Filmové návraty
23/02/2020 Martin Jiroušek

Nespokojený Zdeněk Svěrák na Dubině aneb Co je vám, doktore?

Magazín PATRIOT připravil seriál, který přiblíží proslulé i ty méně známé filmy a seriály, které se natáčely v Ostravě a v Moravskoslezském kraji, a také osobnosti spjaté s regionem.

Ostrava v roce 1984, ta nejhorší možná koncentrace socialistické mizérie najednou dostává nový rozměr. Do města přijíždí štáb Víta Olmera s nemožným nehercem Zdeňkem Svěrákem, aby společně vytvořili melancholickou komedii Co je vám, doktore?

Ano, i doktor může ochořet, v Ostravě nasycené průmyslovým smogem zvláště. Zejména, když je ještě navíc ubytován v nově vznikajícím sídlišti, pověstné betonové džungli na Dubině.

Pro Olmera (Bony a Klid, Nahota na prodej, Tankový prapor) to byl experiment, ještě větší pro Svěráka. Ten na snímek Co je vám, doktore? nevzpomíná nijak s láskou.

Když byl nedávno na besedě v ostravském Knihcentru, dokonce prohlásil, že šlo o tvůrčí omyl jeho herecké kariéry. Na natáčení odmítl vzpomínat. Jako známý neherec se ale možná právě díky Olmerovi a jeho týmu vypracoval do tak svérázného zjevu a pomohla mu v tom potažmo také Ostrava.

Každopádně jeho postava, tragikomický antihrdina, čtyřicetiletý zubař Bohouš Burda, až podezřele dobře zapadá do obskurního budovatelského prostředí moderního Ostravska, které má na krku už tehdy těžký ekologický problém.

Podle některých tak Olmer se svým aktivistou Burdou předběhl půl století a Greta Thunbergová by se u něj mohla učit. Třeba v tom, jak se s dobrým pocitem výhodně vypořádat s prodejem ojetého auta a začít chodit pěšky.

Vít Olmer nebyl v Ostravě poprvé, protože už v jiném, ještě ponuřejším díle za echt tuplované normalizace, podpořil vznik hornického dramatu Bitva o Hedviku (1972), kde ztvárnil menší roli novináře.

O více jak dekádu později už Československo v době normalizace získává další rozměr, povětšinou sebekritický. Svěrákův Burda se v Ostravě čílí nad tím, jak žije, kromě toho jej zasahuje krize středního věku.

Rozpadá se mu manželství, jeho žena (nikoliv děti) žije v zajetí počítačů. Život ve velkoměstě Burdu otravuje doslova i v přeneseném smyslu, touží po rodné hájence v čisté přírodě.

Manželskou krizi na pozadí vážných pracovních problémů spjatých s ostravským průmyslem jsme tady ale už měli o desetiletí dříve ve Třech tunách prachu od Oldřicha Daňka s Karlem Högerem a Blankou Bohdanovou v hlavních rolích.

Na ostravském sídlišti v polovině 80.let ale uviděli filmoví diváci tehdy jeden ze sedmi divů socialistické domácnosti. První využití mikrovlnky v kuchyni na velkém plátně.

Snímek vznikl podle scénáře režimem odstaveného Antonína Máši. Někteří poukazují na to, že Olmer jen využil svých komunistických kliček, že dokázal Mášovu tvorbu využít ke svému prospěchu.

Vybledlý obraz plný „kyselých barev“ souzní jako na zavolanou s depresivní osmdesátkovou kinematografii. Počátky ochrany životního prostředí souzní i s reálnou skutečností, protože na Ostravsko-karvinském uhelném revíru se začala intenzivněji řešit ochrana životního prostředí a rekultivace zdevastované krajiny, třeba zalesňování hald po vytěženém uhlí.

Natáčelo se na několika lokalitách, kromě Pražské Libně to byla zejména Ostrava. Doktor Burda se po ostravských ulicích v centru pohybuje jako štika v rybníce.

Najdeme jej hned v úvodu u dnešní Karolíny, na křižovatce ulic Nádražní a 28. Října. Následně můžeme vidět záběry na vybrané části Nové huti Klementa Gottwalda, například na elektrickou rozvodnu v Kunčicích, bohužel legendární prodej kvetoucího auta se natáčel už v Praze. O to více třeba zaujmou scény s již neexistujícími torzy továren v blízkosti Karoliny, Trojhalí nebo Cingrovy či Vratimovské ulice.

Co je vám, doktore? je snímek, který na svou dobu pracuje opatrně s kritikou vlastních řad a ukazuje pověstné nenávistné záběry fabrik a paneláků. Podobně jak to třeba ostravská rodačka Věra Chytilová ukázala už dříve v pověstné satiře z rozbahněného sídliště Panelstory.

Svěrákův doktor Burda sice začne nový život v přírodě, ve finále však z panelové náruče stejně neunikne. To víme všichni dobře i dnes, nakolik jsou panelová sídliště i po desetiletích stále nepřehlédnutelnou optickou dominantou Ostravy.

Stejně tak životní prostředí se stalo ještě citlivějším tématem.

Autor je filmový kritik a publicista

Sdílejte článek