Auto
13/11/2020 Václav Menšík

Nová Kia Sorento. Korejec s americkým švihem je jako spolehlivý bodyguard

Radim Kolibík

Přinášíme exkluzivní test žhavé novinky z dílny automobilky KIA. Po náročném týdnu v našich službách je zřejmé, že tohle moderní auto zamíchá kartami na poli velkých rodinných SUV.

Když mi Robert Nižňanský z ostravského pobočky AUTOBOND GROUP nadšeně volal, že má pro nás do testu úplně nové Sorento, moc jsem vzrušení v jeho hlase nechápal. Vždyť je to jen Kia, že. Těmito řádky se mu musím omluvit. Ano, je to korejská Kia. Ale v tom nejlepším slova smyslu! Vrcholně moderní, nabitá technologiemi, bezpečná a sebevědomá. Tak jako národ z Korejského poloostrova, který je automobilce domovem. Z jižní části poloostrova, aby bylo jasno!

V devadesátých letech možná jejich auta vyvolávala úsměv zhýčkaných Evropanů a mohla bodovat hlavně cenou, dnes je vše jinak a sundat ze Sorenta znaky automobilky, nikdo by nepoznal, odkud pochází. V tomhle autě je vše tak, jak má. Design karoserie s trochou toho amerického feelingu se bude líbit a moderní interiér je na rodinný povoz snad až zbytečně luxusní.

Pokud se vám nechce číst test až do konce, poslužte si zde. Nové Sorento si mě získalo. Během pár dní se stalo naším osobním strážcem. Je to auto, ve kterém chci, aby moje žena vozila naše děti. A psa. A babičku. A druhou babičku. I s dědou. Taky skateboard, tříkolku, kolo, kočárek, panenky, stan, bazének a dalších tisíc věcí, které s sebou průměrná rodina prostě musí přibalit.

Ale zpátky k testu. Pozorný čtenář ví, že již dávno jsme respektovaným motoristickým médiem, takže recenzi Sorenta samozřejmě přinášíme dříve než konkurenční nejprodávanější motoristický časopis a užíváme si maximální péče Ostraváků z AUTOBOND GROUP. U kávy fasuju klíče a hromadu literatury. Ta se, vzhledem k sestavě všech moderních asistentů, bude ještě hodit. Robert mi vysvětluje vychytávku s dálkovým ovládáním auta pomocí klíčku a můžu vyrazit. Mimochodem, ta vychytávka s dálkovým řízením se stane jedinou z moderních funkcí, kterou během testovacích dní nevyzkouším. Asi jsem starý, ale stát vedle zamčeného auta a koukat se, jak samo vyjíždí z parkoviště, na to fakt nemám koule.

Loučíme se a vyjíždím do listopadové sychravé Ostravy. Je to má první zkušenost s Kiou, ale na palubě jsem hned jako doma. Vyhřívání sedaček je po ruce, nastavit obří zrcátka je dílem chvilky a polohu za volantem najdu hned. Později se ukáže, že Sorento disponuje pamětí pro dva řidiče, takže si prostě uložím své nastavení sedačky i zrcátek a NIKDO mi to nerozhodí. Teda rozhodí, ale já si to stiskem jednoho tlačítka dám hezky zpátky do pořádku a můj malý vnitřní autista je spokojen.

První desítky kilometrů se nesměle poznáváme, ale hned je jasné, jak skvěle dokáže tohle auto maskovat svou velikost. Sedím vysoko, kolem mě je hromada poctivého železa, přesto mám výborný rozhled a ani v městském provozu si nepřipadám nepatřičně nebo neobratně. Všechny základní ovládací prvky jsou tam, kde je čekám, a naprosto intuitivně si nastavím jízdní režimy nebo třeba adaptivní tempomat. Ten má funkci stop and go, takže když se to mezi Ostravou a Frýdkem tradičně štosuje, mě to nerozhodí. Sorento samo brzdí až do úplného zastavení a jakmile se kolona pohne, zase se rozjede. Bez cukání! Protože Korejci si dvouspojkovou osmistupňovou převodovku vyvinuli sami. A udělali to výborně. Já se tak můžu v klidu soustředit na Stouny, které mi dokonale přehrává audiosystém Bose s 12 reproduktory. A u toho nesměle zkoumat palubní systémy a asistenty, kterými je můj nový bodyguard vybaven. Později, až se dostanu k tomu návodu, zjistím, že asistentů je víc než dvacet. Ano, čtete správně, definitivně jsem zašlapal své ego a začal studovat návody k obsluze.

Tak pojďme na ty asistenty. Sorento přináší automatické přepínání dálkových světlometů, systém sledování únavy řidiče, aktivní systém pro jízdu v pruzích, systém následování v jízdním pruhu, pokročilý adaptivní tempomat propojený s navigací, inteligentní ukazatel rychlostních limitů, asistent pro jízdu na dálnici, systém autonomního nouzového brzdění – při odbočování na křižovatce, asistent pro odvrácení kolize s vozem ve slepém úhlu, kamerový asistent sledování slepého úhlu, zadní parkovací kameru s naváděcími pruhy, head-up displej, 360˚ monitorovací systém, asistent pro zabránění kolizím při parkování, inteligentní parkovací asistent, asistent pro bezpečné vystupování, upozornění na cestující vzadu, aktivní upozornění na přijíždějící vozidla v příčném směru při couvání. A ještě nějaké ty pomocníky pro jízdu v terénu.

Zkrotím své grafomanské sklony a nebudu se tu o všech funkcích rozepisovat. Jakmile virus dovolí, prostě zavolejte do AUTOBOND a domluvte si testovací jízdu. Ale věřte mi, že žádný z asistentů mě neprudil, všechny jsou nastaveny tak, že opravdu asistují a neobtěžují. A lze je vypnout! Jo, tady se budou chodit učit inženýři a programátoři z nejmenovaného konkurenčního německého koncernu. Protože takhle se udávají trendy.

Pár podrobností si ale neodpustím. Kamera mrtvého úhlu, která se při odbočování zobrazí na patřičné straně přístrojového štítu, je nejvíc nejlepší věc! Silně návyková. Chybí mi! Nebyl by to pořádný osobní strážce, kdyby se nepostaral o děti, že. Proto má hlídání mrtvého úhlu také funkci asistenta pro bezpečné vystupování, která nedovolí zevnitř otevřít zadní dveře, pokud se zezadu blíží auto. Jo, to je velká paráda!

Upozornění na cestující vzadu je tak trochu americká věc, ale funguje skvěle. Sorento tě nejdřív diskrétně a poté důrazně upozorní, pokud opustíš auto a na zadních sedačkách necháš pasažéry. Tady by vážně nezapomněl dítě ani průměrný Trumpův příznivec.

Z Frýdku domů to vezmeme zkratkou. Je to sice dál, ale hezčí cestou. Přepínám jízdní režim na „sport", grafika přístrojů se změní, řízení ztuhne, reakce na plyn se přiostří a elektronika posílá více výkonu na zadní kola. I převodovka se k tomu tanci přidá, nechá motor vytáčet a využít jeho potenciál naplno. Ani členitá silnice nevyvede Sorento z konceptu, pořád zůstává ve své roli spolehlivého ochránce. Je to kus auta, ale žádné nejisté houpání v zatáčkách se nekoná. Výkon motoru je tak akorát, ale k naprosté spokojenosti a aktivní bezpečnosti by takových 40-50 koníků navíc neškodilo. Uvidíme, jak na tom bude s dynamikou hybrid, který bude již brzy v nabídce.

Po návratu na dálnici přepínám volič režimů do polohy „smart". A tam zůstane v podstatě po celou dobu testu. Auto samo volí potřebnou charakteristiku podle mého chování. Nevím, jak to dělá, ale fakt si rozumíme skvěle! Když mu chci dát za uši, zatne svaly, ztuhne a nechá si naložit. Pokud vezu spící děti, celé auto se tak nějak rozvláční a tiše pluje, jen aby je nevzbudilo.

Dálnice ukazuje, že tady je Sorento doma. Na palubě je příjemně, adaptivní tempomat i systém pro jízdu v pruzích fungují skvěle a jízda je pohodlná. Kdyby to šlo, okamžitě se vydáme s celou rodinkou napříč Evropou. Jen tak. Prostě proto, že si ještě pamatujeme, jaké to bylo, když jsme mohli vyrazit kam se nám zachtělo.

Dálnice končí, je třeba vrátit se zpět do reality pandemie a zamířit k domovu.

Už z dálky vidím, že přijela tchyně. A zaparkovala jako tchyně. Normálně bych měl řeči o odtahové službě, ale dneska mám 360˚ monitorovací systém – v podstatě jako by se mi nad autem vznášel dron našeho fotografa Radima Kolibíka a živě mi přenášel obraz na displej. Takže se kolem tchynina korejského bratrance mého Sorenta protáhnu úplně v pohodě. A dokonce si to užívám. Stačilo naučit se věřit tomu, co ukazují kamery. Brnkačka.

Další dny jsou ve znamení poctivé rodinné služby. Sorento zažije všechno. Dětské sedačky postupně ve všech řadách sedadel, kočárky v kufru, nákupy, terénní vložky při hledání té nejlepší lokace i obyčejné cesty do práce. Všechno zvládne na jedničku.

Ale abych jen nechválil, v duchu filozofie Six Sigma tu prostor pro drobná zlepšení je. Zatímco jsem rval Isofix úchyty přímo mezi sedák a opěradlo, bylo mi té příjemné kůže fakt líto. Když už ti Helmuti přijdou studovat palubní systémy a asistenty, mohli by na oplátku kolegům z Koreje ukázat, jak elegantně vyřešit „tunýlky" pro Isofix. Možná by spolu mohli trochu zapracoval i na utlumení hluku od zadních kol, to by pak byla atmosféra na palubě perfektní i na horších površích. Kdyby ještě vymysleli, jak zařídit, aby se roletka kufru furt nezadrhávala o bezpečnostní pásy třetí řady, ušetřili by prchlivějším povahám hezkou dávku zbytečného vztekání se.

Přesto všechno si stojím za svým. Tohohle bodyguarda bych chtěl mít ve svých službách. Dejte mu šanci i vy a budete ho chtít angažovat taky! Nikdy vás nezklame.

Technické údaje:

Typ motoru: Řadový vznětový přeplňovaný čtyřválec
Nejvyšší výkon: 148 kW
Max. točivý moment: 440 Nm
Zrychlení 0-100 km/h: 9,2 s
Nejvyšší rychlost: 202 km/h
Zavazadelník /bez třetí řady sedadel/: 705 l
Objem nádrže: 67 l
Vnější rozměry
Délka: 4810 mm
Šířka: 1900 mm
Výška: 1700 mm
Rozvor: 2815 mm

Základní cena Kia Sorento 2.2 CRDi SCR 4x48DCT TOP: 1.379.980 Kč včetně DPH

Sdílejte článek