Gastronomie
31/07/2021 Petr Sobol

​Nová doba! Hosty obsluhuje robot. Dělá nepřetržitě a nechce dovolenou

Návštěvníci, kteří v minulých dnech zavítali do orlovské restaurace Silvie, nemohli uvěřit svým očím. Obsluhoval je totiž robot.

Svět jde rychle kupředu a moderní technologie se vyvíjí raketovým tempem. Ovšem robota v Orlové by jen tak někdo nečekal.

Nový pomocník je už pár dní součástí personálu orlovské Silvie, která se stala (společně s jedním pražským podnikem) první restaurací v celé Evropě, ve které robot tohoto typu obsluhuje.

Orlovský robot se vydává do akce v momentě, kdy je třeba dopravit objednávku k danému stolu. „Přijede k hostům, přehraje jim nahranou zprávu a hosté si pak jídlo odeberou. Ke stolu se s robotem může vydat i číšník, ale hosté, dle prvních zkušeností, jsou rádi, když si jídlo mohou od robota sami vzít,” uvedl Miroslav Hampel z ostravské společnosti Kvados, která prostřednictvím své dceřiné společnosti BETTAROE Robotics do republiky tyto roboty dopravila.

Je to bezpečné

Obsluha restaurace na displeji robota nastaví číslo stolu, ke kterému má danou objednávku dopravit. „Robot má na všech stranách čidla, takže je velmi bezpečný. I když se umí pořádně rozjet, tak do ničeho nenarazí. Pokud se před něj někdo postaví, tak ho navíc upozorní,” dodal Hampel.

Zatímco v České republice jsou roboti v restauracích novinkou, tak v Číně, odkud pochází, se jedná už o běžný jev.

„V Asii jsou nasazeni v tisících kusů. Tento model je velmi kvalitně provedený a taky je oblíbený v restauracích určených pro rodiče s dětmi. Když se ho děti dotknou, tak k nim promluví, a navíc je navržen v kočičím provedení. Jeho horní část má totiž provedení hlavy kočky," uvedl Miroslav Hampel.

Tito roboti jsou u nás zatím jen dva, jejich počet by měl být ale brzy vyšší. „V letadle je dalších deset kusů. Poptávce po nich napomohla i koronavirová doba, která paralyzovala restaurace. Obsluha mnohde zjistila, že se dá živit i jinak, než běháním okolo hostů, a tak se už do restaurace nevrátila. Roboti jsou schopni část jejich práce zastat,” řekl Hampel.

Roboti by v restauracích v budoucnu nemuseli dovážet pouze jídlo ke stolům, ale taky by od nich mohli následně odvážet prázdné talíře. K tomu by měly sloužit QR kódy a speciální aplikace, pomocí nichž by si hosté robota mohli přivolat.

Dělá sedm dní v týdnu

Do provozu by se brzy mohl vydat i menší model, který má místo čtyř polic dvě a je užší, čímž je vhodný k provozu v kavárnách. „Už máme jednu objednávku pro větší síť kaváren na Slovensko,” prozradil Hampel, který se rozpovídal ještě o jedné novince: „Chystáme se také objednat model do hotelu, který zastane funkci room servisu. Má na sobě skříňku, do které schová sendvič nebo nějaké pití, a robot umí objednávku doručit hostům až k pokoji. Dokonce si i sám přivolá výtah, přijede do daného patra, zavolá hostovi a s objednávkou ho počká za dveřmi.”

Roboti už nejsou hudbou budoucnosti, ale realitou současnosti. Cena za robotického číšníka, který vypomáhá v orlovské restauraci, se pohybuje okolo 350 tisíc korun bez daně.

„My ale roboty taky pronajímáme, zhruba od 15 tisíc korun měsíčně. Dělá sedm dní v týdnu, nechce dovolenou a zvládá pracovat i na dvě směny,” usmál se na závěr Miroslav Hampel.

Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama