Společnost
16/01/2025 Petr Broulík

Netradiční módní přehlídka v Ostravském muzeu. Masopustní masky lákaly na novou výstavu

Foto: Petr Broulík

Chodbu třetího patra Ostravského muzea zaplnili návštěvníci, kteří přišli na neobvyklou akci. Byli svědky možná první módní přehlídky, kterou připravili muzejníci spolu se studentkami, studenty a pedagogy ostravské soukromé střední umělecké školy AVEart.

Tématem přehlídky však nebyly návrhy extravagantních módních výstřelků či návrhy šatů pro začínající módní sezonu. Mladí autoři, či spíše většinou autorky všech předváděných modelů a kostýmů, se totiž nechali inspirovat tradičním masopustem. Přesto jsou jejich výtvory, které mohou návštěvníci Ostravského muzea zhlédnout až do 9. března, netradiční, mladé a moderní. A v této době nastalé plesové sezóny by mnohé z nich klidně zabodovaly u účastnic a účastníků kteréhokoliv z těchto společenských událostí.

„Nedávno začalo masopustní období, tedy období od svátku Tří králů až do začátku postní doby, do Popeleční středy. Je to období uvolnění a veselí mezi dvěma půsty – adventním a velikonočním. V tomto období se konaly zábavy, svatby a zabijačky a lidé sbírali sílu na další náročný hospodářský rok. Konec tohoto období, tedy poslední dny před Popeleční středou, byl ve znamení obchůzek a masopustní zábavy,“ vysvětlila etnografka Ostravského muzea Anna Pohořálková.

Maska Šaška má podobu krásných plesových šatů

Masopust však také označoval postavu z masopustních her ze 16. století, která propojuje oslavy s antickou mytologií. Studentky ostravské umělecké školy AVEart si zvolily jako inspiraci především postavy mytologické a magické.

Módní masopustní přehlídku zahájil Šašek, jehož hravost a barevnost nešlo v každém správném masopustním průvodu přehlédnout. Autorka Karolína Rundtová se ale rozhodla narušit stereotyp a dodala krásné plesové šaty.

„Zženštilá podoba bytosti vydává hlasitý zvuk obzvlášť při tanci. Natřásá svou sukní lemovanou modrou barvou, na které má našité rolničky. Ručně vyšívaný korzet je inspirován folklorní tematikou. Kostým doplňuje čepice s rolničkami, symboly tance a veselí,“ řekla etnografka Anna Pohořálková, která přehlídku masopustních modelů komentovala. Kostým Šaška předvedla studentka třetího ročníku Natálie Koreňová.

Laufer se inspiroval vojáky, Vodnice vodou s rybami

Pak patřila chodba Ostravského muzea postavě zvané Laufer. Tu v masopustním průvodu většinou předváděl sošný a veselý mladík. Tato maska v moderním, elegantním a minimalistickém stylu má připomínat vojáky, kteří před třicetiletou válkou strážili hranici s tureckou říší a varovali před případným nebezpečím. Snad proto má laufr „na starosti“ všechny masopustní maškary. Tento kostým Laufra navrhla Elen Dubiaková, která ho také předvedla.

Další maskou stylizovaného masopustního průvodu v Ostravském muzeu byl vodník, či spíše Vodnice. Autorka Lucie Grossmannová, která ho také předvedla, se rozhodla ztvárnit postavu vodníka v ženské podobě. Sako kostýmu je zbarvené do zelena, protože má připomínat zakalenou vodu, v níž plavou ryby. Dlouhá kolová sukně ze síťovaného materiálu zase napodobuje rybářskou síť. Autorka ji doplnila stuhami, které žádnému vodníkovi nesmí chybět.

Cikánka má na sobě vějíře karet, z nichž při masopustu věští

Pak přišla Cikánka. Její kostým je z manšestru černé a vínové barvy, který má vystihovat chudobu cikánek. Lze na něm nalézt grafický list pikového krále a na sukni má přišité poskládané vějíře z vykládacích karet. Kostým vytvořila Daniela Pienčáková a v muzeu předvedla ho studentka třetího ročníku Laura Kočí. „Cikánka během masopustu věštila budoucnost a hádala z karet či ruky. Věřilo se, že když si s ní někdo během masopustu zatančí, stane se opět mladým a krásným,“ řekla etnografka.

Poté doprovodná hudba netradiční módní přehlídky zpomalila a vešla Nevěsta. „Ta je jednou z nejtypičtějších masek v masopustním průvodu. V tradičních masopustních průvodech ji většinou představuje muž a ženicha naopak představuje žena,“ vysvětlila etnografka Anna Pohořálková.

Nevěsta symbolizuje čistotu, lásku a nevinnost

Kostým Nevěsty je však velmi ženský a na vernisáži ho předvedla jeho autorka Kateřina Galužná, v jejímž pojetí symbolizuje nevěsta čistotu, lásku a nevinnost, ale také představuje jednu z mnoha oslav během masopustu, jíž je svatba. Květy v kostýmu symbolizuji odchod zimy a příchod jara.

Poté přišel před zraky návštěvníků módní přehlídky Brůna, maska, která mívá v různých regionech rozmanitou podobu. „Někde se jedná o kobylu, kozu nebo dokonce velblouda. Jinde to může být beraní lebka s rohy, která bývá upevněna na tyči a doplněná o plášť, ve kterém je schovaný člověk, jenž nese lebku. Lebka při chůzi výhrůžně klape zuby. Brůna odměňuje hodné a trestá hříchy,“ sdělila etnografka Ostravského muzea.

Autorka Lenka Scharbertová vytvořila Brůnu jako nevěstu s beraními rohy a inspirovala se tématem života a smrti. Symbolické je už spojení nevěsty, začátku něčeho nového, a Brůny, která připomíná konec a smrt. Kostým Brůny doplněný čelenkou se závojem a rohy předvedla studentka třetího ročníku Marika Konderlová.

Nakonec přišla Smrt a Duch masopustu

Téměř na samém konci průvodu přišla Smrt, maska, která měla v masopustním průvodu vždy připomínat konec života. Autorka ji pojala jako tragickou postavu, která na plese zemřela a dostalo se jí prokletí, kvůli kterému musí brát lidem životy. A tak chodí po světě a zabíjí, zároveň ztrácí kusy svého oblečení a snaží se ho nahradit novým. Proto má na sobě pavučiny a rukáv z hrubého materiálu. Autorkou kostýmu je Michaela llyková a v muzeu ho předvedla Jiřina Waluszová.

A protože smrtí to nekončí, přišla na závěr módní přehlídky masopustních masek maska Masopusta spojená svým původem s kultem Bakcha a Dionýsa.

Duch masopustu, jak autorka Jiřina Waluszová tuto masku nazvala, symbolizuje přeměnu a obnovu, která přichází s příchodem jara. Jeho maska je plná přírodních motivů symbolizujících úrodu a hojnost. Tělo Masopusta kryje černý plášť s grafikou zajíců, kteří představují koloběh života a plodnost. Masku předvedl Jakub Zajíček.

Pak se návštěvníkům módní přehlídky předvedly všechny masky v průvodu, jak to má na správném Masopustu být. A poté je studentky a studenti nainstalovaly zpátky na figuríny v podkroví Ostravského muzea, kde si je v dalších dnech a týdnech mohou prohlédnout ti, kteří se na neobvyklou módní přehlídku nedostali.

Sdílejte článek