Networking Tomáše Buchwaldka. Zakousněme se!
Na prázdniny dorazil můj bratr s rodinou. Využili jsme toho a vytáhli jsme je na Emu, ukázali jsme jim Landek a náměstí v Karviné.
Vše bylo relativně „fajn“, jen se nemůžu oprostit (a to i po několika měsících) od jisté „pachutě“ toho, jak jsem se cítil jako zákazník.
Zhruba 60 % HDP ČR tvoří služby. Během 10 let se odhaduje, že bychom se měli přiblížit vyspělým státům a dosahovat úrovně zhruba kolem 70% – 75% podílu služeb na celkovém HDP naší země.
A tak si říkám, nestojí za to o tento rostoucí koláč zabojovat a zakousnout se?
Jak se tato makro data potkávají s realitou restaurace na náměstí v Karviné?
Třeba tím, že nebudete muset hodinu čekat na oběd. Ano, může se stát, že se něco nepodaří, nepřijde někdo do práce nebo zkrátka něco potrvá déle. Ale co kdyby zákazníkům servírky místo postávání u baru nabídli s omluvou něco dobrého k pití? Něco drobného jako mini předkrm? Co kdyby stačilo říct aspoň upřímné „omlouvám se“. Mohli jsme i přes toto zdržení utratit více peněz, dát dýško. „Stačilo“ by změnit přístup a nastavení, že zákazník je zde ten, o koho mám pečovat, ne ten, kdo mě tady otravuje.
Obdobně jako na Landeku. Koupíte si online lístky, přicházíte a ptáte se pána, který organizuje velký hlouček lidí před vchodem. Prý se můžeme připojit. Pak během prohlídky zjistíte, že se opozdil jeden zájezd, který se dostal na čas vámi objednané prohlídky a při průchodu do další části expozice na vás nepříjemně útočí paní za kasou, že jste měl přece s online vstupenkou nejdříve za ní (na vstupence o tom není ani zmínka).
A tak si říkám, jestli daná paní ví, že svou výplatu má díky tomu, že své peníze zde utrácejí zákazníci?
Rozumím tomu, že se v daný den nemuselo vše organizačně dobře sejít. A to se může stát, a bude se stávat i v budoucnu. To, co můžeme změnit, je přístup k těmto nenadálým změnám a přístup k zákazníkovi.
Pokud žijeme a chceme žít v tržním hospodářství, zákazník musí být vždy na 1. místě. Díky němu naše firmy existují a díky zákazníkům platíme naše složenky, výplaty. Ano, někdo namítne, že možná v dnešní době, kdy nejsou lidi – zaměstnanci, zákazníků je možná dost. Ale nepodléhejme tomu, že by zákazník neměl být tím středobodem našeho chování a businessu. Ano, Baťa říkal – vybudujme lidi, ti vybudují firmu. Ano, vybudujme naše lidi tak, aby měli „prozákaznický“ přístup a chování – a to vybuduje naše firmy.
Můžeme někomu pozdě dodat oběd, na prohlídku přidat extra dalších 20 účastníků. Ano, budeme třeba v danou chvíli pod nepříjemným tlakem, ale zvažme, jakou reakci zvolíme pro daný okamžik.
Upřímná omluva, pochopení a komunikace se zákazníkem je náš obrovský potenciál. Zde leží neskutečné množství peněz. Možná větší, než kdybychom v kraji postavili další 2 gigafactory či fabriku na Apple a Teslu dohromady.
Koláč služeb roste a poroste. Ukousněme si z něj.
Autor je zakladatelem Patriotů MSK