jako výzvu. Chtěli jsme k tomu poskytovat maximálně možný servis, informace a dělat v souvislosti s konopím osvětu, protože se stále setkáváme s tím, že ačkoliv je CBD zdraví prospěšná věc, která není psychoaktivní, tak i přesto to má mnoho lidí spojeno s drogami. Mají k tomu tedy předsudky a často jsou velmi skeptičtí.

Pojďme k samotnému výrobku. Jakým způsobem jste hledali kvalitní výrobek? Začali jste ho tedy sami vyrábět?
Přesně tak. Zjistili jsme si, jak udělat CBD olej co nejúčinnější, což je za pomoci CO2 extrakce - vytáhnutí kanabinoidů z rostliny. Přístroj, který toto umí, je velmi finančně nákladný, stojí řádově několik milionů korun. Naštěstí se nám podařilo spojit s manufakturou, které tento stroj vlastní a která pro nás kanabinoidy z rostliny extrahuje. Díky tomu si výsledný produkt zachovává maximum možných účinných látek a je opravdovým přínosem pro lidské zdraví. Potom se to dá samozřejmě dělat i jinak, třeba za pomoci ethanolové extrakce, která je sice levná, ale zato velice nešetrná k rostlině, což se následně odráží na kvalitě výsledného produktu. Dalším důležitým faktorem je samozřejmě také kvalita pěstovaného konopí, zde se snažíme držet BIO standardů bez použití jakékoliv chemie.

Jak široké je dnes vaše portfolio? Co vše nabízíte?
Začali jsme asi se čtyřiceti produkty, během pěti měsíců jsme to rozšířili asi o dalších deset a na cestě ve fázi vývoje/výroby máme ještě další desítku. Ačkoliv jsme v začátcích, snažíme se nestát na místě, ale neustále vyvíjet nové produkty a rozšiřovat sortiment.

Takže?
Když tedy začnu s tím, na co jsme nejvíce hrdí, tak jsou to CBD oleje. Tady jsme si dali záležet na tom, abychom byli něčím originální. Spousta firem má olej 5%, 10%, 15% a tím to tak nějak končí. My jsme chtěli nabídnout i něco dalšího - nového, takže jsme vytvořili oleje s vitamíny D3 a K2, které mají další přidanou hodnotu. Dále máme také olej s černým pepřem a kurkumou, který působí na organismus detoxikačně, napomáhá regeneraci jater, což je opět další přidaná hodnota. Celkově CBD samo o sobě působí regeneračně, takže jsme se snažili dostat do synergie i nějakou další látku, která by tento efekt umocnila. Třetím speciálem je olej s extraktem z česneku a zázvoru, který podporuje tvorbu bílých krvinek, správné fungování imunity a obranyschopnosti. Máme také olej s příchutí jablka a CBD kapsle pro ty, kterým nevyhovuje specifická konopná chuť našich olejů a jako novinku jsme teď zařadili lososové oleje s CBD pro zvířátka. Ty jsou pro naše čtyřnohé mazlíčky - kočičky, pejsky, králíčky, leguány nebo i papoušky, jelikož i zvířata trpí, ať už psychickými nebo fyzickými problémy.

Co dalšího ale můžete nabídnout?
Na čem jsme si po olejích dávali velmi záležet, byly naše kosmetické produkty. Aktuálně máme pět kosmetických produktů - CBD mast, která je skvělá na různá poškození kůže, je také vhodná pro lidi s atopickým ekzémem či lupénkou. Urychluje hojení ran a poškození kůže. Pomáhá i na bolesti kloubů a křečových žil, jelikož působí analgeticky. Pak máme CBD tělové pěny, které slouží k pravidelnému užívání a hydrataci pokožky. Pomáhají například při spálení na slunci či po tetování. Poslední dva produkty jsou konopný peeling a balzám na rty. Je vhodné je používat jak v zimě, kdy máme popraskané a suché rty, tak i v této pandemické době, kdy je člověk neustále nucen nosit roušku či respirátor. Aktuálně také chystáme ve spolupráci s ostravskou Primulus Group unikátní řadu pleťové kosmetiky a několik dalších kosmetických novinek.

To jsou tedy dva pilíře vašeho byznysu - oleje a kosmetika. Máte ještě něco dalšího?
Máme ještě další tři pilíře. Tím třetím je samotné konopí - sušina, kterou prodáváme klasicky na váhu k dalšímu zpracování. V nabídce máme pět druhů a všechny jsou pěstovány u nás v Moravskoslezském kraji. Předposlední sférou jsou superpotraviny, které máme jak konopné tak nekonopné. Z těch konopných máme čaje, které jsou výborné na zažívání a uklidnění. Působí proti stresu, jsou vhodné pro lepší spánek. Dále máme také konopné proteiny, které jsou sice velice specifické, co se týče chuti, ale na druhou stranu velice výživné. Člověka umí zasytit a mají skvělé výživové hodnoty. Naším hlavním cílem je dělat něco pro lepší život lidí. Chceme zlepšovat zdraví a v tomto směru mít co nejširší zásah. I proto jsme náš sortiment doplnili o věci, které nejsou až tak známé, ale mají velmi blahodárné účinky na lidský organismus.

Foto: Tomáš Konieczny

O co jde?
Z těch známějších je to vitamín C a další jeho alternativy - šípek a acerola, které by měl člověk suplementovat na denní bázi, protože velká část populace má větší či menší nedostatek vitamínu C, který následně ovlivňuje další tělesné procesy. Z těch méně známých je to třeba maqui, baobab, lucuma, chlorela či spirulina. Některé z nich chutnají lépe, některé hůře, ale všechny si tady mohou zákazníci vyzkoušet, ochutnat, my jim k tomu poskytneme informace ohledně zdravotních přínosů a proč je dobré je doplňovat. Jsou to věci, které stojí pár korun, ale mohou mít na zdraví člověka obrovský vliv, pokud je užívá dlouhodobě a pravidelně. Poslední částí sortimentu je pak příslušenství. Prodáváme vlastní produkty ke zpracování konopí - drtičky (plastové, kovové), papírky a pro lidi, kteří neumí balit jointy, prodáváme také dutinky. V naší nabídce najdete i vaporizéry, protože nejzdravějším způsobem aplikace konopné sušiny je právě inhalace pomocí vaporizéru.

Jak v tuto chvíli vidíte trendy okolo CBD?
Momentálně to zažívá obrovský boom. Má to samozřejmě své dobré i špatné stránky. Tou dobrou je to, že se čím dál tím více dostává do povědomí, že konopí není pouze o psychoaktivním THC, ale že může nabídnout také něco, co dokáže mnoha lidem přírodní formou pomoci zlepšit jejich zdraví a život. Vnímáme to jak na e-shopu, tak na prodejně. Chodí k nám lidé i vyšší věkové kategorie, což považujeme za úspěch, protože přece jenom bývá konopí populární spíše mezi mladšími ročníky a ta starší generace mívá často různé předsudky. Těší nás, že mnoho zákazníků je z věkové skupiny 50+, mnohdy jim to poradí třeba děti či vnuci. Často je CBD vyhledáváno také jako náhrada za antidepresiva či různé léky, jelikož je nemá žádné vedlejší účinky, nevzniká na něm závislost a je možné jej užívat dlouhodobě.

A ty špatné stránky?
Bohužel spousta firem těch trendů zneužívá a snaží se na tom rychle vydělat. Prodávají tedy produkty pochybné kvality, které jsou prakticky neúčinné a kvůli tomu tedy zkreslují obraz celého CBD byznysu. Velice často narážíme na lidi, kteří sice CBD znají, ale jsou toho názoru „že to nic nedělá“ – dělá, ale bohužel měli tu smůlu, že narazili na nekvalitní produkt.

Jak si to vysvětlujete?
Dá se to běžet buďto jako sprint nebo jako maraton a já věřím, že spousta firem běží sprint, kdežto my jsme se dali na cestu maratonu. Snažíme se to dělat jak nejlépe umíme, mít kvalitní produkty, nabídnout lidem znalosti a přidanou hodnotu, nabízíme zdarma vzorečky našich produktů či možnost je vyzkoušet a ochutnat přímo u nás v kavárně. Snažíme se neustále rozšiřovat portfolio a reagovat na podněty zákazníků. Tak vlastně vzniklo i naše CBD pro zvířata. Už když jsme naše produkty vyvíjeli a dávali je lidem na zkoušku, tak se nás ptali, zda to mohou dávat svým mazlíčkům. Samozřejmě můžou a jsou účinné, ale klasický konopný CBD olej zvířátkům až tolik nechutná, takže jsme se pak rozhodli vyvinout lososový CBD olej, po kterém oni touží a zároveň pozitivně ovlivňuje další aspekty jejich zdraví.

Foto: Tomáš Konieczny

Proč jste se váš obchod rozhodli spojit s kavárnou? Proč nemáte jen klasickou prodejnu s pultem?
Jak už jsem říkal na začátku, přišlo nám super, že si lidé budou moci vyzkoušet naše produkty, zpracovat zakoupené konopí, něco se dozvědět anebo jen tak přijít s cílem posedět u dobré kávy či drinku, a díky tomu třeba objevit CBD produkty, kterých si u nás nelze nevšimnout. Věřím, že je to cesta, jak zákazníkům nabídnout místo, kam se budou vždy rádi vracet. Chceme, aby to bylo místo, kde se lidé budou chtít setkat klidně i na pracovní schůzku, což už se reálně děje. Je to jednoduše po vzoru holandských coffeeshopů, kde si člověk může nakoupit, ale zároveň i posedět. Určitě není našim cílem být bar, ačkoliv máme v nabídce i nějaké alkoholické nápoje, spíše jsme to chtěli pojmout jako showroom s kultivovaným posezením.

Jakou máte otevírací dobu?
V tomto jsme si řekli, že v začátcích budeme mít otevřeno skoro pořád. Teď přes léto máme otevřeno od pondělí do čtvrtka do 10:00 do 20:00. Pátky máme od 10:00 do 23:00 a soboty od 17:00 do 23:00.

Kdo se postaral o velmi povedený interiér vaší kavárny?
Skvělou práci odvedli naši kamarádi architekti Kateřina a Michal Kubovi. Přišli jsme za nimi hned na začátku, potom, co jsme tento prostor získali. Měli jsme strach, že když to budeme řešit sami, tak bude nakonec každá židle jiná. V tomto směru jsme tedy oslovili profesionály a vůbec jsme nečekali, že ten výsledek bude takový. Přišli jsme za nimi s tím, že bychom tady rádi měli dřevo, zeleň a aby to bylo živé. K inspiraci jsme jim poslali jednu síť amsterdamských coffeeshopů. To bylo vše. Po dvou měsících se vrátili s návrhem, nad kterým jsme zůstali s otevřenou pusou, byli jsme naprosto nadšení a uhranutí. Měli jsme jen obavy, aby realita splnila návrh a naštěstí musím říct, že po půl roce práce se nám povedlo splnit to, co nám bylo předneseno. Jsme za to moc rádi a pevně věříme, že se to bude líbit i našim zákazníkům.

Sdílejte článek