Gastronomie
09/03/2021 Jaroslav Baďura

Některé kavárny nabízí v březnu rostlinné alternativy mléka do kávy bez příplatku

Letošní březen si ponese přívlastek měsíc bez příplatku. Po celý měsíc totiž probíhá akce, kdy jsou vybrané kavárny zdarma zásobované rostlinným mlékem.

Tyto kavárny se zavazují, že budou rostlinnou alternativu kravského mléka v březnu svým zákazníkům nabízet bez příplatku. Akce je výsledkem spolupráce projektu Rostlinně s gastro distributorem Green Heads.

Rostlinné stravování a omezování živočišných produktů je čím dál populárnější nejen v západní Evropě a USA, ale také v České republice. Podle průzkumu agentury Ipsos má téměř třetina Čechů v plánu do budoucna konzumovat více rostlinných produktů.

Tento trend zaznamenávají i kavárny a rostlinné alternativy kravského mléka se stávají v kavárnách standardem, ale často si za ně kavárny nechávají připlácet.

„Cílem akce je přinést zákazníkům kaváren možnost ochutnat oblíbenou kávu s rostlinným mlékem, které by za normálních okolností kvůli příplatku třeba nevyzkoušeli. V kavárnách se totiž běžně setkáváme s příplatkem za rostlinné mléko v rozmezí 5 až 20 korun. Připomeňme si ale, že mnoho lidí trpí nesnášenlivostí laktózy, proč by takový zákazník měl za své latté platit víc?“ vysvětluje akci Marianna Slováková, projektová manažerka Rostlinně.

Do Měsíce bez příplatku se zapojilo celkem třicet kaváren z celé České republiky, takže rostlinnou kávu bez příplatku budou moct ochutnat zákazníci nejen v Praze, ale také v Ostravě, Havířově nebo třeba Znojmě.

V MOravskoslezském kraji se k projektu připojily tyto kavárny: Shothouse Ostrava, Shothouse Havířov, KafeBobule Havířov a PetPunk Ostrava.

„Ovesné mléko u nás všeobecně frčí. Lidé ho mají rádi a chutná jim. Spousta zákazníků však využila současné akce a přišla rostlinný nápoj v kávě zkusit poprvé. Věříme, že jich bude do konce března ještě daleko více a nakonec u tohoto způsobu pití kávy i zůstanou,” říká František Nahodil ze znojemské kavárny Balance coffee & wine.

Rostlinné nápoje jsou mezi zákazníky stále populárnější. Podle agentury Nielsen Češi v roce 2019 nakoupili nejrůznější rostlinná mléka za 314 milionů korun, což je meziroční nárůst o 17 procent. V posledním desetiletí stoupl prodej rostlinných mlék dokonce o 331 procent.

Podle Petra Šístka z Green Heads významně stoupl meziroční odbyt rostlinných alternativ mléka v kavárnách i maloobchodu. „Rostlinné nápoje již nejsou dominantou pouze prémiových kaváren, ale nalezneme je také v menších kavárnách a hlavně obchodech. Poptávka zákazníků určuje nabídku a ta je, jak se zdá, rostlinná,” uvádí Šístek.

Organizátoři si od akce slibují, že „podnikům přivede nové návštěvníky a baristé si vyzkouší práci s novým produktem a zjistí, že se dá skvěle vyšlehat i například ovesná pěna. Na konci března bude mít rostlinné mléko zase o něco víc fanoušků,“ uzavírá Slováková.

O Rostlinně

Projekt Rostlinně sleduje vývoj v oblasti nabídky rostlinných pokrmů, pomáhá obchodníkům i majitelům restaurací se v oblasti zorientovat, a tak lépe naplnit měnící se požadavky zákazníků. Zároveň slouží jako pomocník pro zájemce o rostlinné stravování, ti mohou načerpat inspiraci na sociálních sítích projektu. Rostlinně opakovaně pořádá spotřebitelskou anketu o Rostlinný produkt roku. Letos je na pořadu třetí ročník.

Loni projekt hodnotil také obchodní a kavárenské řetězce z hlediska jejich rostlinné nabídky a organizoval první ročník business konference Plant-Powered Perspectives zaměřené na rostlinné trendy v ČR.

O Green Heads

Green Heads je velkoobchod a distributor, který zásobuje svými produkty kavárny, bistra, obchody a jiné velkoobchody po celé České republice. Snaží se neustále objevovat nové produkty z oblasti vegan, bio, eco-frendly a trendy nápojů a potravin.

Se svou širokou nabídkou rostlinných produktů zásobuje většinu výběrových kaváren v Čechách a na Moravě. Nově otevřel také distribuci na Slovensko, do Rakouska a Maďarska.

Sdílejte článek