Společnost
18/12/2024 Petr Broulík

Nejhorší místo v Ostravě se příští rok změní! Přestupní uzel náměstí Republiky čeká proměna

Vizualizace: se souhlasem AFRY

Kdo musí při cestě městskou hromadnou dopravou používat tramvajový přestupní bod, jehož součástí jsou i podchody na náměstí Republiky, tak se v něm asi necítí nijak dobře. Lidé toto místo v průzkumech považují možná za nejhorší místo v Ostravě!

To se má v příštím roce změnit. Ostrava, Dopravní podnik Ostrava i Správa silnic Moravskoslezského kraje chtějí společnými silami příští rok tuto přestupní stanici a jeden ze vstupů do města výrazně revitalizovat. Na náměstí Republiky se tak změní prakticky všechno. Stavbaři přestaví tramvajovou trať v prostoru náměstí Republiky, přestaví vjezdové části na ÚAN a také zrekonstruují prostor podchodů Frýdlantských mostů. Součástí stavby je oprava silničních mostů v obou směrech.

Projekt má podle ostravské radnice přinést změny a zlepšení pro všechny cestující, kteří na náměstí Republiky přestupují nebo ji využívají. Zlepšením prostředí podchodů se má zvýšit i kvalita tramvajové dopravy a změna nástupišť. Prodloužení nástupní hrany umožní plynulejší přestupy cestujících.

Nástupiště budou jen dvě. Přibudou pojízdné chodníky, výtah i světlík

Pro ty, kteří na Frýdlantských mostech přestupují z tramvaje na tramvaj, především skončí někdy zbytečně dlouhé přemisťování podchodem na další ze současných tří nástupišť. Projekt totiž zredukuje nynější nástupiště na pouhé dvě, osadí je novými vizuálně moderními přístřešky a rozšíří je. Stavba tak výrazně zjednoduší přestup pro cestující a hlavně zpříjemnit prostory Frýdlantských mostů – podchody, nástupiště, rampy.

Stavbaři osadí u výstupů k tramvajovým nástupištím a na výstupu k autobusové zastávce MHD u ÚAN pojízdné chodníky. Přístup na tramvajová nástupiště umožní také osobní výtah.


Vizualizace: se souhlasem AFRY

„Rekonstrukce odstraní veškeré původní vybavení pochodů a prodejní stánky, zaslepí jedno rameno podchodu a stavbaři vybudují v podchodu dva světlíky, jimiž bude do podchodu přicházet přirozené denní světlo,“ řekl náměstek primátora Břetislav Riger. V nově upraveném podchodu vznikne kavárna se zahrádkou v ozeleněném atriu a celý prostor získá moderní mobiliář a design. Podchody získají nové podlahy, nové stropy a zelené prvky. „Myslím, že Ostravané budou příjemně překvapeni novým vzhledem přestupního uzlu,“ dodal Riger.

Rekonstrukce se dotkne i okolních míst a staveb

Kromě přeměny nástupišť a tramvajové trati se dočkají oprav i ostatní místa, například podchody, které slouží pro přestup na autobus a trolejbus. Stavbaři upraví i nájezd na ÚAN z ulice Vítkovické a přilehlá nástupiště.

Nynější podchody zůstanou. Úsek podchodu k autobusovému nádraží a k nákupnímu centru Karolina však stavbaři zaslepí, aby zajistili bezpečnost chodců. Prostor nynějších podchodů estetizují.

Redukci a celkovou přeměnu nástupišť doplní úprava světelné signalizace křižovatky. Kvůli úpravě tramvajové trati dopravní podnik vymění trakční stožáry na křižovatce ulice 28. října a ulice Vítkovická a podél tramvajových nástupišť na zastávce náměstí Republiky. Vznikne nový spojovací chodník mezi tramvajovým nástupištěm a připravovaným výtahem, který je součástí navazující stavby Parkoviště pod Frýdlantskými mosty. Spolu s úpravou křižovatky, komunikací a tramvajové tratě dojde k nutným přeložkám sítí technické infrastruktury.

Přeměna uzlu náměstí Republiky bude stát přes 370 milionů

Návrh nového vzhledu podchodu a zastřešení nástupišť zpracoval tým architektů ze společnosti AFRY CZ. Společnými investory projektu jsou město Ostrava a Dopravní podnik Ostrava. Projekt by měl být spolufinancován z prostředků EU. Začátek realizace je naplánován na jaro 2025, Ostrava chce se zhotovitelem rekonstrukce podepsat smlouvu 1. května. „V harmonogramu jsme spočítali, že veškeré práce by měly kompletně skončit do konce roku,“ řekl Břetislav Riger.


Vizualizace: se souhlasem AFRY

Součástí veřejné zakázky Revitalizace náměstí Republiky jsou také další stavební práce. Předpokládané celkové náklady na ni dosáhnou výše 370,3 milionů korun bez DPH. Předpokládaná doba realizace stavby je stanovena na 399 dní. „Stavby, a to i další chystané stavby v následujících možná pěti letech, jako je třeba chystaná Místecká, samozřejmě doprovodí různá omezení dopravního a silničního provozu. Proto výhodněji na tom budou ti, kteří využívají při cestě centrem města hromadnou dopravu. Ostatně máme jeden z nejlepších dopravních podniků ve střední Evropě,“ připomněl Riger.

„Tato revitalizace je rozdělena do několika investičních akcí, které jsou mezi sebou vzájemně koordinovány. Do této stavby jsou zahrnuty části lokality, které jsou mezi sebou úzce provázány a vzájemně se ovlivňují. Město nechalo na tuto revitalizaci zpracovat projektovou dokumentaci, kterou realizovala společnost AFRY,“ uzavřel Riger.

Foto: současný stav, Petr Broulík
Sdílejte článek
zavřít reklamu
Reklama