Norbert ožil v Barráku. Muzikanti a herci vzdali hold svému parťákovi
Norbert Lichý, který zemřel letos 16. ledna, byl nejen skvělý divadelní a filmový herec z Ostravy, ale i hudebník.
Právě proto mu složili poctu v ostravském rockovém klubu Barrák nejen jeho kapela Skrat, v níž hrával na bicí, klávesy i další nástroje, ale také další seskupení a interpreti. Ohlášené Vítkovo kvarteto sice nepřijelo, avšak tuto pražskou partu pohotově nahradila Kaczi.
Večer nazvali organizátoři jako Norbert žije v Barráku - a byl to opravdu pořádný „poslední“ večírek Norberta Lichého. Na oblíbeného ostravského barda vzpomínali nejen členové jeho zprvu studentské a pořádně tvrdé kapely Skrat, ale také kolegové z Divadla Petra Bezruče se seskupením Retro B, které dravě hraje osvědčené rockové pecky. Stejně jako parťáci z komornějšího Acustria, s nímž Bert rovněž hrával.
Na baru byl i oblíbený Norbertův nápoj
Na baru v Barráku nechyběl nápoj Bertík, tedy Fanta s vodkou, který neodmyslitelně k herci patřil, ovšem který před svou milovanou maminkou přísně tajil. „Takže si s Bartíkem můžete virtuálně připít,“ vyzval diváky známý ostravský herec Jiří Sedláček, dobrý kamarád Norberta Lichého, který celým gradujícím večerem provázel. On sám také zapálil svíčku v popelníku pod pietním místem vedle pódia, jemuž dominoval Bertem podepsaný plakát z „bezručácké“ adaptace Spalovače mrtvol.
„Milý Bertíku, dnešní večer věnujeme tobě,“ prohlásil Sedláček. Acustrio Václava Fajfra spustilo své songy z alb Hrdá Ostrava a Hlupe písně pro chytré lidi tak, že za nimi běžel klip Ano, pane premiére z roku 2014, v němž hrál Norbert Lichý předsedu vlády.
Při natáčení nemůžeš komparsu rozlévat alkohol
„Klip jsme točili ve vítkovické restauraci Schönthal a kompars byli všechno moji kamarádi a také Pepa Streichl. Rozpočet na ten klip jsme překročili třikrát. A Bertík mi tehdy dal dobrou radu, ovšem až po natáčení. Řekl mi: ty v*le, když se natáčí v hospodě, tak se nemůže rozlévat alkohol a pivo. Musíš místo piva podávat čaj, místo vodky čistou vodu. Tehdy jsem mu řekl: Proč mi to říkáš až teď? Takže v tom klipu je třeba ten pán, co mu tam padá ta hlava a my ho zvedáme. Tak to bylo doopravdy. A mně to natáčení tehdy stálo třicet jedna tisíc,“ vzpomínal Václav Fajfr.
Kapelník Acustria přidal k dobru i historku ze zkoušky s Bertem Lichým na společné vystoupení v Parníku. „Bert s námi občas hrával na basu, na klávesy a různé perkusní nástroje. A měl tehdy s námi zkoušet v naší zkušebně v Přívoze. Bertík svolil, ale měl tři požadavky: ať zkušebna není po schodech, ať se v ní může kouřit a ať jsme všichni na zkoušce včas. Dopadlo to tak, že zkušebna byla ve třetím patře, majitel jako přísný nekuřák řekl, že tady se prostě kouřit nebude a Bertík přišel o čtyřicet minut později. Přivezl jsem ho. Nakonec jsme zkušebnu přestěhovali opravdu do prvního patra, takže jsme úspěšně odzkoušeli,“ líčil Fajfr.
Na premiéru filmu si jel vlastně jen zakouřit
A po této vzpomínané zkoušce vezl herce domů do centra Ostravy. „Manželka nechápala, že to trvalo dvě a půl hodiny. Bertík totiž chtěl všude zastavit, a tak jsme objížděli Ostravu a všude ho čekali s panáčkem. Mistře, panáček. Rád na to vzpomínám,“ bavil diváky šéf kapely Acustria. A když jednou při zkoušení v restauraci Žalák zahrál Norbertu Lichému jednu čerstvě novou písničku a řekl, že by ji chtěl dát na cédéčko, herec opáčil: „A na které? Na to nové?“
Sedláček pak zavzpomínal na to, kdy Norbert Lichý jel do Prahy na premiéru filmu, ve kterém hrál. „A před projekcí si potřeboval zakouřit. Kdo jste ho znal, víte, že kouřil jednu za druhou. A byla tam taková kukaň pro kuřáky. A Bertík, když film začal, tak se vytratil na cigáro. Jenže si nevšiml, že ta kukaň se dá otevřít jen zvenku. Takže se tam zaklapl, vykouřil jednu cigaretu, pak druhou, a chtěl ven. Bohužel se z té kukaně nedostal. Bouchal, klepal, volal. Zbytečně, všichni koukali na film. Osvobodili ho až po jeho konci. Takže si do té Prahy jel v podstatě jen zakouřit,“ vzpomínal Sedláček.
Chtěl kamarádovi ukázat to, co zatím nikomu. Ale ze stromu už byl pařez
Dodal i další historku. Jednou mu Norbert Lichý dovolil, aby ho Jiří Sedláček navštívil na jeho chalupě v Beskydech. Maminka Norberta tehdy vzbudila už v pět ráno. Oba kamarádi vyšli ven a Norbert Jiřímu Sedláčkovi řekl, že mu ukáže něco, co ještě nikdy nikomu neukázal.
„Je to strom, ale ne obyčejný. Je to strom mého dětství, k němu jsme si s bratrem chodili hrát. Tam jsme stavěli bunkry a to bylo naše útočiště. A ty jsi první, komu ho ukážu,“ řekl tehdy ostravský herec.
Pár desítek metrů za chalupou došli na ono místo. Ale strom tam nebyl. Jen mechem porostlý pařez. Norbert chvíli rozpačitě hleděl a pak zabručel. „No, už jsem tady dlouho nebyl.“
Kapela divadelníků Retro B rozhýbala Barrák
Pak v Barráku nastoupila kapela Retro B. Toto seskupení složené z herců i samotného ředitele Divadla Petra Bezruče Jiřího Krejčího, který obsluhoval basovou kytaru, spustilo výborné a řízné interpretace rockových pecek ze šedesátých let, které přilákaly do sálu Barráku většinu lidí z barů a ostatních místností do hlediště.
Zpěváci Retra B, herečka a už dnes slavná představitelka „Špinarky“, Markéta Matulová a Jakub Burýšek, sázeli do publika jak anglické texty britských kapel, tak ty české, především právě od „správné ostravačky“ Věry Špinarové. Třeba Jawu 250 nebo krásnou skladbu Já tě závidím.
A tak ze svého retro vystoupení divadelníci a donedávna souputníci Norberta Lichého vyčarovali skvělou a parádní bigbítovou show, která po takových skladbách jako Born To Be Wild ze slavného filmu Easy Rider vyvrcholila proslulou skladbou kapely Kinks You Really Got My s nezaměnitelným a legendárním kytarovým riffem.
Kaczi zahrála písně z nového alba Kněhyně
Místo Vítkova kvarteta vystoupila Kaczi, kterou jedinou s Norbertem Lichým spojuje možná pouze to, že tato multiinstrumentalistka pochází z Beskyd a Norbert Lichý měl v Beskydech chalupu. Kaczi zahrála se svou sestrou Lucií a producentem nové desky Kněhyně Lukášem Hradilem, jenž hrál na kovovou basu, prý vyrobenou z německého meserschmittu, který havaroval za války na Prajzke.
„Tak jsem si z něho nechal vyrobit tuhle basu. A ještě nám z něho zbylo trochu plechu, tak jsme z něho zrobili buben,“ řekl Lukáš Hradil a trojice pak přednesla návštěvníkům večera Norbert žije v Barráku pár písní z poetického alba Kaczi.
Plavat se nenaučil, protože místo kurzů hrál Cipíska
Pak na pódium Barráku přišel bratr Norberta Lichého Alexander Lichý. „Moc se neví, že bratr byl v podstatě sportovec. Jednou jsme šli na běžkách tuším na Praděd. A já ho dodnes vidím, jak usilovně šlape ty stromečky do kopce. Dnes tomu nikdo nevěří. Jediné, co se nenaučil, tak to bylo plavání. A za to může taky divadlo. Vždy když ve škole byly plavecké kurzy, tak on hrál dopoledne v divadle Cipíska. Takže všechny ty plavecké kurzy prakticky zmeškal a plavat se nenaučil,“ vzpomínal bratr.
Zmínil i kouření Norberta Lichého. „Norbert je známý jako kuřák, ale přitom já jsem začal kouřit mnohem dřív než on. Já jsem skončil s kouřením v pěti letech, což bylo v ten samý den, kdy jsem začal. Pak jsme se s Norbertem pokoušeli znepříjemnit kouření rodičům. A tak jsme jim už tenkrát malovali na ty krabičky cigaret takové ošklivé obrázky, které tam dneska běžně jsou, takže jsme v tom byli o třicet let dopředu. Bohužel pak Norbert v tom divadle kouřit začal. Myslím, že za to může Divadlo loutek. Možná je to opravdu tak, že divadlo vám hodně dává, ale asi vám i hodně vezme,“ konstatoval Alexander Lichý.
Doufám, že nás Norbert vidí, a že se mu to líbí
A pak už patřilo pódium Barráku kapele Skrat, kterou Norbert za studií založil s basovým kytaristou Víťou Zátorským. Do obnovené kapely ze studentských let povolal před pár lety Norbert Michala Sedláčka, syna Jiřího Sedláčka, bývalého herce Divadla Petra Bezruče a současného herce Divadla Mír. Někdy v roce 2021 Norbert Michalovi věštil, že jednou povede kapelu Skrat on. A tak mnozí známí Norberta Lichého a další rockeři mohli ve čtvrtek vidět velkou show kapely Skrat na počest bývalého kapelníka.
Skrat rozbouřil přívozský Barrák divokou rockovou show. Michal Sedláček se změnil z divadelníka a showmana na ortodoxního rockového frontmana. Za zády kapely běžely názvy skladeb, bigbít Skratu podporovala světla a hutný zvuk, občas se vyvalil na pódium suchý led a ve skladbě Kleptomaniak a Pyroman vyšlehly na předních bocích pódia gejzíry jisker. Zazněla i Norbertova oblíbená Hotel Savoy, rocková předělávka písně Oldřicha Janoty.
A Jiří Sedláček zopakoval, že večer byl věnovaný Norbertu Lichému. „Našemu kamarádovi, spolupracovníkovi, kolegovi, parťákovi, výbornému muzikantovi, skvělému herci a mistrovi slova. Tak doufám, že nás vidí, že je spokojený, a že se mu tenhle večer líbil.“