Networking Tomáše Buchwaldka. Podnikatelský desetiboj
Cca dvakrát do roka přes program Můžeš podnikat (velmi doporučuji) chodím do škol sdílet své zkušenosti s podnikáním. Tentokráte jsem byl na střední škole v Opavě.
Mám pocit, že paradoxně toto setkávání se studenty možná dává více mně samotnému, nežli jim. Kromě toho, že svůj příběh vyprávějí dva podnikatelé a tím pádem vždy někoho zajímavého potkám, tak mě povídání s mladšími donutí k vlastní sebereflexi a zastavení. Navíc jejich otázky jsou často bezprostřední a trefné.
Jednu takovou jsem zrovna dostal. Zněla tuším takto – „Co je nejdůležitější se naučit, abych uměl úspěšně podnikat?”
To je otázka, co? Když tak nad tím přemýšlím, tak asi všechno. A ještě záleží na tom, komu prodáváte, co prodáváte, jestli jste na rostoucím trhu, v jaké fázi je zrovna vaše firma apod.
Ze své zkušenosti jsem zatím poznal dva druhy podnikatelů.
Jedni chtějí být odborníky. Odborníky na obor, ve kterém podnikají, a zlepšovat se hlavně ve své odbornosti. Většinou jsou to OSVČ, kteří podnikají na volné noze, nebo mají svou firmu, kde si najdou své místo a kde mohou vynalézat, bádat, objevovat, rozvíjet se v konkrétní činnosti, kterou mají rádi.
Pak jsou tady ti, kteří chtějí budovat, tvořit systém. Nechtějí a nemusí být tím nejlepším odborníkem ve firmě, ale chtějí mít tu nejlepší firmu, produkt, službu.
Sám se řadím určitě do té druhé skupiny.
Netvrdím, že je lepší být v první či druhé skupině, každá má něco do sebe, ale já se zkrátka lépe cítím, když můžu budovat systém, který roste, což může být pro mnohé zase neuchopitelné.
Pohledem člověka z 2. skupiny je pak odpověď na tuto otázku – všechno.
Je potřeba býti takovým podnikatelským desetibojařem, možná dvaceti či „třicetibojařem.“
Stejně jako když Roman Šebrle ovládal všechny disciplíny relativně dobře a nebylo by dobré, kdyby se v tréninku zaměřil třeba jen čistě na běh (to by pak třeba nehodil tak daleko koulí či oštěpem), tak v podnikání musíme zprvu umět dobře prodávat, pak vést lidi, řídit finance, rozvíjet produkt, myslet strategicky, time management, atd.
Ideálně danou disciplínu balancovat a dávat si pozor, ať v ní nespadnu až moc hluboko, protože by mi pak pozornost mohla chybět třeba jinde. A vždy, když někde ve firmě zalepíte úzké místo, s jistotou se objeví další někde jinde. Vše tak nějak 80 na 20. Ne na 100 %.
Je to stejné, jako když žonglujete s vícero míčky, nebo na tyčích roztáčíte několik talířů a udržujete je v pohybu.
A v tom je ta krása. Různorodost, komplexnost. Troufám si říct, že za těch více jak 10 let už z řady oblastí něco málo vím. Vím, která bije. Ale v ničem nejsem expert a odborník.
Co se máme tedy naučit, abychom byli úspěšní podnikatelé?
Všechno.
Ale začal bych tím obchodem a trénoval bych nebát se umět se prodat. V této disciplíně máme v našem kraji i celé ČR asi největší rezervy.
Autor je zakladatelem Patriotů MSK